تحقیق حاملگي و تشخيص آن

تحقیق حاملگي و تشخيص آن

تعداد صفحات: 18

نوع فایل: ورد ،

دسته بندی:

قیمت: 8500 تومان

تعداد نمایش: 493 نمایش

ارسال توسط:

خرید این محصول:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

تحقیق حاملگي و تشخيص آن

زايمان در چشم اندازي وسيع

مامايي شاخه اي از طب است كه وضع حمل , پيامدها و عوارض آنرا مورد بحث قرار مي دهد . بنابراين اساسا” ديدگاه آن متوجه پديده حاملگي , زايمان و دوران نقاهت پس از زايمان و شرايط طبيعي و غير طبيعي و اداره صحيح آن مي باشد .

در چشم انداز ويسع تر , مامايي توليد مثل يك جمعيت را مد نظر قرار     مي دهد . مراقبت هاي صحيح مامايي , سلامت فيزيكي و عقلاني را در بين زوج ها و نوزادان آنها برقرار مي كند و تمايلات سالمي را در جهت مسائل جنسي , زندگي خانوادگي و موقعيت خانواده در جامعه بوجود مي آورد .

 

اهداف طب مامايي

هدف متعالي طب مامايي اينست كه هر حاملگي از روي ميل بوده و در نهايت بوجود مادر و فرزندي سالم ختم شود .

در مامايي تلاش مي شود كه تعداد زنان و نوراداني كه در اثر روند زايمان از بين مي روند يا از لحاظ فيزيكي , هوشي و رواني صدمه مي بينند به حداقل برساند . بالاخره اينكه طب مامايي عوامل اجتماعي موثر روي توليد را مورد تجزيه و تحليل قرار مي دهد .

براي كمك به كاهش تعداد مادران و نوزاداني كه در اثر حاملگي و زايمان از بين مي روند , اين نكته مهم است كه از تعداد مرگ و ميرها در سال مطلع باشيم .

 

علل شايع مرگ و مير مادران

خون ريزي , هيپرتانسيون و عفونت نيمي از موارد مرگ و مير مادران را تشكيل مي دهد . علل خونريزيهاي زايماني متعدد بوده و شامل خونريزي پس از زايمان , خونريزي به همراه سقط جنين , خونريزي حاملگي خارج از رحم , خونريزي ناشي از محل غير عادي يا كنده شدن جفت و خونريزي از پارگي رحم باشد . هيپرتانسيون ايجاد شده در حاملگي در حدود 6 تا 8 درصد حاملگي ها بروز مي كند و بطور شايع بادفع پروتئين از ادرار و در حالات شديد با تشنج و كما همراه است . عفونت در دوره تماس يا عفونت لگني پس از زايمان معمولا” با عفونت رحم و پارامتريال آغاز مي شود . ولي گاهي اوقات توسعه مي يابد منجر به بروز پريتونيت , ترومبزبليت و باكتريمي مي گردد .

كليات شكل گيري

مروري بر عمل توليد مثل در زنان

وضعيت فيزيولوژيك زنان ودر واقع تمامي موجودات مونث , به اندازه اي براي حاملگي مناسب است كه تعجب آور مي نمايد . در جماعتي از زنان كه زود ازدواج مي كنند و از وسايل ضدبار داري استفاده نمي كنند قاعدگي نسبتا” نادرست است . يعني حاملگي در اوايل نوجواني و همزمان با تخمك گذاري رخ مي دهد و پس از زايمان , عدم تخمك گذاري و قاعدگي تا پايان شيردهي يعني 2 تا 3 سال ادامه مي يابد .

بعداز آن بازهم حاملكي رخ مي دهد و سپس شيردهي و بر همين منوال تخمدان و تخمك گذاري رو به كاستي مي گذارد و به عبارت ديگر يائسگي پيش مي آيد .

David Bairj معتقد است با پيداش وسايل موثر و بي خطر ضد بارداري موجب شده كه زنان قاعدگي را جانشين حاملگي كنند . همچنين Whitehouse تعبير مشابهي را ارائه مي دهد . خونريزي دوره اي رحمي    ( قاعدگي ) در واقع يكي از ايثارهايي است كه زنان در قربانگاه بشريت و تمدن بايد بكنند .

