تحقیق زنان دين گستر در تاريخ اسلام
زنان دين گستر در تاريخ اسلام :
لزوم پرداختن به موضوع زنان (مقدمه)
بىشك، يكى از شاخصه هاى نظامهاى اجتماعى و فرهنگىِ پيشرفته و به اصطلاح امروز، مدرنيته و توسعه يافته، نگاه آن اجتماع و طرز تلقى او به موضوع زن است، گويى اين موضوع مىتواند به تنهايى خط كشى باشد براى اندازه گيرى و سنجش مقدار توسعه يافتگى و يا عقب ماندگى؛ به اين منظور در اغلب جوامع و فرهنگها، اين موضوع به طور جدّى و غير قابل مسامحه، مورد توجّه صاحب نظران و انديشمندان قرار گرفته است. نزاع پرجنجال ميان نگرش سنتى و رويكرد مدرنيته و تقسيم جوامع و فرهنگها به يكى از آن دو، و غلبه سنّت در بعضى جوامع و هيمنه مدرنيته در بعضى ديگر، چيزى نيست كه بتوان از آن غفلت نمود.
به چند جهت مىتوان گفت امروز پرداختن به اين موضوع براى ما الزامى است:
- جامعه اسلامى، خواسته يا ناخواسته، در معرض بيشترين روبرويىها و تعاملات فرهنگى قرار گرفته؛ از يك سو، روشنفكران به نيت افزايش سرعت توسعه فرهنگى و سياسى و استفاده از نيرو و توانايىهاى بانوان، به حضور بيش از پيش آنان و بر گسترش حجم مطالبات سياسى و فرهنگى زنان مسلمان دامن مىزنند و از سوى ديگر، استكبار جهانى به منظور ايجاد رخنه و راه نفوذ، در صدد ساخت معبر و تونل مناسب و امن در بافت اجتماعى زنان مسلمان و كشاندن آنها به كنشهاى غربى و اروپايى، و در نهايت، تضعيف بنيان اعتقادى و زير ساختهاى مذهبى هستند؛ كه برآيند اين دو نيرو خواستگاهى جدى براى توجّه به اين مسأله شده است و از آنجا كه توسعه و تجدّد بدون حضور و نقش زن امكانپذير نيست، و با عنايت به اين كه جامعه اسلامى به سوى توسعه و تجدد در حركت است، ناچار به اين مقولات به عنوان پيش درآمد بايد بپردازد.
- اسلام دينى جهانى و جاودان است و عهده دار پاسخگويى به نيازهاى انسان در تمام زمانهاست، جمع بين يك دين ثابت و يك اجتماع متغير ساده نيست، قطعاً از پيچيده گىهايى برخوردار است كه در گفتار عالمان دينى به آشكار مورد تأكيد واقع شده است، پويايى و تجدد آنچنان متين و ملايم در آغوش ثبات و دوام اسلام آرميده، كه گويى هيچگونه ميان آنها معارضه وجود ندارد، و اين نكته ما را دعوت مىكند به اين كه با توجّه به تغيير بسيارى از ساختارها و نهادهاى اجتماعى و ظهور ساختهاى نو و تازه، بار ديگر به مسائل اسلامى بپردازيم و نگاهى متناسب و درخور و در عين حال، هماهنگ با مقتضيات زمان داشته باشيم، استاد مطهرى رحمه الله انگيزه اوليه خود را در پرداختن به نظام حقوق زن در اسلام چنين بيان مىكند :
- مقتضيات عصر ما ايجاب مىكند كه بسيارى از مسائل مجدداً مورد ارزشيابى قرار گيرد و به ارزشيابيهاى گذشته بسنده نشود. نظام حقوق و تكاليف خانوادگى، از جمله اين سلسله مسائل است.» متأسفانه همين نكته اى كه شهيد مطهرى رحمه الله به نيكى از آن ياد مىكند، مورد غفلت بسيارى از دانش آموختگان قرار گرفته و چون گذشته، بر اين باورند كه اسلام را بايد به سبك قديم، حتى با همان اصطلاحات و با همان فرهنگ واژه گانى عرضه نمود و كوچكترين نوآورى در اين زمينه بدعت محسوب مىشود. با هزاران تأسف و اندوه مىبايست اعتراف كنيم كه در جمع عالمان و فرزانگان بر سر موضوع زن و تبيين شخصيّت و حقوق آن و تشريح جايگاه دينى آن اختلاف فاحش و افتراق غير قابل جمع وجود دارد. در يك نگاه، بى هيچ مسامحه