تحقیق تشكيل پارچه توسط بافندگي تاري و پودي

تحقیق تشكيل پارچه توسط بافندگي تاري و پودي

تعداد صفحات: 231

نوع فایل: ورد ،

دسته بندی:

قیمت: 13500 تومان

تعداد نمایش: 950 نمایش

ارسال توسط:

خرید این محصول:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

تحقیق تشكيل پارچه توسط بافندگي تاري و پودي

چكيده

در مطالب ارائه شده  در اين كتاب اطلاعات كلي در مورد چگونگي تشكل پارچه توسط بافندگي تاري پودي، انواع بافتها ، بررسي مراحل مقدمات بافندگي ، و سيستمهاي  تشكيل دهنه  در دستگاه بافندگي سولزرG6100  كه پيشرفته  سولزرF2001 ميباشد مورد بررسي قرار گرفته است سولزرG6100  براي دستيابي به سرعتهاي بالاتر  نسبت به  مدل خارجي خود (Sulzer F2001)و بافت با انواع نخ طراحي شده است .

البته 60% قطعات آن در شركت غدير ساخته شده و 40% مابقي از خارج كشور وارد مي شود سولزر غدير داراي انواع بادامكي ، دابي مكانيكي و دابي الكترونيكي مي باشد در  اينجا در مورد دستگاه بافندگي G6100 دابي مكانيكي  و همچنين F2001 اطلاعاتي آورده شده است همچنين چگونگي تنظيمات ، نصب و راه اندازي به طور كامل  مورد بررسي قرار گرفته  است .

در پايان نيز مقايسه اي اجمالي از دو ماشين Sulzer F2001 , Sulzer G6100 ارائه شده است .

 

تاريخچه :

صنعت بافندگي بعد از كشاورزي از بزرگترين و اولي ترين مايحتاتج بشري بوده و هست . اگر به آمار افرادي كه در صنايع مختلف كار مي كنند توجه نماييم ملاحظه مي كنيم كه هم در گذشته و هم در زبان حاضر بافندگان رقم بزرگي از افراد صنعتي را تشكيل مي دهند و همين آمار نشان مي دهد كه  كارگران مشغول در كليه صنايع جهان آنهائي هستند كه يا مستقيماً به بافندگي اشتغال دارند يا از راه فروش و تجارت محصولات آن امرار معاش مي كنند .

امروز صنعت بافندگي نه تنها از نظر جنبه هاي اقتصادي بلكه از نقطه نظر تكامل و توسعه ماشين آلات مورد توجه خاصي قرار گرفته كوشش بشر براي تكميل اين صنعت از زمانهاي قديم شروع گشته و تا امروز نيز هرگز متوقف نگرديده است .

اولين طريقه توليد پارچه توسط بشر همانند بافتن تورهاي ماهي گيري ( بروش دستي) انجام مي گرفت . بطوريكه از تصاوير كتب خطي قديم استنباط مي شود بشر اوليه براي تهيه پارچه از قابهاي عمودي چوبي كه در طول آنها نخهاي تار كشيده مي شد استفاده مي نمود در وهله اول تنها يك قاب براي نگهداري تار مورد استفاده قرار مي گرفت و هيچ وسيله اضافي در آن بكار نمي رفت . اين قابها اغلب در مصر، يونان ، هندوستان ، چين و روم مورد استفاده بافندگان قرار مي گرفت . بعدها اين وسيله تا اندازه اي تكامل يافت و به قاب جديدي تبديل گشت كه عبارت بود از يك تخته بطول و عرض دلخواه و در بالا و پايين آن دو تخته قرار مي گرفت و تارها در طول آن كشيده مي شد و دو تكه چوب در وسط تارها بنام چوبهاي تقسيم كننده تارها (Lease Rods  ) قرار داشت كه خود يك قسمت غير قابل صرف نظر كردن در هر ماشين بافندگي است و در اغلب ماشينهاي بافندگي قديم و جديد مشاهده مي شود .

اين قاب ساده ترين نوع قاب  بافندگي است و در اغلب ماشينهاي بافندگي قديم و جديد مشاهده مي شود .

اين قاب ساده ترين نوع قاب بافندگي بود .

