مقاله آسیب شناسی حاشیه نشینی و راهبردهای پیشگیری

مقاله آسیب شناسی حاشیه نشینی و راهبردهای پیشگیری

تعداد صفحات: 20

نوع فایل: ورد ، پی دی اف ،

دسته بندی:

قیمت: 13500 تومان

تعداد نمایش: 73 نمایش

ارسال توسط:

خرید این محصول:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

مقاله آسیب شناسی حاشیه نشینی و راهبردهای پیشگیری

چکیده

مستندات موجود از دهه ی 1950میلادی به بعد گواه نوعی شیوه زیست بشری در برخی جوامع است که با تفاوت در تعریف به عنوان مسکن های:کنترل نشده،غصبی،حاشیه ای وخود ساخته شهری خوانده شده اند.

در جهان امروز ، پدیده حاشیه نشینی و اسکان غیررسمی درمادر شهرها و کلانشهرها امری اجتناب ناپذیر و از جمله چالش­های فرا روی مدیریت شهری است.

آهنگ شتابان مهاجرت­های بی­رویه از روستا به شهر، علاوه بر دامن زدن به نابسامانی های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، حاشیه نشینی شهری را نیز پدید آورد. در واقع فقر روستایی به فقر شهری با کلیه محرومیت­های آن تغییر مکان می­دهد. شتاب گرفتن مهاجرت­های داخلی و افزایش سریع جمعیت شهرها ، به پیدایش صورت­های گوناگون حاشیه نشینی در داخل محدوده و خارج از محدوه­های شهری و نیز در بافت­های انحطاط یافته و فقیرنشین شهرهای بزرگ می­انجامد.

رشد نامتعادل اقتصادی- اجتماعی و فرهنگی موجود نابرابری­ها و عدم توازون جغرافیایی (فاصله شهر و روستا)می­شود و در پی آن گروههای متعدد روستائیان به شهرها مهاجرت و نه تنها جذب فعالیت­های اقتصادی مولد شهری نمی­شوند بلکه در جامعه و فرهنگ شهری نیز ادغام نشده و به جدای گزینی مکانی و ایجاد سکونت­گاههای غیررسمی می­نمایند.

حاشیه نشینی به بخشی از توسعه شهری اطلاق می­شود که بدون برنامه­ریزی، کنترل و رعایت ضوابط و مقررات شهرسازی توسط توده­ای از مردم که عمدتاً فقرا و اقشار کم درآمد شهری و مهاجران روستایی می­باشند، ایجاد می­شود.

در محلات حاشیه نشین نرخ جرایم و بزهکاری به علت تراکم بالای جمعیت، فقر فزاینده، شکستگی ساختارها و ایجاد گسست­ها اجتماعی، تضعیف پیوندهای اجتماعی و همچنین رهایی افراد از فشار افکار عمومی و کنترل رسمی ، بالا ارزیابی می­شود. در واقع می توان اظهار داشت که نسبت معنی­داری بین حاشیه نشینی (سکونت­گاههای غیررسمی) با جرم و آسیب­های اجتماعی وجود داشته و مناطق حاشیه نشین به مثابه جزیره­های آسیب زای شهری، از منابع اصلی جرم و بزهکاری به شمار می­آیند. تحقیقات نشان می­دهند که مناطق حاشیه نشین به دلیل شرایط محیطی و وجود عناصر نامساعد و همچنین به دلیل بافت ناهمگون اجتماعی و فرهنگی از جرم خیزترین مناطق شهری محسوب
می­شوند.

این مقاله به بررسی نسبت حاشیه نشینی با جرم و آسیب­های اجتماعی پرداخته و تلاش دارد ضمن تحلیل چند بعدی این مسئله، به معرفی سیاست­ها و راهبردهای اجرایی به منظور پیشگیری از جرم و انحرافات اجتماعی در مناطق حاشیه نشینی بپردازد.

مفاهیم کلیدی:

شهر،حاشیه نشینی،سکونتگاه های غیررسمی،جرم،آسیب های اجتماعی

 

اين فقط قسمتي از فایل است . جهت دريافت کل فایل ، لطفا آن را خريداري نماييد
اگر تمایلی به پراخت انلاین ندارید می توانید مبلغ فایل را به شماره کارت واریز کنید و رسید را به واتساپ یا تلگرام ما ارسال کنید تا براتون ایمیل بشه
خرید این محصول از دکمه مقابل:
یا تلگرام ارسال کنید تا براتون ایمیل بشه .

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شودو یک نسخه برای شما ایمیل می شود.

پاسخ دهید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.