مقاله ضرورت و اهمیت برنامه معلم پژوهنده در تحول آموزش و پرورش

مقاله ضرورت و اهمیت برنامه معلم پژوهنده در تحول آموزش و پرورش

تعداد صفحات: 6

نوع فایل: ورد ،

دسته بندی:

قیمت: 8500 تومان

تعداد نمایش: 753 نمایش

ارسال توسط:

خرید این محصول:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

مقاله ضرورت و اهمیت برنامه معلم پژوهنده در تحول آموزش و پرورش

پژوهش سبب رشد علمی و فرهنگی می‌شود و انسان را از جهل و ناآگاهی به علم می‌رساند و حقایق و واقعیت‌ها را آشکار می‌کند و راه را برای حل مسائل و مشکلات پیچیده هموار می‌کند. در باره اهمیت و ضرورت پژوهش در عمل در آموزش و پرورش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد
۱) مناسب‌ترین راه برای حل مسأله است. بسیاری از دست اندرکاران از جمله معلمان و دیگر کارکنان آموزشی می‌توانند از این راه بسیاری از مسائل مربوط به کلاس و مدرسه را کاهش یا حل کنند.
۲) نوعی آموزش ضمن خدمت است. افراد درگیر در پژوهش، مثل معلمان و مدیران در حین پژوهش به مهارت‌ها و دانش‌هایی دست می‌یابند که قبلاً با آن آشنا نبودند.
۳) پاسخ گویی علمی: چون گستره وسیعی از افراد درگیر پژوهش می‌شوند، پاسخ گویی به مسائل موجود صورت علمی پیدا می‌کند، عوام زدگی و راه حل‌های غیر منطقی جای خود را به راه حل‌های علمی و منطقی می‌دهد. همگان تلاش می‌کنند تا برای پاسخ گویی به مسائل راه علمی و منطقی پیش گیرند.
۴) دوری از نخبه گرایی: در این روش همه دست اندرکاران وارد عرصه پژوهش می‌شوند و پژوهش از انحصار افراد کارشناس و نخبه بیرون می‌آید و عمومی می‌شود.
۵) امروزه، توجه به امر پژوهش جهت ارتقای سطح علمی معلمان و دانش‌آموزان امری بسیار لازم و ضروری است. ضرورتی که موجب تغییر نظام آموزشی از کتاب محوری به پژوهش محوری و همچنین باعث ایجاد روش‌های علمی در فرآیند یاد دهی – یادگیری می‌شود که در نهایت به تحول در آموزش و پرورش می‌انجامد. طرح معلم پژوهنده این تحول را تسریع می‌کند.
۶) اصلاح وضع نامطلوب: هدف اساسی در این روش اصلاح وضع نامطلوب و کاهش مسائل است.
۷) نزدیکی نظر و عمل: چون در این روش هدف نهایی بهبود و اصلاح عمل است، و هر عملی نیز بر بنیاد نظری انجام می‌گیرد، در این رویکرد بیش از دیگر روش‌ها فاصله نظر و عمل کم می‌شود.
۸) نوآوری و دانش‌افزایی: چون در این روش به دنبال حل مسأله هستیم احتمال این که به نوآوری‌هایی دست یابیم بیشتر است. به سخن دیگر، ضمن جست و جوی راه‌های مناسب برای حل مسأله این امکان نیز وجود دارد که پژوهنده به راه‌های نو و خلاقانه دست یابد.
● اهداف و چگونگی و روش اقدام پژوهی در ایجاد تحول در آموزش و پرورش
در طرح بزرگ برنامه معلم پژوهنده «پژوهش در عمل» «تحقیق عملی»، «عمل پژوهی» یا اقدام پژوهی (action research) که هر ساله بین شاغلان رسمی واحدهای آموزشی اعم از دبستان، راهنمایی، متوسطه نظری، فنی و حرفه‌ای کاردانش، پیش دانشگاهی مراکز تربیت معلم، مراکز آموزش عالی اجرا می‌شود مدیران، معاونان، دبیران، آموزگاران مدرسان، مربیان تربیتی و ورزشی و مشاوران می‌توانند شرکت کنند و مقاله‌های پژوهشی آنها از سوی کمیته‌های پژوهشی ادارات آموزش و پرورش و شوراهای تحقیقات استان‌ها مورد ارزیابی قرار گرفته و به افراد منتخب علاوه بر لوح تقدیر امتیازهایی از قبیل حق الزحمه پژوهش و شرکت در دوره‌های پژوهشیاری در نظر می‌گیرند و تعدادی هم به مرحله کشوری راه می‌یابند.
یکی از اهدافی که این طرح دنبال می‌کند آن است که معلمان واحدهای آموزشی به جای اینکه فقط به یافته‌های پژوهشی پژوهشگران دانشگاهی اتکا کنند خودشان وارد صحنه پژوهش شده و تلاش کنند با مطالعه و تحقیق و مصاحبه و بحث و تبادل نظر با والدین بچه‌ها و دیگر همکاران و کارشناسان و صاحب نظران طی جلسات مختلف به گردآوری اطلاعات بپردازد و ضمن تجزیه و تحلیل اطلاعات و انتخاب راه‌های پیشنهادی و ارائه راهکارهای مختلف جهت حل مشکلات دانش‌آموزان اقدام کنند و به آنها اعتماد به نفس بدهند. در این طرح عقیده بر این است که تا خود معلمان وارد میدان پژوهشی نشوند نمی‌توانند فقط با اتکای یافته‌های پژوهشی پژوهشگران دانشگاهی و مرسوم، تحول چشمگیری در آموزش و پرورش به وجود آورند.