بعدها مصريها و يونانيان وسيله ديگري باين قاب افزودند و آن چوب ميل ميلكها بود كه عمل بالا آوردن نخهاي رديف عقب را انجام ميداد و آن كمي پايين تر از چوبهاي تقسيم كننده تار قرار داشت . به مرور زمان دستگاه هاي بافندگي دستي ابداع شدند و در هندوستان دستگاه بافندگي ساخته شد كه داراي يك بدنه خيزراني بود وردها براي تقسيم تارها به آن آويزان شده بودند و دو غلتك خيزراني در عقب و جلو ماشين قرار داشت . كه روي يكي نخ تار و روي ديگري پارچه بافته شده پيچيده مي شد با اختراع اين ماشين محدوديت طول پارچه از بين رفت .

در همان موقع دستگاه هاي بافندگي انگليسي ساخته شد كه ميتوانستند به وسيله آنها ظريف ترين پارچه ها ( ابريشمي ) و ضخيم ترين پارچه ها (‌پشمي و كتاني ) را ببافند .

بعد از آن دفتين و شانه اختراع شد و نخهاي تار را از وسط دندانه هاي شانه عبور دادند ( كه ابتدا از باريكه هاي ني و بعد بصورت باريكه هاي فلزي ساخته شد ) و شانه را برروي دفتين قرار دادند .

در اثر توسعه اين صنعت ( بافندگي ) ماكو ساخته شد كه ابتدا بوسيله دست از وسط نخهاي تار عبور داده مي شد ولي بعدها در سال 1723 يك نفر انگليسي به نام جان كي ماكوپران ( Fly Shvttle)  را اختراع كرد .كه با كشيدن يك دسته به چپ  يا راست ماكواز وسط تارها پرتاب مي شد با اختراع اين وسيله سرعت ماشين تا دو برابر افزايش يافت .

در سال 1740شخصي به نام تئودر ژنينگر ( Theodore Zening Er ) كه يك كارگر ابريشم باف بود دستگاه بالابر  جعبه اي را اختراع نمود كه دستگاه اختراعي او براي بافتن پارچه هائي با طرح ساتين مناسب بود . اين دستگاه يك وسيله ايجاد كنندة دهنه با دو ركاب بود امكان داشت تا 8 ورد روي آن قرار داد .

روبرت كي ( Robert Kay) پسر جان كي مكانيزم تعويض ماكو بمنظور تغيير رنگ پود را در سال 1760 اختراع نمود اختراع وي براي اولين بار فقط با سه يا چهار ماكو با نخهائي با رنگهاي مختلف قادر به پودگذاري بود .

در سال 1809 يكنفر فرانسوي بنام شارل ماري ژاكارد دستگاه تشكيل دهنه اي را كه قبلاً توسط شخص ديگري اختراع شده بود تكميل نمود كه امروز هم به نام وي مشهور است اولين دستگاه ژاكاردي بكار افتاد از نوع يك سيلندر با يك بالابر بود و دهنه حاصله از آن از نوع دهنه اي بود كه در پايين بسته مي شد .

در سال 1814 اولين ماشين بافندگي كه با سيستم بادامك بحركت در مي آند تكميل شد و بكار افتاد

در سال 1815 اولين ماشين مكانيكي كه با ميل لنگ كار مي كرد توسط « گيلمر » ساخته شد .

در سال 1817دكتر ويلر ماشين بافندگي مكانيكي را اختراع كرد كه اولين بار توسط «‌ساراوينتر »‌بكار افتاد و دومين و سومين ماشين بافندگي مكانيكي به ترتيب به وسيله «ماري هيلي » و «‌آنا بوردن » «‌بهره برداري» شد در نوامبر  1837 «‌ويليام كرمپتن »‌كه صاحب يك كارخانه پنبه درانگلستان بود به آمريكا رفت و طرح يك ماشين بافندگي را ارائه داد و تعدادي از اين ماشين ها در همان سال ساخته شد و كرمپتن  آنها را به انگلستان آورد و در كارخانه اش ماشينها را به كار انداخت .

جرج كرمپتن در سال 1878 ماشين دابي را اختراع كرد وي براي تكميل اختراعش آنرا از انگلستان به آمريكا برد .

اولين ماشين مكانيكي «‌نورترپ » (‌Northrop) در سال 1900 به بازار معرفي شد كه البته اين ماشين هم كاملاً مجهز نبود

در سال 1905 «‌دانيل مونسون استون » سيستمي را عرضه كرد كه در آن عمل پود گذاري توسط ماكوئي انجام مي گرفت كه در دو سر آن دو گيره وجود داشت و متناوباً با نخ پود را از طرفين وارد  دهنه مي كرد .

در سال 1911 «‌كارل پاستور » در آلمان امتياز يك سيستم ماكو گيره اي را به دست آورد.

در سال 1914 «‌جي – سي – بروكز »‌اولين روش پودگذاري با هوا رابه ثبت رساند .