اى زن بايد خانه نشين و به دور از مسائل اجتماعى و بىسواد و توليد كننده فعال فرزند باشد؛ تا آن جا كه يا بايد بچه در شكم داشته باشد يا در بغل؛ تا بتواند عبادت خدا را بىوقفه انجام دهد و اصلاً خداوند عبادت زن را چنين قرار داده است كه زن يا بچه در شكم داشته باشد يا در بغل و اگر بخواهد از امر كناره گيرى كند، محروم از عبادت مىشود. در يك نگاه ديگر، بى حضور زن در ميدان فعاليّتهاى اجتماعى، چرخه كار جامعه بىرمق است، و زن است كه نشاط و طراوت اجتماع را تأمين و تغذيه ميكند. امام خمينى رحمه الله در اينباره مىفرمايد:«
زن بايد شجاع باشد. زن بايد در مقدّرات اساسى مملكت دخالت بكند، زن آدم ساز است. «زن، مربى جامعه است. از دامن زن انسانها پيدا مىشود. مرحله اول مرد و زن صحيح از دامن است. مربى انسانها زن است. سعادت و شقاوت كشورها بسته به وجود زن است. زن با تربيت خودش انسان درست مىكند و با تربيت صحيح خودش كشور آباد مىكند. مبدأ همه سعادتها از دامن زن بلند مىشود. زن مبدأ همه سعادتها بايد باشد. «زن نقش بزرگى در اجتماع دارد. زن مظهر تحقق آمال بشر است. زن پرورش دهنده ى زنان و مردان ارجمند است. خانمها حق دارند در سياست دخالت بكنند، تكليفشان اين است.»
اسلام احياگر حقوق زنان
زمانى كه پرده جهل و ظلمت بر سراسر جزيرةالعرب كشيده شده بود، دختران زنده به گور مىشدند؛ اگر هم زنده مىماندند بهره كشى از آنان آزاد بود و به بدترين وجه زندگى را سپرى مىكردند. نادر زنان آن روزگار مىتوانستند خود را از قيد و بند جهالت و ظلم رهانيده و مشاركت اجتماعى و اقتصادى و … را در اجتماع به نمايش بگذارند. افراد معدودى در اجتماع به عنوان يك زن كه مظهر عطوفت و مهربانى است و به عنوان موجود داراى انديشه، آرمان خواه و داراى عملكرد برتر بروز مىكردند. آنان به دليل برجستگى انديشه، انگشت شمار بودند؛ مانند خديجه در حيطه امور اقتصادى، خنساء در حيطه ادبيات و شعر؛و دختر اوس بن حارثه در زمينه مسايل اجتماعى. فضل الهى بر آن قرار گرفت كه در اجتماعى كه كوچكترين توجّهى به زنان ندارد دينى ظهور كند كه ارزش زنان را چون مردان قرار داده و تنها، معيار تقوا را اصل بداند.
بعد از ظهور اسلام، زنان مىتوانستند آزادانه به پيامبر صلىالله عليه وآله رجوع كرده، مسائل خود را با ايشان در ميان بگذارند، با ايشان بيعت كنند و حتى به ايشان اعتراض كنند.
در روايات آمده است كه يكى از همسران پيامبر صلىالله عليه وآله ـ ام سلمه ـ از ايشان پرسيد: در قرآن از هجرت و فداكارى مردان بسيار بحث شده، ولى در مورد زنان سخنى از هجرت نشنيده ام. در آن هنگام، آيه 195 سوره آل عمران نازل گرديد:
«فَاستَجابَ لَهُم رَبهمُ اَنيّ لا اُضيعُ عَمَلَ عامِلٍ مِنكُم مِنْ ذَكَرٍ اَوْ اُنثي بُعضُكُم مِن بعضٍ فَالذينَ هاجَروُا وَ اُخرِجوُا من ديارِهِم و اُوذُوا فى سُبيلى و قاتَلوا و قُتِلوا لَاُكَفِرَنَّ عَنهم سَيئاتِهم و لَاُدخِلَنهُم جَناتٍ تَجرى مِن تَحتِهَا الاَنهارُ ثَواباً مِنْ عِندِاللهِ و اللهُ عِندُه حُسْنُ الثواب»
فهرست مطالب
ردیف | عنوان | صفحه |
1
2
3
4
5
6
7
| لزوم پرداختن به موضوع زنان
اسلام ، احياگر حقوق زنان
برابري زن در آفرينش
تسويه و تعديل در خلقت
برابري زن و مرد در كمال يابي وبالندگي
تفاوت زن و مرد از ديدگاه قرآن
چگونگي حضور زن در اجتماع
|
تحقیق زنان دين گستر در تاريخ اسلام