تحقيق كاربرد و اهميت منسوجات در صنعت خودروسازي

تحقيق كاربرد و اهميت منسوجات در صنعت خودروسازي

تعداد صفحات: 106

نوع فایل: ورد ،

دسته بندی:

قیمت: 9500 تومان

تعداد نمایش: 431 نمایش

ارسال توسط:

خرید این محصول:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

تحقيق كاربرد و اهميت منسوجات در صنعت خودروسازي

چكيده

تصور اكثر مردم از منسوجات همان منسوجات معمول، همانند پوشاك، كفپوشها پرده ها و غيره مي باشد.

منسوجات صنعتي و جديد هم اكنون حدود 20% از بازارهاي جهاني را در اختيار دارند و به سرعت در حال رشد هستند كه منسوجات مورد استفاده  در خودروها نيز يكي از اين موارد مي باشند. منسوجات خودروها يكي از مهمترين بازارها در بخش منسوجات صنعتي مي باشند، تخمين زده شده كه در هر اتومبيل به طور ميانگين 12 تا 14 كيلو گرم منسوج وجود دارد.

با نگاهي به توليد سالانه اتومبيل در دنيا (براي سال هاي 98 – 97 حدود 36 ميليون دستگاه براي سال هاي 2006 – 2005 ) پي مي بريم كه اين ميزان توليد به حدود يك ميليون تن منسوج در هر سال نيازمند است.

تقريباً 3/2 منسوجات خودروها را در تزئينات داخل خودرو همانند روكش هاي صندلي، تودوزي سقف و تودري ها و كفپوش‌ها مصرف مي كنند، باقيمانده آنها براي استحكام بخشيدن به تايرها، لوله ها، كمربندهاي ايمني، كيسه هاي هوا، عايق كاري در برابر صدا، لرزش، فيلتر و همچنين به عنوان روغن، بنزين و هوا استفاده مي شوند، كه در اينجا به بررسي اين منسوجات به طور مختصر خواهيم پرداخت.

نتيجه اي كه مي توان از اين تحقيق به دست آورد اين است كه امروزه تجهيزات داخلي ماشين به طور قابل توجهي داراي اهميت فراوان است. فاكتورهاي زيبايي قبلاً واضح بود ، اما امروزه وقت بيشتري صرف اين موضوع مي شود و در همه شرايط آرامش و راحتي را در نظر داريم . امروزه مهمترين عامل مشتريان در هنگام  خريد يك خودروي جديد اين مسائل مي باشد. بافت سطحي براي توليد ظاهري زيبا و نرم بسيار اساسي است اما مي تواند نقش مهمي در صدا و لرزش ايجاد كند .

مقدمه

در اروپاي غربي در زمينه توليد منسوج اتومبيل اين مقدار به 150000 تن در سال مي رسد كه اين مقدار حدود ده درصد از كل مصرف بازار منسوجات صنعتي در اروپاي غربي است.

دومين و سومين بازار بزرگ منسوجات صنعتي در امريكا و ژاپن مي باشد. توليد اتومبيل در جمهوري خلق چين در سال هاي اخير به شدت رو به افزايش است به طوري كه چين را در 55 سال آينده بعنوان يكي از بزرگترين مصرف كنندگان در زمينه منسوجات خودروها مطرح خواهد كرد.

جدول زير نشان دهنده درصد تقريبي مصرف منسوجات در قسمت هاي مختلف خودرو مي باشد.

جدول 1

كفپوش ها3/33%
روكش هاي صندلي18%
اجزاء چند تكه اي داخلي14%
تايرها8/12%
كمبرندهاي ايمني8/8%
كيسه هاي هوا7/3%
ساير موارد4/9%

 

مساحت اين منسوجات به حدود 4 تا40 متر مربع مي رسد.

اليافي كه بيش از همه در صنعت اتومبيل استفاده مي شوند شامل پلي استر، نايلون 6، نايلون66 و پلي پروپيلن مي باشد و ساير الياف همانند ويسكوز، اكريليك، پشم و آراميدها در ماشين هاي خاص و موارد ويژه مصرف مي شوند.

