مقاله آنفلوانزای مرغی

مقاله آنفلوانزای مرغی

تعداد صفحات: 6

نوع فایل: ورد ،

دسته بندی:

قیمت: 19500 تومان

تعداد نمایش: 883 نمایش

ارسال توسط:

خرید این محصول:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

مقاله آنفلوانزای مرغی

همه ما كم و بیش داستان مرغهای بیمار را شنیده ایم و هر از گاهی از طریق رسانه ها راجع به بیماری هولناك آنفلوانزای مرغی اطلاعاتی بدست می آوریم. این بیماری هرچند وقت یكبار با شیوع خود عده زیادی را به كام مرگ می فرستد و سروصدای زیادی برپا می كند.
به گزارش سازمان جهانی بهداشت، همه گیری آنفلوانزا سه یا چهار بار در هر 10سال اتفاق می افتد و همه گیری بعدی آن غیرقابل اجتناب بوده و احتمالاً در آینده نزدیك اتفاق می افتد. آنفلوانزای مرغی یك بیماری ویروسی بسیار مسری است و می تواند یك تهدید جهانی هم برای انواع طیور باشد و این درحالی است كه این ویروس می تواند انسان را آلوده كند و متأسفانه این ویروس از انسان نیز قابل سرایت است و باید بزودی منتظر اولین همه گیری آنفلوانزای قرن21 در دنیا باشیم كه دانشمندان تخمین می زنند این همه گیری جهانی با مرگ و میر بالایی رخ می دهد؛ یعنی مشابه آنچه كه در سالهای 1918و1919 موجب مرگ 40تا50 میلیون نفر شد.

تاریخچه آنفلوانزای مرغی
اولین بار در سال 1997 در هنگ كنگ زیرگونه ای از آنفلوانزای مرغی(H5N1) باعث بیماری شدید تنفسی در انسانها شد به طوری   كه سبب ابتلای 18نفر و مرگ 6نفر از آنها شد. همزمان مرگ و میر شدید در پرندگان هنگ كنگ ایجاد شد كه مسؤولان بهداشت محلی برای كنترل این آنفلوانزای مرغی مجبور شدند حدود 5/1میلیون قطعه پرنده را نابود كنند. در سال 1999نیز در جریان اپیدمی آنفلوانزای مرغی باز عده ای دیگر مبتلا شدند و در آغاز سال 2003نیز آنفلوانزای مرغی با زیرگروهی دیگر باعث ابتلای حدود 180 انسان شده و سرانجام اپیدمی اخیر از اواسط دسامبر 2003 شروع شده است به طوری كه از ابتدای این اپیدمی آنفلوانزای مرغی تا به حال، میلیونها قطعه پرنده تلف شده اند. كشورهایی كه در جریان این اپیدمی، بیماری از آنها گزارش شده است عبارتند از:چین، ویتنام، تایلند، كره جنوبی، كامبوج، لائوس، ژاپن، اندونزی، تایوان و پاكستان. به هرحال واقعیت این است كه شیوع آنفلونزا تاكنون باعث مرگ حدود 50 میلیون انسان در جهان شده است.

