مقاله معرفی مختصر موزه های استان یزد

مقاله معرفی مختصر موزه های استان یزد

تعداد صفحات: 15

نوع فایل: ورد ،

دسته بندی:

قیمت: 19500 تومان

تعداد نمایش: 781 نمایش

ارسال توسط:

خرید این محصول:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

مقاله معرفی مختصر موزه های استان یزد

الف) موزه های وابسته به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری .
1-  موزه آئینه و روشنایی :
این محل که پیش از انقلاب اسلامی گفته می شود که به عنوان باغ و خانه یکی از سرمایه داران یزد مورد استفاده بوده است .
پس از پیروزی انقلاب اسلامی با استناد به فتوای چهارمین شهید محراب حضرت آیت ا… صدوقی به عنوان موزه قصر آئینه مورد استفاده عامه مردم قرار گرفت .
سبک معماری این ساختمان ترکیبی است از معماری سنتی و معماری اروپایی و شامل : اتاق هایی رو به استخر یا نشیمن بهاری ، اتاق خواب ، قسمت شاه نشین، حوضخانه و سرویس است .
قدمت قدیمی ترین قسمت ساختمان که با مصالح سنتی ساخته شده حدود 60 سال و از احداثات دوران پهلوی است مساحت کل زمین 81740 مترمربع و زیربنای آن 837 مترمربع است .
در حال حاضر این مکان به عنوان موزه تخصصی آئینه و روشنایی مورد بازدید علاقمندان است و اشیاء نمایش گذاشته و بصورت زیر دسته بندی   می شوند .
–    اشیاء روشنایی پی سوز شامل : نصبی ، آویز ، پایه دار ، دستی
–    شمع سوز شامل : نصبی ، آویز ، پایه دار ، دستی
–    نفت سوزها
–    گاز سوزها
–    برق سوزها
–    مجموعه آئینه ها
– نشانی : خ کاشانی روبروی پارک هفت تیر
– شماره تماس : 8240010
– تأسیس : 1377
– تعداد اشیاء : 124 مورد
2-  موزه زیلو و پلاس میبد :
زیلو یکی از کهن ترین دست بافته های ایرانی است که به عنوان فرش و زیرانداز مورد استفاده همگان قرار می گرفته است ، تار و پود زیلو از نخها و الیاف پنبه ای و بافت آن در عین سادگی اولیه ، نسبتاً و از فنون ویژه برخوردار بوده است .
برخلاف انواع دیگر فرش که بیشتر در محیط های عشایری و سردسیر رواج داشته ، بافت و بهره برداری از زیلو بیشتر در مناطق شهری و روستایی به ویژه در نواحی گرم و خشک مرسوم بوده است .
بهترین زیلوها را در میبد می بافتند و آنجا به اقصی نقاط کشور می فرستادند . موزه زیلو و پلاس میبد در مکان فرهنگی و تاریخی بنام کاروانسرای میبد که از جمله آثار به ثبت رسیده در فهرست آثار ملی کشور می باشد به همت میراث فرهنگی استان افتتاح شد .
در این موزه تخصصی زیلوهای موجود به دو گروه زیلوهای قدیمی و زیلوهای جدید تفکیک می شوند . تعداد زیلوهای قدیمی به 50 تخته می رسد ، قدیم ترین این زیلوها ، زیلویی است متعلق به سال 808 هـ .ق که توسط علی بیدی ابن حاجی میبدی با طرح محرابی و یا فنون خاصی نسبت به زیلوهای دیگر از سه رنگ آبی ، سفید ، قرمز بافته شده است و زیلوهای جدید نیز در سالهای اخیر و در کارگاهی که قسمتی از همین موزه می باشد و برای احیاء نگاره های زیلو افتتاح شده بافته شده اند .
– نشانی : بلوار قاضی میرحسین ـ کاروانسرای میبد
– شماره تماس : 03527757020
– تأسیس : 1381
– تعداد اشیاء : 115 زیلو و پلاس
  روند بنيانگذاری موزه زيلوی ميبد :

زيلو، يکی از کهنه ترين دستبافته های ايرانی است که به عنوان فرش و زيرانداز مورد استفاده همگان قرار ميگرفته است تار و پود زيلو از نخها و الياف پنبه های و بافت آن در عين سادگی اوليه، نسبتاً پيشرفته و از فنون ويژه ای برخوردار است.
برخلاف انواع ديگر فرش که بيشتر در محيطهای عشايری و سردسير رواج يافته، بافت و بهره برداری از زيلو بيشتر در مناطق شهری و روستايی به ويژه در مناطق گرم و خشک مرسوم بوده است.
به گواهی گزارشهای تاريخی، بافت زيلو از ديرباز در استانهای فارس و خراسان و آذربايجان و نواحی پيرامون کوير رواج داشته و در منطقه يزد بيشترين و بهترين زيلوها را در منطقه ميبد ميبافته

مقاله معرفی مختصر موزه های استان یزد

اين فقط قسمتي از فایل است . جهت دريافت کل فایل ، لطفا آن را خريداري نماييد
اگر تمایلی به پراخت انلاین ندارید می توانید مبلغ فایل را به شماره کارت واریز کنید و رسید را به واتساپ یا تلگرام ما ارسال کنید تا براتون ایمیل بشه
خرید این محصول از دکمه مقابل:
یا تلگرام ارسال کنید تا براتون ایمیل بشه .

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شودو یک نسخه برای شما ایمیل می شود.

پاسخ دهید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.