پلي استر به دليل كارآيي بالاي مكانيكي به عنوان يكي از بهترين الياف در منسوجات خودروها، يكي از بهترين الياف در منسوجات خودروها مطرح شده است. اين ليف بيشتر براي روكش هاي صنعتي و نورگيرهاي جلو، تودري ها، تايرهاي راديال چند لايه و كمربندهاي ايمني استفاده مي شود كه در همه آنها خواص مكانيكي خوب پلي استر مانند مقاومت در مقابل رطوبت، انعطاف پذيري ابعادي بالا، ثبات بالاي رنگ و جلاي بالا مد نظر مي باشد. نايلون نيز به دليلي استحكام بالا، الاستيسيته، زيردست خوب و همچنين جذب رطوبت اندك مي تواند در تايرها، كفپوش ها و كيسه هاي هوا استفاده شود.

پلي پروپيلن نيز به دليل ارزاني، خاصيت هيدروفوبيك، چگالي پايين، استحكام بالا و مقاومت خوب در برابر اسيدها و قلياها و حلال ها بسيار مدنظر مي باشد. از اين الياف در توليد پارچه هاي بي بافت براي صندوق عقب، جلو داشبورد، پشت صندلي ها و تودري ها استفاده مي شود.

آقاي فيليپس در سال 1989 يك نوع ليف پلي پروپيلن ويژه توليد كرد كه اين ليف جديد با نام الفا به عنوان بهترين ليف براي صنايع خودروسازي شد.

جزئيات مواد به كار رفته و بعضي ويژگي ها در پيوست آمده است.

امروزه تجهيزات داخلي ماشين به طور قابل توجهي داراي اهميت فراوان شده است. فاكتورهاي زيبايي قبلاً واضح بود،ما امروزه وقت بيشتري صرف اين موضوع مي كنيم و در همه شرايط آرامش و راحتي را در نظر داريم. امروزه مهمترين عامل مشتريان هستند كه در هنگام خريد يك خودروي جديد به اين مسائل توجه دارند.

بافت سطحي براي توليد ظاهري زيبا و نرم بسيار اساسي است اما مي تواند نقش مهمي در صدا و لرزش ايجاد كند.

 

 

 

1-1 هدف

اهداف انجام اين تحقيق شامل :

  1. بررسي نقش صنعت نساجي در خودرو سازي.
  2. بررسي كاربرد منسوجات در بخش هاي مختلف خودرو.
  3. بررسي و تحقيق در مورد نحوه توليد اين نوع منسوجات.
  4. بررسي و تحقيق در مورد ضرورت استفاده منسوجات در خودرو سازي.
  5. بررسي استانداردها و تحقيقات انجام شده روي منسوجات مورد استفاده در خودرو.
  6. بررسي الياف مورد استفاده در اين نوع منسوجا

1-3 روش كار

نحوه گرد ﺁوري و روش كار در جهت اهداف تحقيق شامل:

 

  1. مطالعه مقالات ارائه شده و بررسي تحقيقات انجام شده مرتبط با اهداف تحقيق.
  2. انجام ﺁزمايشات مقاومت در برابر سايش انواع پارچه روكش صندلي با دستگاه RUBTESTER .

 

 

2-1 كيسه هوا

آمارهايي كه توسط سازمان سلامت جهاني در سال 1998 ارائه شده، بيانگر اين مطلب است كه هر ساله 500000 نفر در تصادفات رانندگي در سراسر جهان كشته مي

تحقيق كاربرد و اهميت منسوجات در صنعت خودروسازي

اين فقط قسمتي از فایل است . جهت دريافت کل فایل ، لطفا آن را خريداري نماييد
اگر تمایلی به پراخت انلاین ندارید می توانید مبلغ فایل را به شماره کارت واریز کنید و رسید را به واتساپ یا تلگرام ما ارسال کنید تا براتون ایمیل بشه
خرید این محصول از دکمه مقابل:
یا تلگرام ارسال کنید تا براتون ایمیل بشه .

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شودو یک نسخه برای شما ایمیل می شود.

پاسخ دهید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.