پروژه معماري معاصر بررسي آثار کامران ديبا

پروژه معماري معاصر بررسي آثار کامران ديبا

تعداد صفحات: 32

نوع فایل: ورد ،

دسته بندی:

قیمت: 8500 تومان

تعداد نمایش: 1601 نمایش

ارسال توسط:

خرید این محصول:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

پروژه معماري معاصر بررسي آثار کامران ديبا

نگاهي بر آنچه پرسش انگيز است
انديشه دکارت با جابجايي جايگاه “سوژه ” و ” ابژه ” تحولي عظيم در نحوه تفکر _ و به تبع آن هستي شناسي _ غربي ايجاد کرد که مدرنيته و دنياي فن آورانه حاصل از آن را به دنبال داشت. غلبه خرد باوري بر تمام باورهاي سنتي ( اسطوره اي ، ديني ، اخلاقي ) ، به اعلام تکان دهنده نيچه در ” مرگ خدا ” منجر شد و به” مرگ هنر ” در انديشه هگل راه برد. باگم شدن مرجع محسوس و ملموس ، که سرچشمه مفاهيم آغازين شناخته مي شد ، صورت ها ( دالها ) باقي ماندند اما مفاهيم ( مدلول ها ) گم شدند. عدم اتکا به پشت گرمي هزاران ساله که به اندازه قدمت نوع بشر کهن بود ، موجب فروريختن دنيايي شد که زندگي را براي انسان تداوم مي بخشيد و به آن معني مي داد. آرمانشهرها فروريختند و روياهاي حاصل از دانش علمي و فن آوري زاييده از آن ، به دو جنگ جهاني خانمانسوز منجر شد که چيزي جز پريشاني ، آوارگي ، بيهودگي ، دغدغه و اضطراب به دنبال نداشت. مدرنيته امکان هرگونه نفي را فراهم آورد ؛ ارزش ها از ارزش تهي شدند و مفاهيم رنگ باختند ؛ بيهودگي و بي معنايي به پوچي پيوست.
در حيطه معماري نيز پيامدهاي جنگ جهاني دوم ( ويراني و ضرورت بازسازي ) ، و فن آوري عظيم صنعتي که با کشف و شناخت سازه هاي فلزي و بتني به همراه کاربرد شيشه به تحولي شگرف در عرصه ساخت و ساز انجاميده بود. ظهور سبک جديدي به نام سبک مدرن به ارمغان آورد و ديري نپاييد که خود را در قالب سبک مدرن بين المللي ، به مثابه اصول و قواعدي تعيين شده و تخطي ناپذير به عنوان الگويي جهاني و منتزع از هرگونه تفاوت فرهنگي يا معنايي نشان داد. به تدريج صورت هاي ساده بزرگان پيشگام معماري مدرن که هم از نظر ظاهر و هم از نظر روابط کارکردي با هر آنچه که قبل از آن به عنوان نمونه ها يا مصاديق معماري شناخته شده بود تفاوتي عظيم داشت ، و هم به ادعاي پديد آورندگانش بر آن بود که فرم محض را خالي از هرگونه معنا به عنوان شکلي همگن به تمام جهان ديکته کند ، به قوطي هاي ساده و کسالتباري تقليل يافت که هيچ گونه تازگي و شگفتي يا انگيزشي را در کشف و ادراک فضاهاي جديد و بار معنايي مترتب بر آن ، در بر نداشت.
بدين ترتيب محيط زندگي به محيطي ساده ، يکنواخت و خسته کننده تبديل شد که آثار و عواقب ناشي از آن ، در جهان غرب که پديد آورنده اش بود ، به افزايش جرم و جنايت و انحطاط اخلاقي انجاميد. بنابراين همچون ديگر زمينه هاي مرتبط با حياط بشري ، که معماري هم جزيي از آن است ، معماران با دست يازيدن به ديگر عرصه ها نظير فلسفه ، ادبيات و روانشناسي و تلفيق آنها ، در ديگر رشته ها نظير پديدار شناسي ، زبان شناسي و همچنين نشانه شناسي ، تلاش کردند که بار ديگر هنر معماري را به ساحت معنايي آن باز گردانند. بدين گونه در نيمه دوم قرن بيستم ، به شيوه هرمنوتيک مدرن در باز گردانيدن صورتها به معاني اوليه ( تاويل 9) يا تمامي مفاهيمي که در طول زمان ، با توجه به فرهنگ و روان شناسي جمعي و فردي مي توانست به مدلول يا مدلول هاي خاصي بيانجامد ( تغيير و تفسير ) ، و رجوعي دوباره به نشانه هاي انگيخته در فرهنگ معماري بومي که بنا بر شرايط تاريخي و جغرافيايي پديد آورنده هر فرهنگ ، به وجود آمده اما کنار گذاشته شده بود ، ابتدا به معماري بومي ( Varnacular ) روي آورده شد و پس از آن گرايش به شيوه خاصي نمود يافت که هم اينک به عنوان معماري پست_ مدرن شناخته مي شود. بدين ترتيب بار ديگر توجه به شناخت اسطوره اي و آييني و مذهبي سرلوحه شناخت هنر و به تبع آن اثر هنري قرار گرفت. در جهان شرق که اصولا نوع نگاه به هستي در آن به صورتي وجودي متفاوت از غرب بود ، پيامدهاي تفکر غربي و دستاوردهاي علمي و فن آورانه آن در مواجهه با ويژگي هاي هر منطقه ، اساسا تفاوت هايي ماهوي را در تمام زمينه ها با عرصه هاي مشابه خود مي يافت.
در ايران نيز ، گذشته از شئون سياسي و اجتماعي ، عرصه هنر و معماري نيز از تاثيرات مدرنيسم بي نصيب نماند. از آنجا که ايران زادگاه انديشه مدرن نبود ، و به دليل تسلط بي چون و چراي دستاوردهاي آن که بهره گيري از آنها اجتناب ناپذير مي نمود ، انديشه مدرن در رويارويي با نظام فکري و آييني و ديني خاص ايران ، تلفيقي ناگزير ميان مدرنيسم و سنت را پديد آورد که از اواخر سلطنت ناصرالدين شاه قاجار شروع شد و در طول قرن پس از آن به ايجاد صورت هاي تازه اي در عرصه معماري انجاميد که در شکل هاي معماري قاجاري ،رضا شاهي ، پيش از مدرن ، مدرن بين المللي ، بومي منطقه اي و حتي سنتي با فن آوري مدرن ، ارائه گرديد و در سالهاي اخير نيز گونه هايي متفارت از شيوه

پروژه معماري معاصر بررسي آثار کامران ديبا

اين فقط قسمتي از فایل است . جهت دريافت کل فایل ، لطفا آن را خريداري نماييد
اگر تمایلی به پراخت انلاین ندارید می توانید مبلغ فایل را به شماره کارت واریز کنید و رسید را به واتساپ یا تلگرام ما ارسال کنید تا براتون ایمیل بشه
خرید این محصول از دکمه مقابل:
یا تلگرام ارسال کنید تا براتون ایمیل بشه .

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شودو یک نسخه برای شما ایمیل می شود.

پاسخ دهید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.