مقاله عالی قاپو و مسجد شیخ لطف الله چگونه ساخته شد

مقاله عالی قاپو و مسجد شیخ لطف الله چگونه ساخته شد

تعداد صفحات: 11

نوع فایل: ورد ،

دسته بندی:

قیمت: 19500 تومان

تعداد نمایش: 1079 نمایش

ارسال توسط:

خرید این محصول:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

مقاله عالی قاپو و مسجد شیخ لطف الله چگونه ساخته شد

احداث میدان های دولتی در عهد صفویه از اهمیت خاصی برخوردار شد. میدان عبارت بود از محوطه ای كه بناهای عمده شهر در آن قرار می گرفت. این بناها عبارت بودند از: كاخ سلطنتی یا دیوان خانه حكومتی، بازار، مسجد جامع و بزرگ شهر. از بهترین نمونه های موجود در تاریخ ایران می توان به میدان نقش جهان اشاره كرد. عناصر تشكیل دهنده میدان نقش جهان عبارتند از: كاخ عالی قاپو، مسجد شیخ لطف الله، بازار، مسجد امام.

در این میان مسجد شیخ لطف الله و كاخ عالی قاپو، رو به روی هم قرار گرفته اند. كوچك بودن مسجد شیخ لطف الله كه رو به روی كاخ عالی قاپو قرار گرفته، باعث شده كه در مورد ارتباط این دو بنا، افسانه هایی را به پا سازند. اگر به راهنمایان محلی این دو بنا رجوع كنیم خواهند گفت كه در زیر میدان نقش جهان تونلی ساخته اند كه این تونل بین مسجد شیخ لطف الله و عالی قاپو حفر شده است تا زنان شاه عباس از درون این تونل عبور كنند و به مسجد شیخ لطف الله و عالی قاپو برسند. اما آیا واقعا زنان شاه عباس برای رفتن از كاخ به مسجد از این تونل مخفی عبور می كرده اند؟

مسجد شیخ لطف الله، بر خلاف مساجد اصفهان حیاط ندارد و مناره ای هم برای آن نساخته اند. رنگ كاشی های گنبد این مسجد هم بر خلاف دیگر مساجد ایران به رنگ نخودی است. به راستی داستان بنای عالی قاپو و مسجد شیخ لطف الله چه بود؟

نوروز ۱۰۰۶، اصفهان

سال ها بود كه شاه عباس به اصفهان رفت و آمد داشت. او هر از گاهی به باغ بزرگ شهر اصفهان رفت و آمد می كرد. این باغ در زمان شاه طهماسب صفوی ساخته شده بود. سال ها قبل در این باغ، بنایی را مرمت كرده بودند. این بنا كاخ كوچكی بود كه در عهد تیموریان بنا شده بود. شاه عباس تصمیم گرفت كه عید سال ۱۰۰۶ هجری قمری را در آن كاخ بگذراند. او پس از آن كه موقعیت مناسب آن باغ را دید، تصمیم گرفت بنای كاخ را توسعه دهد و ساختمان هایی به صورت اندرونی و بیرونی به آن اضافه نماید. او دستور داد در این باغ بزرگ و زیبا، آبدارخانه، اصطبل و ساختمان های دیگری هم بنا كنند. او همچنین درباریان را تشویق كرد كه در مجاورت این باغ خانه هایی برای خود بسازند. شاه عباس تصمیم گرفته بود اصفهان را پایتخت حكومت خود قرار دهد.

خبر در بین معماران شهر پیچید كه شاه عباس قصد آن دارد بنای كاخ تیموریان را توسعه دهد. شاه، معماران زبده شهر را به كاخ خود در محله «دردشت» دعوت كرد و از آنها خواست كه طبقاتی روی طبقات كاخ تیموری بنا كنند. او به معماران گفت كه در صدد طرحی برای باغ كاخ هم باشند. معماران در این میان به مشورت پرداختند. پس از چند روز مشاوره به نزد شاه بازگشتند، و پیشنهاد دادند كه درمحل باغ، میدانی بزرگ بنا كند. آنها به شاه گفتند كه این میدان محل مناسبی برای تجمع مردم در روزهای مهم سال خواهد شد. آنها به شاه پیشنهاد دادند كه ساختمان های مهم شهر را در اطراف همین میدان بنا كند. شاه، طرح معماران شهر را پسندید و دستور داد هر چه سریع تر بنای عمارت میدان نقش جهان را آغاز كنند.

میدان نقش جهان به طول ۴۴۰ قدم و عرض ۱۶۰ قدم در حال ساخت بود. بنای میدان به گونه ای ساخته می شد كه عمارت عالی قاپو در مغرب آن قرار می گرفت.

معماران دیگری نیز روی كاخ دوره تیموری بنایی سه طبقه بر پا كردند. قسمت پایین عالی قاپور را اختصاص به دیوان خانه قرار دادند. آنها این قسمت از كاخ عالی قاپو را «دولت خانه مباركه» نامیدند. دولت خانه جایی بود كه كارهای اداری حكومت در آن انجام می گرفت. در طبقات بالایی كاخ هم، اتاق های اختصاصی شاه عباس قرار داشت.

سر در عالی قاپو از مرمر عالی ساخته شد. برای ورود به عالی قاپو، اختلاف سطحی به ارتفاع ۶ انگشت ساخته شد. این آستانه نیز از مرمر سبز رنگ ساخته شد. رنگ سبز نشانه معصومین علیه السلام بود. مردم هنگام ورود به بنا، هرگز اجازه نداشتند پا روی آن قرار دهند. هر كس كه پای خود را روی این سنگ قرار می داد، به شدت مجازات می شد. مردم می بایست این سنگ را می بوسیدند.

در چوبی عالی قاپو را نیز به صورت مرتفع ساختند. این در را از یكی از روضه های نجف اشرف آورده بودند. این در به گونه ای مقدس شده بود كه حتی پادشاه نیز از آن به صورت سواره وارد نمی شد.

مقاله عالی قاپو و مسجد شیخ لطف الله چگونه ساخته شد

اين فقط قسمتي از فایل است . جهت دريافت کل فایل ، لطفا آن را خريداري نماييد
اگر تمایلی به پراخت انلاین ندارید می توانید مبلغ فایل را به شماره کارت واریز کنید و رسید را به واتساپ یا تلگرام ما ارسال کنید تا براتون ایمیل بشه
خرید این محصول از دکمه مقابل:
یا تلگرام ارسال کنید تا براتون ایمیل بشه .

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شودو یک نسخه برای شما ایمیل می شود.

پاسخ دهید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.