در سال 1922« كارل والنتين » و «‌يوهان كابلر » در آلمان  موفق شدند ايده جديدي را در سيستم بافندگي ارائه دهند . كه مي توان پايه گذاري سيستم بافندگي بدون ماكو را از اين تاريخ دانست .

در سال 1924 مهندسي به نام « رودلف روسمن » شروع به طرح يك روش جديد پود گذاري كرد كه ماشين بافندگي سولزر امروزي نتيجه كار آن است

در سال 1939 «‌ريموند دواس » در فرانسه موفق به نصب يك روش جديد پود گذاري برروي ماشينهاي بافندگي موجود در آن شد ( تسمه گيره اي )

در سال 1949 اولين ماشين هاي بافندگي با جت آب توسط «‌ولاديميراسواتي » در چكسلواكي ساخته شد .

در سال 1930 اولين ايده در زمينه سيستمهاي چند فازي توسط «‌كارل موتر » ارائه گرديد و در سال 1955 ايده ديگري توسط « جنتيليني » ارائه شد كه هر چند تعدادي ماشين بافندگي با اين سيستم ساخته و بكار انداخته شد و ليكن به علت غير قابل توسعه بودن آن پيشرفت قابل ملاحظه اي در اين زمينه بوجود نيامد .

مقدمه

بطور قطع يكي از تحولات بزرگ در زمينه صنايع، در صنعت نساجي بوجود آمده است بخصوص در اواسط قرن بيستم و با ارائه روشهاي جديد ريسندگي مانند توليد الياف فيلامنت ، ريسندگي اپن اند و در بافندگي ماشين هاي بافندگي بدون ماكو و ماشينهاي بافندگي چند فازي انجام گرفته است كه مهمترين دلائل آنرا مي توان ازدياد سريع جمعيت ، پيشرفت سريع صنايع ديگر و در نتيجه كمبود كارگر و بالارفتن دستمزدها ، بالارفتن تمدن ماشيني و تحول روز افزون مد در زندگي مردم دانست .

حدود 30سال پيش خيلي از صاحبنظران صنايع نساجي اعتقاد داشتند كه ادامه توليد پارچه هاي حلقوي و بي بافت، پارچه هاي بافته شده تاري و پودي را از رده خارج خواهد كرد اين نظريه آنها از اين مسئله ناشي مي شود كه ماشينهاي بافندگي اتوماتيك با ماكو در حال نزديك شدن به نهايت توسعه و رشدشان بودند .

اما آنها اولاً مزايا و ويژگيهاي مفيد مطرح شده در ماشينهاي بي ماكو را ناديده گرفته بودند و ثانياً مزاياي اقتصادي و تكنيكي پارچه هاي تاري و پودي با توجه بنوع مصرف و كاربردهايش توسط آنها فراموش شده بود و ماشين هاي پروژكتايل وجت كه اجازه ساختشان آن قبل از جنگ جهاني صادر گرديده بود به بسياري از تكنيك هاي عملي و پيشرفته احتياج داشتند تا بتوانند از ماشينهاي با ماكو سبقت بگيرند . از آنوقت تاكنون به تناسب عرض شانه بافندگي ميزان پود گذاري نزديك به 400تا 500 درصد افزايش يافته است .

بطور كلي مي توان ماشينهاي بافندگي تاري و پودي را بر اساس طريقه پودگذاري بصورت زير تقسيم بندي كرد :

  • ماشينهاي بافندگي با سيستم پودگذاري معمولي : در اين ماشينها عمل پودگذاري توسط ماكوئي كه در داخل آن ماسوره نخ قرار دارد ( و از دهنه تشكيل شده توسط نخهاي تار عبور داده مي شود ) انجام مي گيرد .
  • ماشينهاي بافندگي با سيستم پودگذاري غير معمولي : اين ماشينها به صورت زير دسته بندي مي گردند .

الف) ماشينهائي كه در آنها عمل پود گذاري توسط يك جسم پرتاب شونده انجام
مي شود: مانند سيستم ماكو گيره اي و پروژكتايل

ب) ماشينهائي كه بطور مثبت پود گذاري مي كنند: اين ماشينها داراي گيره هائي هستند كه توسط تسمه يا ميله از دهنه عبور داده مي شوند و عمل پود گذاري توسط آنها انجام مي پذيرد ( راپيري )

ج) ماشينهاي بافندگي جت : در اين ماشينها عمل پود گذاري توسط نيروي هوا يا آب صورت مي گيرد.