آنفلوانزای مرغی چیست؟
دكتر محمد صادقی، دامپزشك در مورد این بیماری می گوید:آنفلوانزای مرغی نوعی بیماری ویروسی مشترك بین طیور و انسان است، این بیماری، در بیشتر موارد بوقلمون و مرغ را مبتلا می كند و در برخی از موارد انسان از طریق ذرات آلوده معلق در هوا و از راه تنفسی گرفتار می شود. این بیماری، برای اولین بار در سال 1960 در آفریقای جنوبی شناسایی شد و اولین همه گیری آن در ایران در سال 1977 مشاهده شد. عامل این بیماری نوعی ویروس است كه دارای گونه های كشنده و غیركشنده است. در ایران نوع غیركشنده آن بصورت بومی وجود دارد. بیماری آنفلوانزای مرغی، علاوه بر آفریقای جنوبی و ایران، در اغلب كشورهای جهان كه دارای مراكز پرورش بوقلمون هستند، مشاهده شده است. پس از اولین همه گیری این بیماری در ایران، این بیماری در كشورها نیز بومی شده است.
همه گیری هایی كه عامل آن ویروس نوع كشنده بیماری است، برای انسان نیز خطرناك و كشنده است. ولی همه گیریهای ناشی از انواع غیر كشنده بیماری به علت قابلیت جهش ویروس غیر كشنده به نوع كشنده نیز حایز اهمیت است، زیرا عدم كنترل این همه گیری ها می تواند باعث گسترش جهانی بیماری در طیور و انتقال آن به انسان شود. وی در مورد علایم بالینی این بیماری می افزاید:مهمترین علایم بالینی در انسان عبارتند از:علایم تنفسی، گوارشی و درد مفاصل. در جوجه بوقلمونها، علایم بالینی مشاهده شده عبارتند از:علایم تنفسی، آب ریزش بینی، ورم ملتحمه و سینوزیت در بوقلمون بالغ، بیماری خفیف تنفسی و كاهش تولید تخم و در جوجه مرغها سینوزیت، عدم تعادل، پیچ خوردن گردن و افسردگی. لازم به ذكر است كه تنها در 5 درصد جوجه مرغهای بیمار علایم بیماری بروز می كند. وی تأكید می كند:مهمترین تأثیرات نامطلوب بیماری در طیور كه به بروز پیامدهای اقتصادی منجر می شوند عبارتند از:مرگ و میر تعداد بسیاری از طیور و كاهش تخم مرغ. بیماری آنفلوانزای مرغی بر اثر استنشاق ذرات معلق در هوای آلوده به ویروس و تماس مستقیم طیور با یكدیگر گسترش می یابد. این ویروس، شدیداً مسری است و به سرعت از طیور بیمار به طیور سالم، منتقل می شود. نوع كشنده ویروس، از راه تنفس، باعث ابتلای انسان می شود. وی تصریح می كند:بیماری آنفلوانزای مرغی مخصوص افرادی است كه در محل پرورش و كشتارگاه طیور در حین انجام كار یا جابجایی اصول ایمنی و بهداشتی را رعایت نمی كنند. بنابراین توصیه شده است كارگران مرغداری ها و افرادی كه به هرشكل كار آنها با این اماكن ارتباط دارد، به هنگام ورود و خروج یا درحال انجام كار در مرغداری ها، از دستكش و ماسك استفاده كنند و در فاصله انجام كار و قبل از مصرف خوراكی ها، دستان خود را با آب و صابون بشویند. یكی دیگر از راههای مبارزه و پیشگیری از بیماری در یك منطقه، جلوگیری از احداث كشتارگاه در نزدیكی محل زندگی طیور است. سریع ترین و كم هزینه ترین روش تشخیص بیماری، انجام آزمایش خون در مرغهای بیمار یا مشكوك به بیماری است. دكتر صادقی می گوید:در بیماری آنفلوانزای مرغی با استفاده از واكسن ویروس كشته شده یا ضعیف شده، طیور سالم را در برابر بیماری واكسینه می كنند، ولی هنوز واكسن مؤثری برای جلوگیری از ابتلای انسان به بیماری، ساخته نشده است و داروی مؤثری برای درمان مبتلایان به این بیماری وجود ندارد، به همین دلیل تا حد امكان از نگهداری پرندگان اهلی و وحشی در داخل منزل اجتناب شود. وی در خاتمه خاطرنشان می كند:از اواخر سال 2003به این طرف، دستكم

مقاله آنفلوانزای مرغی

اين فقط قسمتي از فایل است . جهت دريافت کل فایل ، لطفا آن را خريداري نماييد
اگر تمایلی به پراخت انلاین ندارید می توانید مبلغ فایل را به شماره کارت واریز کنید و رسید را به واتساپ یا تلگرام ما ارسال کنید تا براتون ایمیل بشه
خرید این محصول از دکمه مقابل:
یا تلگرام ارسال کنید تا براتون ایمیل بشه .

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شودو یک نسخه برای شما ایمیل می شود.

پاسخ دهید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.