تحقیق اصلاح و بهبود تئاتر (بدون فهرست)
پروژه پاياني جهت اخذ مدرك كارشناسي تئاتر
گرايش: كارگرداني
ترجمه فصل پنجم كتاب
– باغ دورست (DOREST)
شركت دوك (Duke) تحت مديريت ويليام داونانت (William Davenant) در اول نوامبر 1660 نمايشنامهاي را در سالزبوري كورت (Salisbury Cort) اجرا كرد، تئاتري كه از خشم پيورتين ها (Puritan) نجات يافته بود.
زمين ورزشي ليزل (Lisle) توسط داونانت (Davenant) به تئاتر تبديل شد و از سال 1671- 1660 كه تغيير شكل داده بود، در خدمت اين شركت بود زمين تنيس در خيابان پرتقال نزديك مهمانسراي لينكلن (Lincoln) زيادي كوچك بود. گيبر (Gibber) به آن به عنوان محل كوچك و فقيرانهاي اشاره ميكند. پس كساني كه به ساختن يك تماشاخانه كمدي اهميت ميدادند تصميم به ساختن تماشاخانهاي در نقشه Dorest Gavden گرفتند. تماشاخانه باغ دورست (Dorset) در 9 نوامبر 1671 افتتاح گرديد. اين ساختمان آن طور كه گفته شده است ارزشي به اندازه 9000 پوند، طولي به اندازه 140 پا (فوت) و عرضي به اندازه 57 داشته است، كه قادر به جا دادن بين 1000 تا 1200 نفر بوده است. جلو صحنهبندي بيقاعده تزئين شده بود با مجسمهها و حكاكيهايي با نشانهها و علايم وابسته به نشانهاي نجابت خانوادگي كه هنوز در صفحه مسي تزئين شده توسط دُول ستايش ميشوند. اولين كوارتوستله (qurto settle)، امپراطور مراكش فرانسواز برونت (Francois Brunet) در سفرش به انگلستان در سال 1976 براي تئاتر صنفي از تالار نمايش (اوديتوريوم) به جا گذاشت.
در زمانيكه فرانسويها كمتر به لباسهاي آرتيستها و بازيگران فكر ميكردند او بيشتر راحتي تماشاگران را دوست ميداشت. تالار نمايش (اوديتوريوم) بينهايت زيباتر و عمليتر از تماشاخانههاي هنرپيشههاي فرانسوي بود. كف زمين در نمايشگاه به شكل آمفيتئاتر ترتيب داده شد. صندليها طوري چيده شدند كه هيچ صدايي شنيده نميشود. هفت جايگاه مخصوص كه هر كدام 20 نفر را در خود جاي ميدهند همان تعداد جايگاه در طبقه دوم، زيرين و بالاتر از آن، هنوز مانند بهشتي وجود دارد.
2- اولين كوچه دروري (Drury)
اولين تئاتر سلطنتي بين خيابان بريج (Bridges) و كوچه دروري (Drury) خانه يكي از شركتهاي كينگ (King) تحت مديريت توماس كليگرو (Thomas, Killigrea) بود. اين تئاتر در روز 7 ماه مي 1963 با ارزش 2400 پوند افتتاح گرديد، درازاي بيرون آن 12 فوت و عرض آن 58 فوت بود. وقتي كه (Pepys) پپيز براي اولين بار آن را در روز 8 مي سال 1663 آن جا ديد متوجه مقداري عيوب در طراحي آن شد: اين محل با شيوه و تدابير فوقالعادهاي ساخته شده است اما در عين حال داراي معايبي نيز ميباشد. باريكي محلهاي عبور در حال خارج شدن از كف زمين و فاصله صحنه از جايگاهها كه مطمئن هستم شنيدن صدا ممكن نخواهد بود اما با تمام اين احوال همه چيز خوب است. بيشتر از همه موسيقي در قسمت زير ميباشد و بيشترين صداي آن در زير صحنه است كه در پايين احتمالاً شنيده نميشود و مطمئناً بايد تعمير شوند.
3- اصلاح در پيشرفت
در بهار 1966 مقداري اصلاحات در اين تئاتر سلطنتي انجام شد و در 19 مارس پپيز (Pepys) عجول رفت كه ببيند چه پيشرفتهايي در حال انجام است. تمام اين تماشاخانه پر از كثافت بود. داشتند صحنه را وسيعتر ميكردند اما خدا ميداند كه آنها كي ميتوانند دوباره نمايش بدهند، وظيفه من در اينجا ديدار از درون صحنه و دستگاه و اطاقهاي تمرين بود و حقيقتاً اينها ارزش ديدن داشت.