د: ماشينهاي بافندگي چند فازي : جديدترين سيستم بافندگي كه در آن هم زمان چند دهنه تشكيل مي گردد و چند جسم پود گذار وارد دهنه هاي ايجاد شده مي شوند و عمل پود گذاري  را انجام مي دهند .

در حال حاضر ماشين بافندگي پروژكتايل و راپيري داراي سرعتي هستند كه مي توان ادعا كرد حداقل حدود 90% بالاتر از سرعت بهترين ماشينهاي ماكوئي با همين عرض مي باشند . در ضمن ماشينهاي ايرجت داراي سرعت پود گذاري 80 تا 90 درصد بيشتر از ماشين هاي پروژكتايل هستند .

حداكثر ميزان پود گذاري اين ماشينها متناسب با عرض شانه درنمودارهاي 2.1 نشان داده شده است .

نمودار (1) مربوط به Itma-87 و نمودار 2 مربوط به Itma-91 مي باشد.

با مقايسه دو نمودار حركت كمپاني هاي سازنده ماشين بافندگي و روند حركتشان طي 4 سال مشخص مي گردد .

در نمودار شماره 3 افزايش توان پود گذاري از سال 1952 تا 1991 براي ماشينهاي متداول ايرجت ، رپيري و پروژكتايل نشان داده شده است .

نمودار نشان مي دهد كه پيشرفت پود گذاري ماشينهاي ايرجت طي سالهاي ( 1978 تا 1991 خيلي سريع بوده و بنظر مي رسد توان پود گذاري ماشينهاي جت توسط مدلهاي ديگر ماشينهاي بافندگي قابل حصول نباشد از طرفي چون دليلي وجود ندارد كه ادعا كنيم به نهايت سرعت ماشين هاي جت رسيده با شيم احتمالاً توانائي اين ماشين ها بيشتر هم خواهد شد .

درمقايسه با ماشينهاي رپيري و پروژكتايل ماشين هاي جت مزاياي زير را دارا هستند .

  • در حركت پود توسط هوا ( يا آب ) مانند حالتي كه در دهنه پود بر حركت
    مي كند ضرورتي وجود ندارد كه قبل از انجام عمل كوبيدن نخ پود سرعت كاهش يابد و يا حتماً از دهنه ماشين خارج شده باشد زيرا در اين حالت مسئله برخورد پودبر با شانه مفهومي ندارد .

نمودار

2)‌كنترل ، مراقبت و تنظيم مداوم و فشار هوا بوسيله ميكروپروسسور و كامپيوتر از تنظيمات مشابه اجزاء كنترل پود در ديگر انواع ماشين هاي بافندگي آسان تر است.

3)‌مكانيزم‌هاي پود گذاري در ماشينهاي جت به سرويس و نگهداري كمتري نياز دارد.

بنابراين همانطور كه ماشين هاي جت توسعه و تكامل مي يابند مي توان انتظار داشت كه سهم بزرگي از پارچه هاي بافته شده را نيز در اختيار بگيرند .

اما اطلاعاتي در مورد ماشين بافندگي سولزر G1600  كه مورد بررسي مي باشد.

ماشين بافندگي G1600 در واقع تكامل يافته ماشينهاي f2001 سولزر روتي مي باشد. كه به منظور دستيابي به سرعتهاي بالا طراحي گرديده است .

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                                   صفحه