بدين ترتيب قاعدگي را از ديدگاه فيزيولوژيك بايستي نتيجه نهايي عدم باروري محسوب نمود كه مي تواند عمدي يا طبيعي باشد .

تحمك گذاري وظيفه اصلي تخمدان است .

تخمدانها در دو سوي ديواره پشتي شكم جاي دارند و از دو قسمت تشكيل شده اند . يك بافت همبند كه محل ورود عروق خوني است و يك قسمت قشري كه با پيدايش تخمك و ترشح هورمون تخمدان همبستگي اساسي دارد .

معمولا” هر ماه يك تخم از طريق تخمك گذاري رها مي شود و اين كار به فاصله 45 تا 35 روز از اولين قاعدگي تكرار مي شود . اين دوره در حدود 35 سال طول مي كشد تا موقعيكه حاملگي رخ نداده باشد و تا زمانيكه تعداد كافي از فوليكول ها ( ساختمان محتوي سلول جنسي زنانه ) در تخمدان باقي بمانند .

تخمدانها دو نوع هورمون جنسي بنام استروژن و پروژسترون ترشح مي كنند . سلسسه وقايع آندوكرين كه در طي يك سيكل تخمداني رخ مي دهد , براي ايجاد يك محيط هورموني مناسب براي پيشبرد تخمك گذاري لازم و رحم براي امكان حاملگي بعدي نيز كاملا” مساعد است . ولي اثرات استروژن را بايد بعنوان فوايد اضافي استروژن فوليكولي محسوب نمود كه در جهت تنظيم محور تخمدان – مغز – هيپوفيز و رسيده شدن فوليكول عمل مي كند و نتيجه نهايي آن تخمك گذاري است .

بدنبال تخمك گذاري , مقادير كلاني از پروژسترون توسط جسم زرد توليد مي گردد . جدا از مسئله حاملگي و پديده هاي وابسته به حاملگي و هيچ كاربرد متابوليكي براي پروژسترون شناخته نشده است . ولي گمان مي رود كه پروژسترون يك استروئيد پيش باروري باشد . تشكيل پروژسترون براي دوام حاملگي در مراحل اوليه آن اهميت دارد .

وظيفه لوله فالوپ از حمل اسپرم و تخم آغاز شده و شامل تامين محيط مناسبي جهت كشيده شدن تخمك و تقسيم زيكوت مي گردد . آندومتر    مي تواند محيط مساعدي را براي جنين فراهم آورد .

شكل گيري حاملگي سيستم ارتباطي جنين و مادر

بارور شدن تخم انسان توسط اسپرم در داخل لوله فالوب و در مدت كوتاهي   ( چند دقيقه تا چند ساعت ) پس از تخم گذاري رخ مي دهد و 6 روز پس از باروري , بلاستريست شروع به جايگزيني در داخل آندومتر رحم مي كند و بدين ترتيب حاملگي شروع مي شود .

 

پيدايش سيستم ارتباطي

شكي نيست كه تخمك گذاري وابسته به ارتباطات مغز – هيپوفيز – تخمدان در زنان قبل از حاملگي است ولي پس از بار دارشدن , دوام و بقاي حاملگي در گرو امكاناتي است كه از جانب بلاستريست , رويان و سپس جنين فراهم مي شود .

سيستم ارتباطي جنين – مادر داراي دو بازوي اصلي آناتوميك و عملي است . يكي از آنها بازوي جفتي است كه انواع اجزاي عملي (ازجمله تغذيه اي و آندوكرين ) در آن جاي گرفته اند . ديگر بازوي پاراكرين است كه اجزاي آن در جهت فقط حاملگي , پذيرش پيوند جنسي , حفاظت فيزيكي از جنين و زايمان عمل مي كند .

بازوي جفتي سيستم ارتباطي جنين – مادر از طريق مجاري خوني برقرار   مي ماند . اين مجاري شامل 1 – خون مادر در فضاي بين پرزي , 2 – خون جنيني كه محدود به مويرگهاي جنيني در فضاي داخل پرزي است ,        مي باشد.

بازوي پاراكرين سيستم ارتباطي از طريق تماس متقابل بيومولكولي سلول به سلول بين غشاهاي جنيني و دسيدواي مادر به وظايف خود جامه عمل       مي پوشاند .

