پاورپوینت زبان مدلسازي حقيقت مجازي
- حقيقت مجازي Virtual Reality :
- شبيه سازي فضاي سه بعدي توسط تكنيكهاي نرم افزاري روي فضايي كه ذاتا دوبعدي است، بگونه اي كه كاربر ميتواند به غير از مشاهده اين فضا در آن سير كرده و در محيط تغييراتي را نيز ايجاد نمايد
- مثال: چرخاندن يك صفحه شطرنج و نگريستن به آن از زواياي مختلف و جابجا كردن مهره ها
- قابليت تغيير اشياء در محيط VR بدليل حفظ دقيق مشخصات و مختصات هر شي در محيط
- نگاشت بعد سوم روي فضاي دوبعدي با استفاده از روشهاي پرسپكتيو
- شباهت بدليل وجود صدا و تصوير در هر دو
- پيدايش و رشد همزمان هر دو در دنياي تكنولوژي اطلاعات
- تفاوت 1: دوبعدي بودن محيطهاي چندرسانه اي مانند فيلم و تصاوير متحرك و در مقابل سه بعدي بودن اشيا در محيط VR و داشتن پارامتر ارتفاع علاوه بر مختصات طول و عرض
- تفاوت 2: عدم امكان تغيير در محيطهاي چندرسانه اي و در عوض محاوره اي بودن محيط VR مانند تغيير زاويه ديد، جابجا كردن اشيا و غيره
- كاربر خود را در محيط VR احساس ميكند( بوسيله عينكهاي ويژه و يا كلاههاي مخصوصي بنام HMD مخفف Head Mounted Display )
- VRML : Virtual Reality Modeling Language
- VRML زباني است كه توسط آن هر شيي در محيط VR با علائم مخصوص و گرامر خاص يك زبان نشانه گذاري بصورت استاندارد مدل مي شود
- VRML قالب استاندارد فايلي است كه درون آن اطلاعات مربوط به اشياء محيط VR بصورت متني تعريف ميشود
- دو مرحله نمايش يك فايل متني VRML :
- الف ) خواندن فايل متني، استخراج تك تك اشياء و پارامترهاي آن و تبديل آن به يك ساختمان داده مناسب براي تفسير ونمايش
- اين قسمت بر عهده مرورگر است
- ب) تحويل دادن ساختمان داده تشكيل شده براي اشياء به برنامه اي كه آنرا پردازش و تفسير كرده و نهايتا نمايش مي دهد
- به اين برنامه “موتور تفسير” مي گويند
- مقايسه VRML و HTML از لحاظ حجم پردازش
- صحنه هاي سه بعدي طراحي شده در فايلهاي كم حجم VRML
- نياز به سخت افزار و مرورگر بسيار سريع و قوي
- شكست فعلي VRML و عدم رشد كامل آن
- استفاده فراگير در آينده از حقيقت مجازي مانند خريد يك خانه از طريق اينترنت، انتخاب يك خانه و ديدن كامل آن
پاورپوینت زبان مدلسازي حقيقت مجازي