تحقیق مروري بر كاربردهاي مواد جانبي حاصل از كارخانجات چرم و سالامبور در تغذيه طيور گوشتي

تحقیق مروري بر كاربردهاي مواد جانبي حاصل از كارخانجات چرم و سالامبور در تغذيه طيور گوشتي

تعداد صفحات: 11

نوع فایل: ورد ،

دسته بندی:

قیمت: 19500 تومان

تعداد نمایش: 521 نمایش

ارسال توسط:

خرید این محصول:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

تحقیق مروري بر كاربردهاي مواد جانبي حاصل از كارخانجات چرم و سالامبور در تغذيه طيور گوشتي

چكيده:
با توجه به افزايش سريع جمعيت سالهاي اخير و تغيير در الگوي مصرف گوشت در كشور، تقاضا براي مصرف گوشت مرغ در كشور رشد فزاينده‌اي را نشان مي‌دهد. علم تغذيه نقشي اساسي را در موفقيت اين صنعت بر عهده دارد. از افقهاي جديد موجود براي فرمولاسيون اقتصادي جيره، استفاده و اختصاص دادن درصدي از جيره به خوراك غير متداول مي‌باشد. از جمله خوراك غير معمول موجود، ضايعات حاصل از كارخانجات چرم‌سازي است. با توجه به آمار كشتارگاههاي كشور، روزانه از هر جلد پوست به طور متوسط 5/1-1 كيلو ضايعات خام باقي مي‌ماند كه تا حدود داراي تركيبات مواد مغذي و اسيد آمينه هاي مناسبي بوده و كاربرد آن در جيره طيور علاوه بر صرفه‌هاي اقتصادي، كاهش دهنده آلودگي محيط زيست مي‌باشد .ضايعات حاصل از مراحل چرم‌سازي شامل تراشه هاي نرم پوست، سرپشم حيواني، كلاژن مي‌باشند. اين ضايعات، تركيباتي نزديك به پودر ماهي را دارند ولي ميتونين، ليزين و هيستيدين آنها كمتر مي‌باشد، ‌كاربرد ضايعات چرم‌سازي را تا 4%‌ در جيره هاي جوجه‌هاي گوشتي در مرحله رشد و پاياني توصيه كردند.
‌در مورد ضايعات سرپشم حيواني حاصل از فرآيند كردن چرم،‌ اين مقدار تا 7 الي 8 درصد جيره مي‌باشد. همچنين نتايج آزمايشات متعدد حاكي از اين است كه كاربرد ضايعات چرم در تغذيه جوجه‌هاي گوشتي، هيچگونه اثر بيماري زايي در كيفيت گوشت توليدي، ايجاد نمي‌كند و از لحاظ اقتصادي در بعضي از جيره‌ها به علت افزايش مصرف خوراك و كاهش تلفات و قيمت تمام شده جيره، توجيه اقتصادي دارد. طراحي پروژه‌هاي تحقيقاتي مشابه در ايران براي دستيابي به اطلاعات جامع‌تر، توصيه مي گردد. بهرحال آنچه نهايتاً مي‌توان نتيجه گيري نمود اين است كه ضايعات چرم مي‌تواند جايگزين مناسبي به جاي پودر ماهي در جيره‌هاي بر پايه ذرت و سويا باشد.

