مقاله جرایم سازمان یافته

مقاله جرایم سازمان یافته

تعداد صفحات: 6

نوع فایل: ورد ،

دسته بندی:

قیمت: 19500 تومان

تعداد نمایش: 666 نمایش

ارسال توسط:

خرید این محصول:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

مقاله جرایم سازمان یافته

جرم شناسی و حوادث جنایی

جرایم سازمان یافته

از جمله مهمترين خطرهايي که جامعة جهاني را در آستانة هزارة سوم به طور جدّي تهديد مي کند، “جرایم سازمان يافته” است. اين عنوان در علم جرم شناسي شامل فعاليتهاي مجرمانه شديد توسط گروههاي مجرمانه اي مي شود که با داشتن تشکيلات منسجم و پيچيده و با ويژگيهاي خاص براي کسب منافع مالي يا قدرت مرتکب جرم مي شوند، هرچند در علم حقوق پيچيدگي و ويژگيهاي خاص گروه چندان مورد نظر قانونگذار نيست. جرایم سازمان يافته اگر چه از ساليان دور وجود داشته است، لکن جهاني شدن اقتصاد و وابستگي اقتصادي کشورهاي دنيا به همديگر، توسعة صنايع مربوط به ارتباطات و حمل و نقل بين المللي و تبديل شدن دنيا به “دهکده اي جهاني” موجب گرديده است تا جرم سازمان يافته جنبه اي فراملّي نيز به خود گيرد و قلمرو خود را بر عرصة بين المللي بگستراند. از حيث پيشينه، اين جرم ابتدا در جرم شناسي و جامعه شناسي جنايي مورد بحث قرار گرفته است و پس از تبيين تهديدها و آثار مخرّب آن بر جامعه، بعضي از دولتها آن را به تدريج وارد حقوق داخلي خود کرده اند. به علاوه معاهدات منطقه اي و بين المللي دو يا چند جانبه مختلفي نيز براي مقابله با مظاهر اين جرم به امضا دولتهاي مختلف رسيده است. به سبب اهميت مبارزه با جرایم سازمان يافته، کنوانسيون مبارزه با جرایم سازمان يافته فراملّي ملل متحد براي مبارزة همه جانبة بين المللي با مظاهر اين جرم و هماهنگ سازي قوانين داخلي مربوط، در نوامبر سال 2000 در مجمع عمومي سازمان ملل متحد در قالب قطعنامه اي به تصويب اعضا رسيد و از 15 دسامبر اين سال طي کنفرانسي در پالرمو ايتاليا براي امضاء مفتوح گشت. با توجه به اينکه افغانستان نيز يکي از کشورهاي درگير مبارزه با جرابم سازمان يافته به ويژه در ارتباط با قاچاق مواد مخدر توسط باندهاي قاچاق داخلي و بين المللي است، جا داردقوه مقننه براي پيشگيري، کنترل و سرکوب مظاهر آن با توجه به مفاد کنوانسيون فوق الذکر تدابير قانوني مناسبي را پيش بيني کند .

پولشویی: جرم سازمان یافته

پولشویی جرمی سازمان یافته و فراملی است كه نظام مالی جهان امروز بالاخص كشورهای در حال توسعه را كه به شكلی گسترده تر با آن مواجهند دچار بحران كرده و سازمان های بین المللی و منطقه ای را وادار به ارائه راهكارهای متعدد برای مبارزه و تحدید آن می كند.

پولشویی جرمی سازمان یافته و فراملی است كه نظام مالی جهان امروز بالاخص كشورهای در حال توسعه را كه به شكلی گسترده تر با آن مواجهند دچار بحران كرده و سازمان های بین المللی و منطقه ای را وادار به ارائه راهكارهای متعدد برای مبارزه و تحدید آن می كند.

درآمدهای حاصل از فعالیت های نامشروع و مجرمانه، پول آلوده نام دارند كه اگر در حیطه مواد مخدر و فحشا باشد «پول كثیف»، چنانچه ناشی از قاچاق و فرار مالیاتی باشد «پول سیاه» و هر گاه منشاء درآمد رشوه و فساد مالی باشد «پول خاكستری» نامیده می شود. از آنجا كه اكثریت قریب به اتفاق جرایم با هدف كسب منابع مالی رخ می دهند پول های آلوده به دلیل قابل دسترس بودن منشاء آن از سوی مامورین امنیتی و پلیس، قابلیت ورود به چرخه اقتصادی را ندارد. لذا رهبران جرایم سازمان یافته طی مراحلی اقدام به پنهان كردن یا تغییر ظاهر منشاء مجرمانه و غیرقانونی فعالیت های خود با هدف سهولت در بهره برداری هر چه بیشتر از آن برای اقدامات مجرمانه آتی می كنند، این فرآیند پولشویی نامیده شده است و نتیجه آن قانونی جلوه گر شدن منشاء درآمد و پاكیزه شناخته شدن پول آلوده است.

مراحل تحقق پولشویی عبارتند از:

۱ مرحله جای گذاری یا مكان یابی و استقرار

placement stage :كه عبارت است از تزریق پول آلوده به سیستم مالی رسمی و تبدیل وجوه نقد به ابزارهای پولی مانند چك مسافرتی، حواله های پولی و… یعنی وجوه كلان از طریق سپرده گذاری در موسسات مالی رسمی و غیررسمی یا ارسال پول به خارج از مرز با خرید كالاهای ارزشمند به وجوه خرد تبدیل می شود.

۲ مرحله پنهان سازی یا لایه چینی layering stage) :كه عبارت است از جداسازی پول آلوده از منشاء خود به منظور مخفی كردن رد، جلوگیری از تعقیب و امكان بازگرداندن مجدد آن به چرخه جرم بدون امكان یافتن محل جغرافیایی و منشاء آن. یكی از روش های این كار انتقال موجودی از حساب های اولیه به سایر حساب ها در همان موسسه یا موسسات دیگر است.

۳ مرحله ادغام و یكپارچه سازی و بازگرداندن intergration stage : كه عبارت از ایجاد پوشش ظاهری مشروع در قالب ایجاد موسسه های اقتصادی یا خریدهای كلان و بازگرداندن دوباره منابع اولیه به فعالیت در موارد غیرقانونی است.

مقاله جرایم سازمان یافته

اين فقط قسمتي از فایل است . جهت دريافت کل فایل ، لطفا آن را خريداري نماييد
اگر تمایلی به پراخت انلاین ندارید می توانید مبلغ فایل را به شماره کارت واریز کنید و رسید را به واتساپ یا تلگرام ما ارسال کنید تا براتون ایمیل بشه
خرید این محصول از دکمه مقابل:
یا تلگرام ارسال کنید تا براتون ایمیل بشه .

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شودو یک نسخه برای شما ایمیل می شود.

پاسخ دهید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.