دانلود مقاله اثر سرما بر مواد غذایی

دانلود مقاله اثر سرما بر مواد غذایی

اندازه: 117

تعداد صفحات: 40

نوع فایل: ورد ،

دسته بندی:

قیمت: 19500 تومان

تعداد نمایش: 962 نمایش

ارسال توسط:

خرید این محصول:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

دانلود مقاله اثر سرما بر مواد غذایی

فهرست:

اثر تنش سرما بر نیشکر

رعايت چند نكته در انجماد موادغذايي

فريز كردن وحفظ ارزش مواد غذايي

فريز كردن وحفظ ارزش مواد غذايي
با آغاز فصل پاييز بسياري اقدام به فريزري كردن مواد غذايي و انواع ميوه و سبزي مي كنند تا در پاييز و زمستان آينده از اين مواد استفاده كنند. اين امر هر چند باعث سهولت تهيه غذا بويژه براي افراد كارمند شده و تنوع غذايي را نيز به همراه دارد، اما متخصصان تغذيه تأكيد مي كنند تا حد امكان مواد غذايي تازه جايگزين مواد غذايي فريزري شود؛ اما مي توان
با رعايت اصول صحيح فريز كردن موادغذايي، كيفيت مواد غذايي را حفظ كرد تا با آسودگي بيشتري ازاين مواد استفاده كرد. آنچه در پي مي آيد بررسي اصول صحيح فريز كردن مواد غذايي، ميوه ها و سبزيها است تا با نيم نگاهي به اين توصيه ها تغذيه بهتر داشته باشيم.
بسته بندي و شرايط آن مواد غذايي پيش از فريز شدن نياز به بسته بندي مناسب دارند تا عطر و طعم، رطوبت، رنگ طبيعي و ارزش غذايي خود را از دست نداده و سرماي فريزر و خشكي محيط آن باعث خراب شدن مواد غذايي نشود. انتخاب نوع بسته بندي در گام نخست بستگي به نوع ماده غذايي و در مرحله بعد به سليقه و ميل شخصي بستگي دارد. از سوي ديگر لازم است تا پيش از بسته بندي ميزان نياز در هر بار مصرف مشخص شود؛چرا كه بسته غذايي كه از فريزر خارج مي شود نبايد مجدداً به فريزر بازگردد چون با هربار خارج شدن مواد غذايي از حالت يخ زدگي اندكي از ارزش تغذيه اي آن كاسته مي شود.
به طور كلي بسته بندي انتخابي بايد شرايطي به اين شرح داشته باشد:
مقاوم به خروج رطوبت مواد غذايي (حفظ رطوبت طبيعي موادغذايي داخل بسته)
با دوام و مقاوم به نشتي مواد از داخل بسته به بيرون
مقاوم به ترك و شكستگي در مقابل دماي ۱۸- درجه سانتيگراد فريزر
مقاوم به نفوذ چربي، روغن و مقاوم به نفوذ بو از محيط فريزر به داخل بسته
حفظ بو و عطر و طعم موادغذايي و مقاوم به نفوذ بو از محيط فريزر به داخل بسته
استاندارد بودن موادي كه ظرف يا كيسه نايلون بسته بندي از آن تهيه شده است؛ به طوري كه تركيبات شيميايي بسته بندي به داخل مواد غذايي نفوذ نكند. در منازل دونوع بسته بندي براي فريز كردن مواد غذايي استفاده مي شود كه شامل انواع ظروف در دار از جنس هاي مختلف چون پلاستيك و فلز (نوع شيشه اي كمتر متداول است) و بسته بندي با كيسه نايلون يا پلاستيك هاي زيپ دار ويژه بسته بندي.
