تحقیق ITS چيست

تحقیق ITS چيست

تعداد صفحات: 16

نوع فایل: ورد ،

دسته بندی:

قیمت: 19500 تومان

تعداد نمایش: 460 نمایش

ارسال توسط:

خرید این محصول:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

تحقیق ITS چيست

ايجاد سيستمهاي هوشمند حمل و نقل ITS‌ يك زيرساخت مطلوب و مناسب جهت تحقق و دستيابي به اهداف متخصصين فراهم شده است.مديريت و برنامه ريزي دقيق و كارآمد در حمل و نقل و ترافيك ، استفاده بهينه از منابع، كاهش صدمات و افزايش ايمني و آرامش، كاهش هزينه و اثرات نامطلوب زيست محيطي، ‌كاهش مصرف انرژي و تأخيرهاي ناخواسته در طول سفر و در نهايت جلب رضايت مسافرين و روانسازي جريان ترافيك و حمل و نقل، ‌همواره از مقاصد ومطلوبهاي برنامه ريزان حمل و نقل در استفاده از ITS برشمرده مي‌شوند.

مفهوم ITS

حمل و نقل و جابجائي كالا و مسافر، بعنوان يكي از اساسي ترين نيازهاي بشر، همواره به عنوان شاخصي مطرح بسيار مهم در برنامه‌ريزي‌هاي كلان هر جامعه، ‌مورد توجه ويژه قرار گرفته است.

درعصري كه به آن ”عصر انفجار اطلاعات“ اطلاق مي‌گردد، فن‌آوري اطلاعات و ارتباطات بعنوان ابزاري كارآمد براي متخصصين رشته هاي گوناگون، موجبات تسهيل و تسريع ارائه خدمات را فراهم نموده است.

 

 

در همين راستا، مهندسين حمل و نقل نيز سعي بر آن داشته‌اند تا از فن‌آوري اطلاعات (IT )بعنوان راهكاري مناسب درجهت از ميان برداشتن معضلات اساسي مديريت ترافيك بهره‌ جسته‌ و مشكلات آنرا به حداقل ممكن كاهش دهند و در اين مقاله سعي بر آن است تا اندكي از كاربرد‌هاي IT در حمل و نقل تشريح شود.

در سالهاي اخير، جوامع پيشرفته با بهره جوئي از امکاناتی که امروزه بعنوان ره آوردهای IT شناخته ميشوند، با ايجاد سيستمهاي هوشمند حمل و نقل يا ITS‌ يك زيرساخت مطلوب و مناسب جهت تحقق و دستيابي به اهداف متخصصين فراهم شده است.

مديريت و برنامه ريزي دقيق و كارآمد در حمل و نقل و ترافيك ، استفاده بهينه از منابع، كاهش صدمات و افزايش ايمني و آرامش، كاهش هزينه و اثرات نامطلوب زيست محيطي، ‌كاهش مصرف انرژي و تأخيرهاي ناخواسته در طول سفر و در نهايت جلب رضايت مسافرين و روانسازي جريان ترافيك و حمل و نقل، ‌همواره از مقاصد ومطلوبهاي برنامه ريزان حمل و نقل در استفاده از ITS برشمرده مي‌شوند.

در همين راستا ميتوان بصورت دقيقتر ،‌مهمترين عملكردهاي ITS را چنين برشمرد :

– مديريت و بهينه سازي جريان ترافيك و روانسازی حركت

– مديريت و كنترل حوادث

– مديريت و پشتيبانی وسائل نقليه امدادي

– مديريت اخذ الكترونيكي عوارض , هزينه پاركينگ , خريد و رزرواسيون بليط و…

– مانيتورينگ و كنترل حمل و نقل سنگين

– مديريت و ناوبري پيشرفته

– مديريت حمل و نقل عمومي

– مديريت و پشتيباني عابر پياده و …

روشن است که هر يك از موارد مذكور بدون بهره جوئي از ره‌آوردهاي IT قابل دستيابي و انجام نبوده است. بطور مثال كنترل و برنامه‌ريزي چراغهاي راهنمائي در داخل شهرها بعنوان يك مسئله مهم از مقوله مديريت و بهينه سازي جريان ترافيك و روانسازي آن , همواره مطرح مي باشد. بصورت خلاصه نحوه عملكرد اين سيستم را مي‌توان بدين شرح توصيف نمود كه حجم و ميزان تراكم خودروها توسط حسگرهاي گوناگوني كه در زير سطح جاده و يا در حواشي آن نصب شده‌اند ، سنجيده شده و جهت پردازش و اخذ تصميم، توسط ابزارهاي ارتباطي همچون فيبر نوری يا بصورت wireless، به مراكز كنترل مركزي ارسال مي‌گردد و در آنجا بر اساس اصول و محاسبات مديريت ترافيك و فاز بندي چراغها، توسط نرم افزارهای مفيد با در نظر گرفتن شرايط متفاوت و مطروح، زمان بهينه توقف پشت چراغ و يا حركت در حالت سبز، پردازش و دستورات لازم به دستگاههاي كنترل كننده چراغها ارسال مي‌گردد.

