پایان نامه مهندسی شیمی گاز

پایان نامه مهندسی شیمی گاز

تعداد صفحات: 26

نوع فایل: ورد ،

دسته بندی: -

قیمت: 7500 تومان

تعداد نمایش: 593 نمایش

ارسال توسط:

خرید این محصول:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

پایان نامه مهندسی شیمی گاز

هدف از ايجاد ايستگاههاي تقويت فشار

همراه با استخراج نفت از مخازن نفتی مقداري گاز نيز توليد مي شود كه اين گازها را گاز همراه ( Assotle Tedgas ) مي نامند و به صورت محلول در نفت خام وجود دارند كه طي مراحل تفكيك از نفت جدا مي شوند قسمتي از گازهاي سبك محلول در نفت كه شامل متان و اتان مي باشد در بعضي از نقاط مناطق نفت خيز جنوب در تفكيك كننده اي در سر چاه كه به جدا كننده سر چاهي ( Wwll head Seperator ) معروف است جدا مي شود و در نقاطي از مناطق نفت خيز ( مانند اهواز ) مرحله اول تفكيك در كارخانه بهره برداري وجود دارد .

مراحل ديگر تفكيك كه شامل مرحله دوم به بالا مي باشد با ايجاد افت فشار ، هيدروكربورها گازي را از نفت جدا مي نمايد كه اين هيدروكربورها عمدتاً شامل مي باشند .

در منطقه گچساران ، مرحله اول تفكيك عمدتاً در هر چاه وجود دارد و گازهاي حاصل از آن به گاز چاهها معروف مي باشند كه مستقيماً به واحد تقويت فشار ضعيف فرستاده مي شود . و قسمتي از خوراك واحد هاي تقويت فشار ضعيف را تشكيل  مي دهد و گارهاي مراحل دوم به بالا كه در كارخانه هاي بهره برداري از طريق افت فشار ايجاد مي شوند نيز به واحد تقويت فشار ضعيف ارسال مي شود و بدين ترتيب خوراك واحدهاي تقويت فشار ضعيف تأمين مي گردد  . گارهاي همراه مزبور پس از تقويت فشار در ايستگاههاي تقويت فشار ضعيف و قوي به مخازن زير زميني مجدداً برگشت داده مي شود  تا باعث نگهداري و بالا بردن فشار نفتي شده و بازدهي چاههاي نفتي را بالا ببرد ليكن در طرحي كه اخيراً در حال اجرا مي با شد و شامل كارخانه هاي گاز و گازمايع  1200 و 1300  مي باشد ، گازهاي همراه پس از تقويت فشار در كارخانه هاي تقويت فشار ضعيف به واحد گاز و گاز مايع عودت داده مي شود تا مايعات گازي حاصل از آن كه شامل  C3 – C/7 مي باشد گرفته شود مايعات گازي خوراك واحد هاي پتروشيمي را تشكيل مي دهد كه با توجه به نقش صنعت پتروشيمي در كشور اهميت ايستگاههاي تقويت فشار نيز مشخص مي شود .

گازهاي حاصل از كارخانه هاي گاز و گاز مايع به شركت عودت داده مي شود و قسمتي از ان جهت تزريق به چاهها افزايش بازدهي نفتي به كار ميرود .

اين كارخانه در غرب منطقه گچساران و در منطقه اي به نام دشت گز واقع شده است .

گاز مرحله چهارم با عنوان 40TP پس از تقويت فشار و مخلوط با گازهاي مرحله دوم و سوم كه اين عمل در كارخانه بهره برداري كه در مجاورت ايستگاه قرار دارد انجام     مي گيرد توسط يك عدد خط لوله 24  با عنوان گاز بهره برداري وارد مني فول كارخانه مي شود در مسير آن شير XV   وجود دارد كه به صورت دستي و با اتوماتيك با فشار روغن و با هوا باز مي شود كه روي شير يك مخزن كوچك روغن و در كنار شير يك مخزن هوا جهت باز نمودن شير XV  تعبيه شده است در مسير خط لوله گاز بهره برداري ، يك جريان برگشتي (Recycle ) وجود دارد كه در صورتي كه فشار گار بهره برداري كم شود از طريق فشار گاز چاهها كه فشار بيشتري دارند تأمين مي شود .

در مسير جريان برگشتي يك كنترل ولو وجود دارد كه فرمان خود را از P.C  ( Preure Controler ) كه روي فشار 0.55 bar تنظيم شده است مي گيرد و در صورتيكه اين فشار كاهش يابد بايد از طريق فشار گاز چاهها تأمين مي شود . و اگر اين كنترل ولو عمل ننمايد توسط يك لوله در كنار گذر ( bypas ) ، به وسيله شير دستي جريان را به طرف گاز بهره برداري برقرار مي سازند.

در مسير يك شير Mor وجود دارد كه در حالت اضطراري به صورت دستي بسته      مي شود و جريان گاز وارد دو عدد اسكرابر ( مايع گير ) Sc702B,Sc702A مي شود كه به صورت موازي قرار دارند كه در كنار اين ادو اسكرابر پمپ تخليه مايعات وجود دارد كه نيروي محركه آنها الكتروموتور مي باشد .

دو عدد سوئيچ (Low level Switch )LLS

                           (High level Switch ) HLS

كار تنظيم لول اكرابرها را بر عهده دارند و زماني كه سطح مايع در اكرابر زياد شود يا اصطلاحاً اكرابرها لول بگيرند پمپها شروع به كار نموده و تخليه مايعات را انجام      مي دهند و مايعات اسكرابرها را به واحد بهره برداري ( مرحله سوم بهره برداري ) هدايت مي شوند . گاز خروجي اكرابرهاي 702A,B يك مسير مارپيچي را به منظور تعادل فشار طي مي نمايند و گاز وارد سكشن درام كمپرسور مرحله اول يعني Sc703   مي شود و پس از جدا شدن هيدروكربورهاي مايع گاز خروجي از اسكرابرها وارد كمپرسور الف   ( A ) مي شود كه در اين حالت گاز فشار برابر 0.5 بار و دماي 30 درجه سانتيگراد دارد كمپور اين كارخانه از نوع CLARK و نيروي محركه آن توربين دولزرويس 1553 مي باشد .

مشخصات كمپرور CLARK

كمپرسور گريز از مركز                      CENTRI FUGL Compreor

ize : 553

Normal Capa City inlet : 9934   m/

Critical Speed : 6200 Rpm

Max Continou Speed :/0743 Rpm

Casing Desigh Temp Disch : 232

Max Operiting tempreture : 193

HyDROSTATIC TEST Presure

No . of impeller : 4

اين كمپرسور داراي 4 مرحله مي باشد و روزانه 11 ميليون فوت مكعب گاز را در روز فشرده مي نمايد.

پایان نامه مهندسی شیمی گاز

اين فقط قسمتي از فایل است . جهت دريافت کل فایل ، لطفا آن را خريداري نماييد
اگر تمایلی به پراخت انلاین ندارید می توانید مبلغ فایل را به شماره کارت واریز کنید و رسید را به واتساپ یا تلگرام ما ارسال کنید تا براتون ایمیل بشه
خرید این محصول از دکمه مقابل:
یا تلگرام ارسال کنید تا براتون ایمیل بشه .

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شودو یک نسخه برای شما ایمیل می شود.

پاسخ دهید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.