4- درون اولين راه (كوچه) دروري (Drury Lone)
در سال 1669 شاهزاده كسيمو سوم (Cosimo) توسكاني (Tuscany) حداقل دو بار از اين تماشاخانه ديدار كرد و كنت لورنزو ماگالوتي (Count Lorenzo Magalotti) مشاور رسمي او اولين نظريات خودش را اينگونه بيان كرده است: خطاب به تئاتر كينگ (King)، پس از شنيدن كمدي از جايگاه مخصوص پادشاه. اين تئاتر تقريباً به شكل دايرهاي ميباشد كه در درون احاطه شده است. جايگاههاي مخصوص از يكديگر جدا بوده كه هر كدام به چندين رديف از صندلي تقسيم گرديده براي پذيرايي از خانمها و آقايان كه به موجب آزادي مملكت با يكديگر در حالت غيرتبعيض مينشينند و بقيه محلها در طبقه اول اختصاص به ديگر مدعوين دارد. خيلي روشن است كه بايد تغييراتي زياد در آن داده شود. با چشماندازهاي زيبا. قبل از شروع اين كمدي به خاطر اينكه مدعوين از انتظار خسته نشوند سمفوني زيبايي نواخته ميشود كه به خاطر آن مردم زيادي براي لذت بردن قبل از شروع نمايش به آنجا ميآيند.
5- دومين تئاتر سلطنتي
5 ژانويه 1672 اولين تئاتر سلطنتي توسط آتش نابود و شركت King موقتاً براي تماشا به زمين تنيس ليزل (Lisle) ميرفتند، در همين هنگام تئاتر سلطنتي در دروري (Drury) با هزينهاي بالغ بر 4000 پوند توسط كريستوفر رن (Christopher Wren) ساخته شد. دومين تئاتر سلطنتي داراي عرض مشابهي با اولين تئاتر اما طول آن 140 فوت يعني 28 فوت طولانيتر از تئاتر قبلي بود، براي اينكه يك اطاق پرده به پشت آن اضافه شده بود در مقابله با پرخرجي و مجللي (Dorset garden) دومين تئاتر به گفته درايدن (Dryden) در روز افتتاحيه در تاريخ 26 مارس 1674 بسيار ساده ساخته شده بود. اما تفاوتها را اينگونه بيان كرده است: يك خانه ساده، پس از يك انتظار طولاني شما را نيمه راضي به خانه ميفرستد درست مثل كاخهاي نرون كه با طلا ميدرخشيدند.
6- زنبورهاي نر بيكار در كندوي نمايش
در سال 1682 شركت دوك (Duke) شكوفا شد، اما شركت كينگ (King) كه از سوءمديريت و آشفتگيهاي دروني زجر ميكشيد از هم فرو پاشيده شد. اين دو شركت در يك شركت متحد ادغام گرديده و به خانه دروري (Drury) منتقل شدند. با رسيدن سال 1693 كريستوفر ريچ (Christopher Rich) رئيس اين تماشاخانه
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل پنجم: اصلاح و بهبود تئاتر
1- باغ دورست ……………………. 2
2- اولين كوچه دروري………………. 3
3- اصلاح در پيشرفت………………… 3
4- درون اولين راه (كوچه) دروري…….. 4
5- دومين تئاتر سلطنتي…………….. 4
6- زنبورهاي نر بيكار در كندوي نمايش… 5
7- از دست رفتن يكرنگي و صميميت…….. 6
8- انطباق اجتماعي………………… 7
9- نمايش يك چيز نيست……………… 7
10- بانوي من كاستل مين دوباره………. 8
11- جناب چارلز نمايش را مي دزدد…….. 8
12- بانوان با پوشش ماسك……………. 9
13- كمدي بي مطالعه در گالري ما……… 10
14- ماسك ها………………………. 10
15- تأثيرات تماشاخانه……………… 11
16- آداب سلحشوران اصلاحات…………… 12
17- نحوه بازيگري………………….. 14
18- نقش هاي بترتوني……………….. 16
19- نقش بترتون در اتللو و هملت……… 17
20- دستورالعملي براي بازيگران………. 19
21- خانم بري……………………… 25
22- خانم براس گريدا……………….. 27
23- شركت هاي رقيب…………………. 28
24- يك سومين روز ديگر……………… 33
25- واردات خارجي………………….. 34
26- كمدين ها در مقابل دراماتيست ها….. 38
27- لباس هاي جديد…………………. 39
28- جدال بر سر يك تور صورت يا نقاب چهره 40
29- ديدار از اتاق رختكن يك تئاتر دوران بازگشت 41
30- البسه سنتي قهرمان……………… 44
31- تئاتر در بازار علوفه خشك……….. 45
32- جزيره دلپذير و سحرآميز…………. 47
33- عصر تجارت…………………….. 52
تحقیق اصلاح و بهبود تئاتر