مقاله ارزش غذایی سیب رمینی وروشهای نگهداری آن

مقاله ارزش غذایی سیب رمینی وروشهای نگهداری آن

تعداد صفحات: 7

نوع فایل: ورد ،

دسته بندی:

قیمت: 19500 تومان

تعداد نمایش: 605 نمایش

ارسال توسط:

خرید این محصول:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

مقاله ارزش غذایی سیب رمینی وروشهای نگهداری آن

ارزش غذایی سیب زمینی و روش های نگه داری آن به طریقه سنتی و صنعتی میزان تولید سیب زمینی در سال ۱۳۷۹،۲/۴ میلیون تن درسال بوده است. مواد غذایی از زمان برداشت در معرض فساد و بروز ضایعات متنوع قرار می گیرند كه با توجه به نوع ماده غذایی میزان ضایع شدن آن ها متغیر بوده و گاهی ممكن است در مدت چند ساعت، مواد غذایی به كلی غیر قابل مصرف شود. سیب زمینی به علت دارا بودن آب زیاد، از فساد پذیری بالایی برخوردار است. برای جلوگیری از ضایعات این محصول، روش های مختلفی در روستاهای كشور ما اجراء می شود، بدون این كه شناخت دقیقی از اصول علمی انبار داری آن داشته باشند. درشهرها برای نگه داری سیب زمینی از سردخانه های بالای صفر بهرها می گیرند، آن را در درجه حرارت معینی حدود ۴+ درجه سانتی گراد نگه داری می كنند، یا این كه سیب زمینی را با استفاده از روش فیزیكی(حرارت دادن) و خشك كردن به پودر سیب زمینی تبدیل و بسته بندی می كنند، تا این كه به مدت طولانی در انبارها نگه داری شود. روش دیگر، استفاده از اشعه گاما است كه یكی از روش های نگه داری سیب زمینی به صورت تازه به حساب می آید. سیب زمینی در تمام استان های كشورمان به ویژه آذربایجان شرقی، مركزی، چهارمحال بختیاری و اصفهان كشت می شود. این محصول درایران به عنوان یكی از مواد غذایی مصرفی جانبی مورد استفاده مردم قرارمی گیرد. در صورتی كه در بعضی از كشورهای اروپایی مانند آلمان غربی، سیب زمینی به عنوان ماده ی غذای اصلی برای مردم به شمار می آید.
مهم ترین ماده اصلی موجود در سیب زمینی نشاسته است كه معمولا بین ۹ الی ۲۵ درصد آن را تشكیل می دهد این محصول سرشار از ویتامین ث نیز می باشد. مخصوصا در پوست سیب زمینی به طور متوسط ۳۰ میلی گرم ویتامین ث وجود دارد. البته باید توجه كرد، كه مقدار ویتامین ث موجود در سیب زمینی به عواملی نظیر نحوه ی نگه داری در انبار، نحوه ی طبخ در آشپزخانه و درجه حرارت محیط بستگی دارد كه در ذیل توضیح داده می شود:
۱- تقریبا ۵۰ درصد از ویتامین ث سیب زمینی، در اثر نگه داری (انبار در دمای ۱۲ درجه سانتی گراد) كاهش می یابد
۲- در اثر پوست كندن و طبخ سیب زمینی مانند: پختن، سرخ كردن، كباب كردن و غیره تقریبا ۴۰ الی ۴۵ درصد ویتامین ث موجود در سیب زمینی كاهش می یابد. اگر سیب زمینی همراه با پوست خارجی پخته شود میزان كاهش ویتامین ث حدود ۷ درصد خواهد بود. لذا بهتر این است كه سیب زمینی با پوست طبخ شود.
۳- چنان چه سیب زمینی پخته به مدت یك ساعت برروی اجاق در گرما نگه داری شود حدود ۷۰ درصد از ویتامین ث آن را از بین می رود.
همان طوری كه جدول نشان می دهد سیب زمینی حاوی دو درصد پروتئین است كه اغلب آن از اسید آمینه های ضروری تشكیل شده است. با مصرف روزانه ۲۵۰ گرم سیب زمینی می توان ۱۶ درصد از احتیاجات روزانه یك فرد به اسید آمینه ضروری به خصوص لیزین را تأمین كرد(یعنی ۲۵/۰ گرم لیزین). علاوه براین اسید آمینه های ضروری دیگر مانند والین، لوسین و ایزولوسین نیز در آن به اندازه كافی وجود دارد.
عوامل فاسد كننده سیب زمینی پس از برداشت
برداشت سیب زمینی در درجه اول باید به موقع انجام شود چنان چه سیب زمینی برای مدت زیادی در خاك بماند دوباره رشد كرده و صرف نظر از آن كه مقدار زیادی از مرغوبیت آن كاسته می شود حتی لطمه شدیدی نیز به خاصیت انبار داری آن وارد می شود. از این رو زارعین حدود ۱۵ روز قبل از برداشت محصول، آبیاری را قطع می كنند و بدین وسیله از یك طرف مانع رشد سیب زمینی می شوند

مقاله ارزش غذایی سیب رمینی وروشهای نگهداری آن

اين فقط قسمتي از فایل است . جهت دريافت کل فایل ، لطفا آن را خريداري نماييد
اگر تمایلی به پراخت انلاین ندارید می توانید مبلغ فایل را به شماره کارت واریز کنید و رسید را به واتساپ یا تلگرام ما ارسال کنید تا براتون ایمیل بشه
خرید این محصول از دکمه مقابل:
یا تلگرام ارسال کنید تا براتون ایمیل بشه .

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شودو یک نسخه برای شما ایمیل می شود.

پاسخ دهید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.