ظروف بسته بندي: ظروف بسته بندي معمولاً پلاستيكي، فلزي يا شيشه اي بوده و در اندازه هاي مختلف براي بسته بندي موادغذايي با درصد آب بالا يا مواد غذايي چون ميوه و سبزي كاربرد دارند. سطح صاف كف و ديواره هاي ظروف، خارج كردن موادغذايي از ظرف و استفاده از موادغذايي را آسان مي كند، به اضافه اينكه مي توان بارها و بارها از اين ظروف استفاده كرد. ظروف شيشه اي معمولي در دماي فريزر به سرعت مي شكند، اما ظروف شيشه اي ويژه فريز كردن موادغذايي به دماي پايين مقاوم هستند.
اغلب اين ظروف دهان گشادند، اما انواع ديگر آن نيز متداول است. دهانه گشاد اين ظروف برداشت موادغذايي از آنها را آسان مي كند؛ آنچه درباره ظروف شيشه بايد لحاظ شود، توجه به فضاي خالي بالاي ظرف يا، فاصله بين سطح ماده غذايي تا در ظرف است تا پس از انبساط مواد غذايي در اثر يخ زدن، ظرف نشكند، به ويژه درباره مايعات كه انبساط آنها بيشتر بوده و امكان آسيب به ظروف بسته بندي بيشتر است. اما درباره ظروف پلاستيكي بايد مقاومت ظرف به دماي پايين در نظر گرفته شود، چرا كه بسياري از ظروف پلاستيكي در اثر سرما ترك برداشته يا مي شكنند.
متخصصان تغذيه بهترين ظروف بسته بندي را ظروف شيشه اي مي دانند، چرا كه اين ظروف تركيبات شيميايي ندارند كه با مواد غذايي داخل ظرف واكنش نشان بدهند. كيسه هاي نايلوني و كيسه هاي پلاستيكي زيپ دار: بسته بندي موادغذايي با كيسه هاي نايلوني از متداول ترين شيوه هاي بسته بندي موادغذايي به ويژه در منازل است و پس از آن استفاده از كيسه هاي پلاستيكي زيپ دار رايج است.استفاده از كيسه نايلون به جهت قيمت پايين و عدم نياز به شست و شوي مجدد چون ظروف شيشه اي يا پلاستيكي براي استفاده مجدد بايد شسته شوند و امكان استفاده از فضاي بيشتر به جهت امكان چيدن كيسه هاي روي هم بسيار رايج است.
اما آنچه در اين نوع بسته بندي بسيار مهم است توجه به مقاومت كيسه ها در مقابل نشتي، سرما، پاره شدن يا باز شدن درز كيسه ها در اثر سرماي فريزر و مقاومت به نفوذ يا خروج عطر و طعم، بو و رطوبت طبيعي مواد غذايي است كه بي شك با انتخاب كيسه نايلون مناسب مي توان به خوبي از ماده غذايي بسته بندي شده محافظت كرد.
به تازگي در بعضي از كشورها از كاغذهاي چند لايه براي بسته بندي استفاده مي كنند. اين كاغذها ازچند لايه شامل يك لايه كاغذ ، يك لايه فويل آلومينيومي، گلايسين، سلفون و يك لايه كاغذ استرچ _ قابل ارتجاع _ تشكيل شده اند كه براي بسته بندي مواد غذايي چون انواع ميوه، سبزي، گوشت استفاده مي شوند. اين نوع كاغذها مي توانند به خوبي ماده غذايي را محافظت كنند.

دانلود مقاله اثر سرما بر مواد غذایی

اين فقط قسمتي از فایل است . جهت دريافت کل فایل ، لطفا آن را خريداري نماييد
اگر تمایلی به پراخت انلاین ندارید می توانید مبلغ فایل را به شماره کارت واریز کنید و رسید را به واتساپ یا تلگرام ما ارسال کنید تا براتون ایمیل بشه
خرید این محصول از دکمه مقابل:
یا تلگرام ارسال کنید تا براتون ایمیل بشه .

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شودو یک نسخه برای شما ایمیل می شود.

پاسخ دهید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.