● چیستی و چرایی معلم پژوهنده و پژوهش در عمل
معلم پژوهنده به هر معلم یا دست اندرکار آموزش و پژوهش گفته می‌شود که به نحوی با مسائل آموزشی و پرورشی سروکار دارد و علاقه مند است برای بهسازی و اصلاح وضعیت نامطلوب آموزشی، به اقدام‌هایی دست بزند تا نتیجه آن تغییر وضعیت موجود و حل برخی از مسائل آموزشی و پرورش شود. پس اینجا معلم به معنی عام در نظر است و مدیران و مسؤولان امور تربیتی و مشاوران… و هر شخصی دیگری که در بدنه آموزش و پرورش مسؤولیتی به عهده دارد می‌تواند به پژوهش بپردازد.
● برنامه معلم پژوهنده در آموزش و پرورش و چالش‌های پیش روی معلمان
اقدام‌پژوهی در آموزش و پرورش با تمام حسن‌ها و مزایایی که دارد، دارای مشکلات و کاستی‌ها و تنگناهایی هم هست که فراروی معلمان و دیگر دست اندرکاران علاقه مند و با ذوق قرار گرفته است که اینک بنا بر موجز بودن کلام و رعایت اختصار به شمه‌ای از آنها اشاره کوتاهی می‌شود.
– پژوهشگران حرفه‌ای و ورزیده یا دانشجویانی که می‌خواهند پایان نامه خود را ارائه دهند معمولاً با شرکت در کلاس‌های آمار و روش‌های تحقیق حضوری و نیز شرکت در همایش‌های پژوهشی مختلف و در اختیار داشتن منابع گوناگون و سیر مطالعاتی و نیز دسترسی داشتن به استادان راهنما و مشاور در امر پژوهش مهارت یافته و پخته شده‌اند حال آنکه پژوهشگران اقدام پژوهی در آموزش و پرورش خود جوش هستند و بدون اینکه دوره ی خاص حضوری دیده باشند تنها به صرف علاقه و دغدغه مشکلات دانش‌آموزان به این سمت گرایش پیدا کرده‌اند. آنها با تمام گرفتاری‌ها و مشکلات فراوانی که زمانه برای آنها تدارک دیده است تلاش می‌کنند که مشکلات دانش‌آموزان را حل کنند و سپس اقدامات بهینه و حاصل کار خود را در قالب یک طرح پژوهشی ارائه کنند و مسلماً کمیته‌های پژوهشی و شوراهای تحقیقات و هیئت داوران همایش‌های پژوهشی نباید انتظاری را که از پژوهشگران حرفه‌ای و آکادمیک دارند از پژوهشگران تازه‌کار اقدام‌پژوهی داشته باشند.
– بسیاری از معلمان و دست اندرکاران تعلیم و تربیت از طرح‌ها و ایده‌های خوبی در رابطه با حل مشکلات دانش‌آموزان برخوردارند و می‌توانند با علاقه و ذوق فراوان به تحقیقات وسیع و گسترده‌ای اقدام کنند و در این راستا اقدامات مختلفی هم انجام داده‌اند و در کار خود هم موفق بوده‌اند، اما از این هراس دارند که گزارش‌های تحقیقی آنها مورد تأیید کمیته‌های پژوهشی و شوراهای تحقیقات قرار نگیرند و احیاناً رد شوند.
از این جهت گزارش‌های تحقیق خود را ارائه نمی‌دهند. در این خصوص کارشناسان و رابطین و مسؤولین تحقیقات ادارات و مدیریت‌ها هر از گاهی به واحد‌های آموزشی بروند و از نزدیک با طرح‌ها و ایده‌های معلمان علاقه مند آشنا شوند و پژوهش‌های آنها را در هر سطحی مورد حمایت قرارداده و به آنها جهت‌دهی مناسب بدهند و در نظر داشته باشند که «کوچک زیباست» و برای رسیدن به قله‌های مرتفع باید ابتدا از تپه ماهورهای کوچک عبور کرد.
– نشریات تخصصی پژوهشی که در دسترس همه معلمان قرار گیرند بسیار کم است، آنچه هم هست کفایت نمی‌کند. هم اکنون به جز نشریات پژوهشی که در تیراژی محدود در سطح بعضی از ادارات آموزش و پرورش منتشر می‌شود، کمبود این نشریات کاملاً محسوس است. مقالات برگزیده طرح معلم پژوهنده راهنمایان خوبی برای پژوهشگران نو پا جهت تهیه و ارائه هر چه بهتر فعالیت‌ها و پژوهش‌ها هستند که باید در نشریات

اين فقط قسمتي از فایل است . جهت دريافت کل فایل ، لطفا آن را خريداري نماييد
اگر تمایلی به پراخت انلاین ندارید می توانید مبلغ فایل را به شماره کارت واریز کنید و رسید را به واتساپ یا تلگرام ما ارسال کنید تا براتون ایمیل بشه
خرید این محصول از دکمه مقابل:
یا تلگرام ارسال کنید تا براتون ایمیل بشه .

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شودو یک نسخه برای شما ایمیل می شود.

پاسخ دهید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.