تحقیق در مورد گياهان مرتعی

تحقیق در مورد گياهان مرتعی

تعداد صفحات: 10

نوع فایل: ورد ،

دسته بندی:

قیمت: 7500 تومان

تعداد نمایش: 937 نمایش

ارسال توسط:

خرید این محصول:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

تحقیق در مورد گياهان مرتعی

مقدمه

ماشكها ازخانواده لگومنيوز بوده و از گياهان علوفه اي مرغوب مي باشند. در اين جنس حدود 150 گونه وجود دارد كه تنها تعداد محدودي از آنها زراعي هستند. ماشكها مي توانند به صورت مختلف از جمله چرا، علوفه خشك، سيلو و همچنين به عنوان كد سبز استفاده گردند. در مراتع ميتوانآنها را به صورت خالص و يا مخلوط با غلات دانه ريزي نظير ري گراس (علف چمني) كشت نمود و علوفه ان در اوائل بهار چرا گردد. به طور كلي ماشكها به لگدمالي مقاوم هستند. با شبدرها، يونچه و ساير گياهان خانواده لگومنيتوز ارزش غذايي يكساني دارند. پروتئين آنها با توچه به مرحله اي از رشد كه برداشت مي شوند بين 12 تا 20 درصد متغير است. علاوه بر آن به علت تثبيت ازت هوا در خاك سبب حاصلخيري وبهبود خاك نيز مي گردد.

خصوصيات مرفولوژيكي

ماشكها گياهاني يكساله و برخي دوساله و به ندرت چند ساله هستند. داراي فرم رويشي كم و بيشت خوابيده و بالارونده، ساقه ضعيف كه ارتفاع آن بين 20 تا 200 سانتيمتر با توجه به گونه و شرايط محيطي متغير است. باقلا (vicia faba) تنها گونه از اين جنس است كه به مصرف تغذيه انسان مي رسد . و داراي رشد ايستاده است . در مجموع مقاومت زيادي به سرماي زمستان ندارد و در مناطق سرد به عنوان گياهي يكساله تابستانه و در مناطق گرمتر در پاييز قابل كشت است. البته برخي از گونه ها از جمله vicia villosa مقاومت زيادي به سرماي زمستان داشته و تا حدود 18 درجه سانتيگراد زير صفر را تحمل ميكند براي كشت پاييزه مناسب است.

در ماشكها از هر بوته 4 تا 5 ساقه اصلي خارج مي شود و در هر ساقه اصلي انشعابات فرعي وجود دارد . برگها متقابل و يا متناوب اما به هر صورت شانه اي هستند. درانتها برگ مركب اغلب پيچكهاي ساده ويا چند شاخه اي وجود دارد. كه بوته ها توسط آنها به يكديگر مي چسبند. البته برخي از گونه ها از جمله vicia fabaو vicia ervilia فاقد پيچك بوده و يا داراي پيچك كوچكي مي باشند. برگچه ها كه به اشكال مختلف مستطيلي، تخم مرغي، نوك تيز و يا نوك فرو رفته هستند و شناسايي گونه نقش دارند. ساقه گل دهنده از قاعده به دمبرگ اصلي متصل است و معمولا 15 ساقه گل دهنده در هر بوته وجود دارد. گلها به صورت خوشه اي بوده و در محل انشعاب برگ ظاهر مي شود و به رنگ سفيد تا بنفش و صورتي هستند . ميوه، نيام كرك دار و يا بدون كرك مي باشد و داراي 1 تا 10 دانه مي باشد. خصوصيات دانه و غلاف در گونه ها متفاوت است خصوصيات دانه و غلاف در گونه ها متفاوت است اما به طور كلي دانه ها تا حدودي گرد و يا بيضي شكل و غلافها طويل و فشرده هستند. روي دانه ناف وجود دارد. و وضعيتآن مشخص كننده گونه است. وزن هزار دانه به طور متوسط 28 گرم است. تشخيص برخي از گونه هاي موشك در مرحله رشد رويشي از يكديگر بسيار مشكل است و تنها در مرحله زايشي توسط دانه و غلاف قابل تميز هستند. دانه ها در گونه هاي مختلف داراي رنگهاي مختلفي است. ماشكها داراي ريشه هاي عميق و افشان مي باشد.

به طور كلي با توجه به شكل برگچه، وضعيت برگها، غلاف، شكل دانه و وضعيت ناف نوع گونه رامي توان تشخيص داد. طرز تشخيص اين جنس از جنس لاتيروس (lathyrus) كه مشابه هستند عبارتند از: 1- در ماشكها در انتهاي برگ مركب پيچك وجود دارد. 2- در ماشكها گلبرگها در يك پايه جمع شده در حالي كه در لاتيروس گلبرگها آزاد هستند.

خصوصيات اكولوژيكي

پراكندگي اين گياه در جهان قابل توجه مي باشد. از جزاير هاوائي و قناري گرفته تا قسمتهاي زيادي از قاره آمريكا، كانادا، حوزه مديترانه، آسيا و خاورميانه و قسمت كمي از اروپا مشاهده مي شود.

ماشكها به آب و هواي سرد جهت رشد احتياج دارند. در مناطقي با زمستانهاي معتدل سرد رويشي خود را طي پاييز و زمستان و اوائل بهار انجام داده و در اخر بهار و يا ابتداي تابستان غلافها مي رسند. در مناطق كه تيغيرات درجه حرارت زمستانه شديد نباشد و يا در زمستان داراي برق هستند. برخي از گونه ها زراعي مي توانند سرماي زمستان را تحمل كنند.

تحقیق در مورد گياهان مرتعی

اين فقط قسمتي از فایل است . جهت دريافت کل فایل ، لطفا آن را خريداري نماييد
اگر تمایلی به پراخت انلاین ندارید می توانید مبلغ فایل را به شماره کارت واریز کنید و رسید را به واتساپ یا تلگرام ما ارسال کنید تا براتون ایمیل بشه
خرید این محصول از دکمه مقابل:
یا تلگرام ارسال کنید تا براتون ایمیل بشه .

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شودو یک نسخه برای شما ایمیل می شود.

پاسخ دهید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.