كلمات كليدي:‌
ضايعات،‌تغذيه طيور، چرم و سالامبور
مقدمه:
با توجه به افزايش سريع جمعيت سالهاي اخير و تعبير در الگوي مصرف گوشت در كشور، تقاضا براي مصرف گوشت مرغ در كشور، رشد فزاينده‌اي را نشان مي‌دهد. همچنين برگشت سريع سرمايه در صنعت مرغداري، موجب جذب سرمايه‌هاي هنگفت به اين صنعت شده است. علم تغذيه نقشي اساسي در پرورش طيور دارد. توليد كنندگان معمولاً براي خود داراي فرمول غذايي معيني مي‌باشند. به طور كلي وضعيت تغذيه در حال حاضر مشكلات زيادي را براي مرغداران ايجاد كرده است.
اغلب مرغداران در برنامه‌هاي غذايي طيور، فراواني و كميابي مواد اوليه را در فصول مختلف سال رعايت نمي‌كنند. كارخانه‌هاي توليد دان طيور اصولاً به دليل فقدان نگرش بازار گرداني، نتوانستند برا ي تامين منابع مورد نياز توليد دان، افق هاي جديدي را باز نمايند. بي توجهي به پس مانده‌هاي توليدي كشتارگاه هاي كشور، اعم از كشتارگاههاي دام و طيور و كارخانه‌هاي توليد كنسرو ماهي، كارخانه‌هاي توليد لبنيات و غيره مي‌تواند از دلايل اين امر باشد. به دليل وابستگي شديد كشور به دان مرغ، تا زماني كه نتوان با استفاده از ابزار تحقيق و توسعه به فرمولهاي مناسبي دست يافت، به نظر نمي‌رسد كه بتواند در اين صنعت در عرصه صادرات موفق گردد. خوراك معمول و متداول مورد استفاده در تغذيه طيور عمدتاً به دليل مصارف انساني و محدود بودن سطح كشت محصول، همواره با نياز مرغداران تطابق نداشته و هميشه مشكل آفرين بوده است. در عصر حاضر با پيشرفتهاي فنون علمي، ‌استفاده از ضايعات يك سيستم توليدي، به عنوان ماده خام براي سيستم جديد ديگر، امكانپذير شده است كه علاوه بر بازيافت اقتصادي ضايعات حاصل، ‌سودمنديهاي جنبي نيز همانند كاهش آلودگي‌هاي محيط زيست را به همراه داشته است. مقادير زيادي از ضايعات وجود دارند كه مي‌توانند به عنوان مواد خام، مستقيم يا بعد از فرآوري، به مصرف تغذيه دام و طيور شوند. موفقيت در اين امر عمدتاً به شكل منابع و چگونگي به كارگيري آنها بستگي دارد. از منابع غير معمول مي‌توان به تركيبات پتروشيميائي، ضايعات كراتيني، زباله‌هاي خانگي و شهري، فضولات حيوانات مزرعه و اخيراً ضايعات كارخانجات چرم و سالامبور اشاره نمود.
گاو بومي ايران با جمعيت 7/6 ميليون رأس حدود 5/31 درصد توليد پروتئين حيواني در داخل كشور را به خود اختصاص داده است. سهم توليد گوسفند با جمعيت 51.4999.000 رأس خود حدود 44 درصد كل گوشت قرمز توليدي كشور مي‌باشد. از هر جلد پوست سنگين در كارخانجات چرم و سالامبورسازي بطور 5/1-1 كيلو ضايعات خام باقي مي‌ماند كه فساد پذيري سريعي داشته اما ارزش پروتئين خام آن بالا مي‌باشد.
اين مقاله سعي دارد كه در يك نگرش اجمالي، كاربرد مواد خام حاصل از كارخانجات چرم و سالامبور را تغذيه طيور گوشتي مورد بررسي قرار دهد.
تحقیق مروري بر كاربردهاي مواد جانبي حاصل از كارخانجات چرم و سالامبور در تغذيه طيور گوشتي

اين فقط قسمتي از فایل است . جهت دريافت کل فایل ، لطفا آن را خريداري نماييد
اگر تمایلی به پراخت انلاین ندارید می توانید مبلغ فایل را به شماره کارت واریز کنید و رسید را به واتساپ یا تلگرام ما ارسال کنید تا براتون ایمیل بشه
خرید این محصول از دکمه مقابل:
یا تلگرام ارسال کنید تا براتون ایمیل بشه .

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شودو یک نسخه برای شما ایمیل می شود.

پاسخ دهید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.