نقش ديناميك جنين در حاملگي

در طي حاملگي , جنين از يك سيستم حفاظتي بي نظير كه وي را از صدمات محيط خارجي مصون مي سازد بهره مند مي شود , همچنين جنين بصورت فعال در تعيين سرنوشت نهايي خود مشاركت مي كند .

جنين و منسوج جنيني خارج روياني منبعي از بيواكتيو هستند كه حاملگي را به پيش مي برند .

قوه محركه جايگزيني از بلاستويست و محصولات آن تامين مي شود . با تهاجم به دسيدواي مادر و رسوخ عروق خوني در محل جايگزيني و بدنبال آن, تشكيل و رشد جفت تحت هدايت مستقيم محصولات بيواكتيو نسوج جنيني واقع مي شود شناسايي و پذيرش حاملگي توسط مادر از پيامهايي است كه بلاستوسيت مخابره مي كند .

احتمال دارد كه خود داري جنين از ادامه حيات از حاملگي , سرآغازي براي شروع خود به خود زايمان در انتهاي حاملگي باشد .

پذيرش حاملگي از سوي مادر و نقش جنين در حفظ حاملگي

پذيرش حاملگي توسط مادر شامل مجموعه اي از فرآيندهايي مي شود كه شامل افزايش عمر جسم زرد براي تضمين تداوم توليد پروژسترون و پذيرش جنين توسط دسيدوا است .

توليد گنادوتروپين كوريوني ( HCG ) توسط بلاستريست و رويان , تداوم فعاليت جسم زرد را تا زماني كه ترونوپلاستهاي جنيني قادر به توليد مقادير كافي از پروژستون براي حفظ حاملگي شوند تضمين مي نمايد .

نقش جنين در پذيرش پيوند آلوژنيگ از سوي مادر

درست پس از لانه گزيني يا مصادف با آن , توليد آنتي ژن HLA در نسوج خارجي روياني جنين ( تروفوبلاستها ) يعني بافتهايي كه با نسوج مادر در تماسند , مهار مي شود , اين امر ممكن است يك مكانيسم اساسي براي پذيرش ايمونولوژيك جنين در حين لانه گزيني بلاستويست باشد .

بدام افتادن مواد غذايي در جفت

جنين يك انگل بسيار نيازمند و فعال است .تروفوبلاستهاي پرزي جنين اثر قابل توجهي در استخراج و بدام انداختن مواد غذايي اساسي از جريان خون مادر دارند .

قطع حمايت جنين از حاملگي و شروع زايمان

جنين احتمالا” در كنترل و تنظيم سرنوشت نهايي خود با توجه به زمان شروع زايمان نيز شركت مي جويد .

بنظر مي رسد اين امر ناشي از قطع حمايت جنين از حاملگي است و مادر به تنهايي و بدون ياري خود جنين نمي تواند رحم خود را تخليه كند حتي اگر جنين مرده باشد .

شيردهي و خروج شير از پستان

در طي حاملگي , استروژن و پروژسترون همراه با پرولاكتين بر روي نسج پستان مادر اثر نموده و موجب ايجاد تغييرات مناسب مورفولوژيك و بيوشيميائي لازم براي شيردهي مي شوند . با اينهمه , پروژسترون مانع از توليد شير نيز مي شود , ولي پس از قطع توليد پروژسترون بدنبال خروج چفت , توليد شير قويا” آغاز مي شود . از آن پس , مكيدن پستان توسط نوزاد موجب ترشح اكسي توسين در مادر مي شود و اكسي توسين بر روي سلولهاي مجاري پستان عمل مي كند تا موجب خروج شير و تغذيه نوزاد از پستان شود .

 

تحقیق حاملگي و تشخيص آن

اين فقط قسمتي از فایل است . جهت دريافت کل فایل ، لطفا آن را خريداري نماييد
اگر تمایلی به پراخت انلاین ندارید می توانید مبلغ فایل را به شماره کارت واریز کنید و رسید را به واتساپ یا تلگرام ما ارسال کنید تا براتون ایمیل بشه
خرید این محصول از دکمه مقابل:
یا تلگرام ارسال کنید تا براتون ایمیل بشه .

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شودو یک نسخه برای شما ایمیل می شود.

پاسخ دهید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.