امروزه در بسياري از شهرهاي بزرگ دنيا استفاده از اين سيستم رايج و مرسوم است و در كلان شهر تهران نيز شاهد بهره‌جوئي از آن در بيش از 150 تقاطع مي‌باشيم. از محاسن اين سيستم مي‌توان به کاستن از تاخيرهای بي مورد , کاهش زمان سفر و جلب آرامش و رضايت مسافر، ايجاد موج سبز در حركت ، كاهش تصادفات و… را نام برد.ايجاد چنين سيستمي ، همراه با اتصال آن به يك شبكه اطلاعاتي يا سايت اطلاع رسانی ، به سادگي مي‌تواند قبل از شروع سفر، مسافر را در انتخاب مسير مطلوب ياري رسانده و در كاهش حجم ترافيك تأثير بسزائي داشته باشد.

بديهي است در صورت ايجاد چنين سيستمي حتي گوشي‌هاي تلفن همراه نيز كه امروزه توانائي برقراري اتصال با شبكه‌هاي اطلاع رساني را دارا هستند , قابليت دريافت اطلاعات و اخبار مربوط به ترافيك را خواهند داشت. روشن است بدين ترتيب پيشنهاد يك مسير مطمئن و به دور از تراكم‌هاي ناخواسته توسط سيستمهای اطلاعاتي و هوشمند و انتخاب آن توسط مسافر در روانسازي جريان ترافيك تأثير مطلوب و شايانی خواهد داشت. ضمن اينكه كاستن از مصرف سوخت خودرو و کاهش آلودگي هوا، زمان سفر و بالا بردن ضريب اطمينان در رانندگي و آرامش در مسافر از نتايج مطلوب و دائمی آن بوده و از آثار سيستمهاي ناوبري پيشرفتهITS به شمار مي‌آيد. تكنيك اطلاع رسانی به رانندگان امروزه در شهر تهران بصورت راديوئي و توسط کانال پيام و در برخی نقاط بر روی تابلوهای اطلاعاتی انجام مي‌پذيرد که از ابتدائي ترين شيوه هاي مطرح در مطلع نمودن رانندگان از شرايط ترافيكي محسوب ميگردد.

در برخي موارد ارائه اطلاعات جهت انتخاب ساير شيوه ها و سيستمهای حمل و نقل و دستيابي به مقصد توسط ديگر وسائط نقليه و يا ارائه اطلاعاتي راجع به سطوح سرويس و عرضه خدماتي كه در مقصد به مسافر ارائه مي‌شوند نيز بعنوان ديگر كاربرد ‌‌هاي سيستمهاي ناوبري پيشرفته به شمار مي‌آيند. در سيستمهاي اطلاعاتي مربوط به كنترل و برنامه ريزی حمل و نقل انتقال اخباري كه به بروز شرايط غير عادي و يا تصادفات مربوط مي‌گردد حائز اهميت است چرا كه در هر دو حالت ميتوان به موقع تدابير لازم جهت تغيير مسير مسافر را انديشيد و از ازدحام‌های ناگهانی جلوگيري نمود.

سیستم های ITS و کاربرد آن در ترافیک

هفت نوع كاربرد ITS در سه زمينه عمده آورده شده است :

  • اطلاع رساني مسافران منطقه اي چند ساختي
  • سيستم هاي عملكردي خودروهاي باري
  • سيستم‌هاي ايمني و كنترل خودرو پيشرفته

به علاوه در زير ، فوايد جمعي و ملي اجراي ITS در طول 20 سال آينده مورد بررسي قرار مي‌گيرد . همچنين اطلاعاتي در خصوص فوايد و كاربردهاي تجهيزات نصب شده كنوني ITS به خوانندگان ارائه مي‌شود . و بالاخره فوايد ITS براي فرمانداري هاي محلي ، نظير فوايد غير مرتبط با حمل و نقل بررسي مي‌گردد .

زمينه هاي اصلي سرمايه گذاري ITS :

سازمان حمل و نقل ايالات متحده ( US DOT) سرمايه گذاري هاي ITS را به سه بخش عمده تقسيم بندي کرده است :

  • مديريت مسافران چند ساختي و اطلاع رساني مسافرين
اين فقط قسمتي از فایل است . جهت دريافت کل فایل ، لطفا آن را خريداري نماييد
اگر تمایلی به پراخت انلاین ندارید می توانید مبلغ فایل را به شماره کارت واریز کنید و رسید را به واتساپ یا تلگرام ما ارسال کنید تا براتون ایمیل بشه
خرید این محصول از دکمه مقابل:
یا تلگرام ارسال کنید تا براتون ایمیل بشه .

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شودو یک نسخه برای شما ایمیل می شود.

پاسخ دهید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.