مقاله گیاهان دارویی

مقاله گیاهان دارویی

تعداد صفحات: 73

نوع فایل: ورد ،

دسته بندی:

قیمت: 8500 تومان

تعداد نمایش: 3207 نمایش

ارسال توسط:

خرید این محصول:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

مقاله گیاهان دارویی

اهميت – مزيتها – مشكلات – نتيجه

با ظهور داروهاي شيميايي و بيولوژيك، نقش و اهميت گياهان دارويي در تأمين سلامت بشر، در معرض فراموشي قرار گرفت. امّا با گذشت زمان، استقبال از گياهان دارويي با رشد قابل‌توجهي روبرو شده است.
اهميت
صنعت گياهان دارويي يكي از معدود صنايع داراي رشد دو رقمي است
مؤسسه اسكريپ طي سال‌هاي قبل از ورود به هزاره سوم رشد صنعت گياهان دارويي را با1.3 ميليارد دلار گردش مالي در سال 1996 براي سال‌هاي ابتدايي هزاره سوم رقمي حدود 15 تا 20 درصد پيش‌بيني كرده بود. اين پيش‌بيني نه‌تنها بيش از ميزان واقع نبود، بلکه در اين مدت صنعت مذكور، 25 درصد رشد داشته است.
به نظر مي‌رسد مردم از يك سري نارسايي‌هاي طب مدرن خسته شده‌اند و به طور روزافزون به سمت داروهاي گياهي روي مي‌آورند. اصولاً زماني‌كه قانون ابن‌سينا را در غرب به آتش کشيدند و ادعا كردند شيمي, مولكول و فيزيولوژي را شناخته‌اند, طب به انحراف کشيده شد. به‌طوري‌كه هم‌اكنون طب مدرن توانايي حل بسياري از مشكلات بشر را ندارد و طي سال‌هاي اخير در كتب درسي به اين موضوع اعتراف كرده‌اند.
طبق گزارش بانک جهاني گردش مالي صنعت گياهان دارويي در سال 2050 معادل 500 ميليارد دلار خواهد بود. هم‌اكنون كشورهاي مختلف به گونه‌اي تلاش مي‌كنند تا سهم مناسبي از اين بازار عظيم داشته باشند.
حدود 50 درصد از داروهاي توليدشده در دنيا، منبع طبيعي دارند .
نباتات كاربردهاي وسيعي دارند که يكي از مهمترين آنها، استفاده‌هاي دارويي است. حدود 50 درصد از داروهاي توليدشده در جهان، منشاء طبيعي دارند که با تغييراتي به عنوان دارو مورد استفاده قرار مي‌گيرند. نيمي از اين مقدار از منابع معدني، حيواني و باكتريايي بدست مي‌آيد و نيمي‌ديگر منشاء گياهي دارد. به عنوان مثال، تمام هورمون‌هاي مصرفي گياهي هستند و از گياهان مختلفي نظير سيب‌زميني مكزيكي, شنبليله و غيره به دست مي‌آيند. همچنين تركيباتي مثل وين‌بلاستين و وين‌كريستين كه از داروهاي ضدسرطان هستند از گياه به دست مي‌آيند و يا گليكوزيدهاي قلبي از جمله اين گروه داروها محسوب مي‌شوند.

البته امروزه تركيبات زيادي از گياهان به عنوان نگهدارنده و طعم‌دهنده در صنايع غذايي، محافظت‌كننده و شاداب‌كننده پوست در صنايع آرايشي و بهداشتي و روغن‌هاي فرار مختلف در آروماتراپي مورد استفاده قرار مي‌گيرند.
ماهيت طبيعي گياهان دارويي باعث سازگاري بيشتر با بدن و رفع عوارض جانبي مي‌شود
گياهان دارويي به دليل ماهيت طبيعي و وجود تركيبات همولوگ دارويي در كنار هم، با بدن سازگاري بهتري دارند و معمولاً فاقد عوارض ناخواسته هستند، لذا به خصوص در موارد مصرف طولاني و در بيماري‌هاي مزمن، بسيار مناسب مي‌باشند. به عنوان مثال، گياهان دارويي در بسياري از اختلالات اعصاب و روان به عنوان بهترين انتخاب خواهند بود. بيشترين داروهاي مصرفي در سال 1380 با تعداد حدود 6/6 ميليارد عدد مربوط به ناراحتي‌هاي اعصاب و روان مي‌باشد كه داراي عوارض ناخواسته متعددي مي‌باشند؛ درحالي‌كه به راحتي مي‌توان بخش قابل‌توجهي از آنها را با داروهاي گياهي جايگزين كرد.

مزيت ها ي گياهان دارويي براي ايران

ايران مي‌تواند سهم مناسبي از بازار جهاني داروهاي گياهي را به خود اختصاص دهد
ايران به لحاظ تنوع اقليمي، از تنوع زيستي وسيع و منحصربه‌فردي برخوردار است. اين تنوع در

مورد گياهان و از جمله گياهان دارويي به روشني مشهود است. اما تاكنون نتوانسته‌ايم از اين نعمت الهي در جهت خدمت به مردم استفاده نماييم.
اگرچه در زمينه توسعه صنعت گياهان دارويي در ابتداي راه هستيم، ولي مي‌توانيم با برنامه‌ريزي صحيح، بخش قابل‌توجهي از بازار جهاني را به‌خود اختصاص دهيم. شايد در ابتداي كار نتوانيم با كشورهايي كه محصولات خود را به توليد انبوه رسانده‌اند، رقابت نماييم؛ امّا به لحاظ تنوع گونه‌اي و توليد طبيعي گونه‌هاي دارويي رقباي چنداني در جهان نداريم و در مواردي حتي بي‌رقيب هستيم. همه اينها منوط به اين نكته است كه دارايي‌هاي كشور را بشناسيم و بتوانيم از آنها استفادة بهينه نماييم. در اينصورت حتي مي‌توان تا 5 درصد از توليد ناخالص ملي (GDP) را از اين طريق تأمين نمود.
طب سنتي ايران قابليت‌هاي فراواني دارد كه عمدتاً بر پايه استفاده از گياهان دارويي است
طب سنتي ايران با پيشينة چندصد‌ساله, ظرفيت‌هاي بالايي در زمينه پيشگيري و درمان بيماري‌ها
دارد كه در تعامل با طب نوين مي‌توانند بسياري از مشكلات بهداشتي و پزشكي را حل نمايند. به عنوان مثال، در زمينة درمان بيماري‌هاي پوستي، اختلالات كبدي يا مشكلات اعصاب و روان, با

مقاله گیاهان دارویی

اين فقط قسمتي از فایل است . جهت دريافت کل فایل ، لطفا آن را خريداري نماييد
اگر تمایلی به پراخت انلاین ندارید می توانید مبلغ فایل را به شماره کارت واریز کنید و رسید را به واتساپ یا تلگرام ما ارسال کنید تا براتون ایمیل بشه
خرید این محصول از دکمه مقابل:
یا تلگرام ارسال کنید تا براتون ایمیل بشه .

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شودو یک نسخه برای شما ایمیل می شود.

پاسخ دهید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.