تحقیق در مورد دشت گيلان

تحقیق در مورد دشت گيلان

تعداد صفحات: 14

نوع فایل: ورد ،

دسته بندی:

قیمت: 19500 تومان

تعداد نمایش: 740 نمایش

ارسال توسط:

خرید این محصول:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

تحقیق در مورد دشت گيلان

دشت گيلان

گونه هاي برونگرا با پوشش شيبدار :

سرزمين گيلان بنابر موقعيت خود و تأثير اين موقعيت بر معماري اين محل ، دو بخش از سه بخش مطالعات ما را بر روي معماري مسكوني برونگراي ايراني به خود اختصاص مي دهد .

اما وقتي از ويژگي پوششهاي آن ، يعني شيبدار بودن صحبت مي شود ، فكر انسان ناخود آگاه متوجه اوضاع طبيعي اين منطقه مي گردد .

اين منطقه به وسيله حصار بلند البرز از بقيه ايران جدا مي گردد . كوههاي اين استان قسمتي از مجموعه ناهمواريهاي جنوب و جنوب غربي درياي مازنداران است كه از دره رود آستارا در شمال تا كوههاي سوماس در مشرق كشيده شده است .

اين منطقه داراي نوع خاصي از آب و هوا است كه به آن آب و هواي معتدل خزري مي گويند .

ارتباط گيلان به آذربايجان از طريق فومن ، ماسوله ، زنجان بوده و راه ديگر از طريق آستارا به اردبيل ، مي گذشته است .

بافت اغلب روستاهاي واقع در دشت گيلان به شكل پراكنده است و هر خانه كه مشتمل بر عناصر مختلفي است ، به صورت قطعه زميني بزرگ مي باشد كه گاهي با محل كار كه اغلب شاليزار است ، فاصله كمي دارد . مثل آنچه در روستاي كلده بالا در نزديكي فومن مشاهده شده ، و گاهي فاصله اي را بايد تا محل كار طي كرد ، مثل روستاي سالك ده در لاهيجان . شكل پراكندگي خانه ها در بافت متفاوت است .

ويژگي هاي فني چوب از قبيل سبكي ، سهولت دسترسي و كارپذيري ، مقاومت در برابر كشش ، خمش و پيمون وار بودن ( مدولار ) ، همه در اين انتخاب مؤثر بودهاند .

از مصالح نوع سنگي از قبيل سنگ و خشت در انواع مختلف و سفال نيز در كنار ساختمانهاي تماماً چوبي استفاده شده است .

انواع چوبها مثل چوب توت ، توسه ( توسكا ) ، پلت ، كهل ، آزاد ، لرك ، انجيلي ، بيد ، بلوط ، نارون راش و نمدار در قسمتهاي مختلف ساختمان چوبي بنا به كار گرفته شده است .

روش ديگر كرسي چيني ، با انتقال نيروها به صورت نقطه اي بنام سكت چاه ، مصطلح مي باشد . در اين طريقه ، به كمك ستونهايي از جنس توت در فواصل نزديك به هم ( به فاصله 1 تا 5/1 متر ) ساختمان را حدود 70 تا 80 سانتيمتر بالا آورده شمعها را به وسيله تيرهايي ( نال يا نعل به هم متل مي كنند ، و فاصله به وجود آمده بين تيرهاي چوبي و زمين را به وسيله خشت خام پرمي نمايند و سپس ، روي آن را با ملات گل رس و سبوس برنج جهت كف سازي پر مي كنند  .

ستون ، عنصر سازه اي عمودي است كه در ساخت ايوانها و تالار ها نقش اساسي دارد . بخش عمده اي از فعاليت ها در فضاي نيمه باز اوانها و تالار ها انجام مي گيرد . ستونها در رديفهاي مختلف ( بنا بر شكل ايوان و تالار ) و بر روي تيري بنام نال ( دركف ) قرار مي گيرند . و در بالا يا سقف ، تير ديگري بنام وشان يا سرلف روي آن قرار مي گيرد .

ستون ، در شكل دهي كوتيها نيز نقش اساسي دارد و ساختمان كوتيها چه از لحاظ نوع پلان و چه از لحاظ شكل پوشش ، در نقاط مختلف گيلان متفاوت است .

پوششهاي شيبدار يكي از ويژگي ها و در عين حال عناصر مهم ساختمان در خانه هاي گيلاني هستند .

ساده ترين نوع پوششهاي شيبدار ، در ساختمانهاي ابتداي مشاهده مي شوند . در اين نوع پوششها ، ستون هاي شاخكداري كه تيرهاي افقي روي آنها قرار مي گيرد ، نقش حمل پوششي را دارند . بر روي تيرهاي افقي ، تيرهاي مايلي كه رأسشان بر روي ستيغ متصل است ، قرار دارند . ستيغ نيز بر روي ديركهاي عمودي قرار دارد .

بعد از اين كه تيرهاي افقي ( بنام بام دار ) بر روي ديوارها قرار گرفت ، به فواصل معيني روي آنها تيرهاي افقي ديگري بنام بال قرار مي گيرد .

تحقیق در مورد دشت گيلان

اين فقط قسمتي از فایل است . جهت دريافت کل فایل ، لطفا آن را خريداري نماييد
اگر تمایلی به پراخت انلاین ندارید می توانید مبلغ فایل را به شماره کارت واریز کنید و رسید را به واتساپ یا تلگرام ما ارسال کنید تا براتون ایمیل بشه
خرید این محصول از دکمه مقابل:
یا تلگرام ارسال کنید تا براتون ایمیل بشه .

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شودو یک نسخه برای شما ایمیل می شود.

پاسخ دهید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.