چكيده…………………………………………………………………………………………………………. 1

تاريخچه………………………………………………………………………………………………………. 2

1- تشكيل پارچه توسط بافندگي تاري و پودي

1-1- روشهاي تشكيل پارچه………………………………………………………………………… 13

1-2- بافندگي تاري و پودي پارچه هاي بافته شده……………………………………………. 17

1-2-1- ماشين بافندگي……………………………………………………………………………….. 17

1-2-2- پارچه هاي بافته شده………………………………………………………………………. 21

2- ساختار پارچه تاري و پودي و انواع بافتهاي آن

2-1- ساختار پارچه تاري و پودي………………………………………………………………….. 23

2-1-1- نماي شماتيك بافت………………………………………………………………………… 24

2-1-2- نقشه نخ كشي……………………………………………………………………………….. 25

2-1-3- نقشه كشي نخ كشي شانه………………………………………………………………… 28

2-1-4- نقشه حركت وردها…………………………………………………………………………. 29

2-1-5- سطح مقطع نخهاي تار و پود …………………………………………………………… 31

2-2- بافتهاي پايه………………………………………………………………………………………… 32

2-2-1- بافت تافته……………………………………………………………………………………… 33

2-2-2- ريب تاري……………………………………………………………………………………… 34

2-2-3- ريب پودي…………………………………………………………………………………….. 35

2-2-4- بافت پاناما……………………………………………………………………………………… 36

2-2-5- بافت سرژه ومشتقات آن …………………………………………………………………. 37

2-2-6- بافت ساتين و مشتقات آن………………………………………………………………… 40

2-2-7- ساير بافتهاي تاري و پودي………………………………………………………………. 42

3- مقدمات بافندگي

3-1- بوبين پيچي ……………………………………………………………………………………….. 43

3-1-1- طرز عمل بوبين پيچي  …………………………………………………………………… 45

3-2- آماده سازي نخ تار ……………………………………………………………………………… 49

3-2-1- چله پيچي …………………………………………………………………………………….. 50

4- اساس بافندگي تاري و پودي

4-1- مكانيزم هاي اصلي بافندگي………………………………………………………………….. 55

4-1- 1- تغذيه نخ هاي تار …………………………………………………………………………. 56

4-1-2- تشكيل دهنه نخ هاي تار………………………………………………………………….. 58

4-1-3- پود گذاري…………………………………………………………………………………….. 61

4-1-4- دفتين زدن……………………………………………………………………………………… 64

4-1-5- پيچش پارچه…………………………………………………………………………………. 69

4-2- مكانيزم هاي فرعي……………………………………………………………………………… 70

4-3- كنترل پارچه……………………………………………………………………………………… 71

4-3-1- عرض پارچه …………………………………………………………………………………. 71

4-3-2-حاشيه ها ……………………………………………………………………………………….. 73

5- سيستم هاي تشكيل دهنه

5-1- مكانيزم  ميل لنگي………………………………………………………………………………. 77

5-2- مكانيزم تشكيل دهنه بادامكي………………………………………………………………… 77

5-3- مكانيزم تشكيل دهند ه دابي………………………………………………………………….. 79

5-3-1- مكانيزم تشكيل دهنه بادامكي منفي……………………………………………………. 79

5-3-2- مكانيزم تشكل دهنه بادامكي مثبت ……………………………………………………  80

5-3-3- دابي روتاري………………………………………………………………………………….. 81

6- بافندگي باماكو

7- بافندگي ماشين بدون ماكو (F2001 ) تنظيمات دستگاه

7-1- راه اندازي ماشين………………………………………………………………………………… 90

7-2- حركت و ترمز……………………………………………………………………………………. 97

7-3-  كنترل نخ پود…………………………………………………………………………………….. 05

7-4- حركت راپير………………………………………………………………………………………. 110

7-5- كنترل رنگ پود…………………………………………………………………………………… 128

7-6- حركت دفتين……………………………………………………………………………………… 130

7-7-  كنترل پود…………………………………………………………………………………………. 136

7-8- تيك آپ پيچش پارچه…………………………………………………………………………. 139

7-9- تمپل…………………………………………………………………………………………………. 143

7-10- دهانه كار…………………………………………………………………………………………. 149

7-11- متوقف كننده نخ تار………………………………………………………………………….. 163

7-12- سيستم لت آف…………………………………………………………………………………. 165

7-13- حاشيه ساز………………………………………………………………………………………. 174

8- بافندگي بدون ماكو (راپيري)

8-1- پودگذاري روش گالبر…………………………………………………………………………. 189

8-2- پودگذاری روش دواس………………………………………………………………………… 191

9- سولزر مدل F2001

9-1- سوئیچ صلی……………………………………………………………………………………… 215

9-2- حرکت و ترمز (کلاچ و ترمز)……………………………………………………………… 215

9-3- سیستم کنترل نخ ………………………………………………………………………………. 216

9-4- حرکت راپیر …………………………………………………………………………………….. 216

9-5- کنترل رنگ پود………………………………………………………………………………….. 216

9-6- دفتین و شانه ……………………………………………………………………………………. 217

 

تحقیق تشكيل پارچه توسط بافندگي تاري و پودي

 

 

اين فقط قسمتي از فایل است . جهت دريافت کل فایل ، لطفا آن را خريداري نماييد
اگر تمایلی به پراخت انلاین ندارید می توانید مبلغ فایل را به شماره کارت واریز کنید و رسید را به واتساپ یا تلگرام ما ارسال کنید تا براتون ایمیل بشه
خرید این محصول از دکمه مقابل:
یا تلگرام ارسال کنید تا براتون ایمیل بشه .

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شودو یک نسخه برای شما ایمیل می شود.

پاسخ دهید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.