تحقیق در مورد ازدواج

تحقیق در مورد ازدواج

تعداد صفحات: 18

نوع فایل: ورد ،

دسته بندی:

قیمت: 7500 تومان

تعداد نمایش: 893 نمایش

ارسال توسط:

خرید این محصول:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

تحقیق در مورد ازدواج

مقدمه

بانوی نمونه

اسلام برای حفظ منافع بانوان و رشد و ترقی آنان احکام و قوانین و برنامه های خاصی دارد. یکی از راههایی که می توان به وسیله آن بانوی شایسته اسلام وآثار و نتایج درخشان تربیت اسلامی رامشاهده نمود این است که بانوی صدر اسلام و تربیت یافتگان مکتب وحی رابطورکامل بشناسیم وجزئیات زندگی آنان رامورد بررسی و کنجکاوی قرار دهیم .

حضرت زهرا(س) بدون شک در رأس تمام بانوان اسلام قراردارد .زیرا او تنها بانویی است که پدرش معصوم ، شوهرش معصوم ، خودش نیزمعصوم بوده است.  محیط پرورش وزندگی زهرامحیط عصمت و طهارت بوده است. دوران کودکی خویش را درخانه ی شخص اول اسلام یعنی پیغمبر برگزیده ای که تحت تربیت مسقیم پروردگارقرارداشت،طی کرد.دوران خانه داری وبچه داری را درخانه ی دومین شخصیت ممتاز اسلام یعنی علی بن ابیطالب00(ع) گذراند. در این دوران کوتاه دو پسر معصوم یعنی حسن و حسین را تربیت کرد و دودخترشجاع و فداکارمانند زینب و ام الکلثوم به جامعه تحویل داد. درچنین خانه ای بطور قطع می توان نتایج درخشان احکام و برنامه های اسلامی را بالعیان مشاهده نمود و بانوی شایسته ونمونه اسلام را پیدا کرد.

(ابراهیم امینی  ص11، ص 12 )

 

عروسی حضرت زهرا (ع)  

رسول خدا فاطمه را برای علی (ع) نگه داشته بود و دوست می داشت از جانب او پیشنهاد بشود. پیغمبر از جانب خدا مأمور که نور را با نور کابین ببندد . ابوبکر ، عمر، عبدالرحمان بن عوف وعثمان بن عفان از خواستگاران فاطمه (س) بودند اصحاب رسول خدا اجمالاً احساس کرده بودند که پیغمبراکرم میل دارد فاطمه (س) را با علی (ع) کابین ببندد. عمر و ابوبکر و سعد بن معاذ  به قصد پیشنهاد به علی (ع) برای ازدواج با فاطمه (س) به نزد او رفتند و ابوبکر گفت یا علی تو در تمام کمالات بر سایرین برتری داری و از موقعیت خودت و علاقه ای که رسول خدا به تو دارد کاملا آگاهی گمان می کنم خدا و رسول ، فاطمه را برای تو گذاشته اند نمی دانم به چه علت شما در این اقدام کوتاهی می کنید ؟ علی (ع) در پاسخ فرمود :

« یگانه چیزی که مرا از این اقدام بازداشته فقر و تهیدستی است . »

سرانجام رفتار خفته علی (ع) به پیشنهاد آنها بیدار شد و به خواستگاری فاطمه (س) رفت و پیامبر (ص) موضوع را با فاطمه (س) در میان گذاشت و ازدواج با توافق صورت گرفت و پیامبر (ص) در مسجد خود خطبه عقد را در حضورمردم خواند و مردم دعا کردند و گفتند خدا این ازدواج را بر شما مبارک گرداند و پس از ختم جلسه پیامبر (ص) به خانه برگشت و به زنان دستور داد برای فاطمه مجلس جشن و شادی فراهم کنند .

مراسم ازدواج در روز اول یا ششم ذی حجه سال دوم یا سوم هجری انجام گرفت .

 

مهر حضرت زهرا (ع) :

1- یک زره که به مبلغ چهرصد یا چهارصد و هشتاد یا پانصد درهم ارزش داشت .

2- یک دست لباس کتان یمنی

3- یک پوست گوسفند دباغی شده

پیامبر (ص) فرمودند : بهترین زنان امت من کسانی هستند که زیبا و کم مهر باشند .

امام صادق (ع) فرمود : بدی زن در این است که مهرش سنگین باشد .

 

جهاز زهرا (ع)

رسول خدا به علی (ع) فرمود : هم اکنون برخیز زره ای را که به صداق زهرا انداختی بفروش و بهایش را نزد من حاضر کن تا برای شما جهاز و اسباب خانه ای تهیه نمایم . علی (ع) پول زره را گرفت و خدمت پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم  تقدیم نمود . رسول خدا ابوبکر و سلمان فارسی و بلال را احضار فرمود . مقداری از پولها را به آنها داد وو فرمود : به مقدار این پولها اسباب و لوازم زندگی برای فاطمه (ع) خریداری کنید . قدری از آن را به اسماء داد و فرمود : برای دخترم عطر و بوی خوش تهیه کن و بقیه را به ام سلمه سپرد .

ابوبکر می گوید : وقتی پولها را شمردیم دیدیم شصت و سه درهم است و به وسیله آن اسباب و لوازم زیر را خریداری کردم :

1- یک پیراهن سفید 2- یک روسری بزرگ 3- یک حله سیاه خیبری 4- یک تختخوابی که از پوست خرما بافته شده بود 5- دو عدد تشک کتانی که یکی از پشم گوسفند و دیگری از لیف خرما پر شده بود 6- چهار عدد بالش از پوست میش که از گیاهی به نام اذخر پر شده بود 7-یک قطعه حصیر هجری

8- یک عدد آسیای دستی 9- یک کاسه مسی 10- یک مشک چرمی برای ابکشی 11- یک تشت لباسشویی 12- یک کاسه برای شیر 13- یک ظرف آبخوری 14- یک پرده پشمی 15- یک آفتابه 16- یک سبوی گلی 17- یک عدد پوست برای فرش 18- دو کوزه سفالین 19- یک عبا

هنگامی که جهاز زهرا را خدمت پیغمبر آوردند اشکش جاری شد و سرش را به جانب آسمان بلند کرد و گفت : خدایا این عروسی را برای کسانی که اکثر ظرفهایشان گلی است مبارک گردان .

تحقیق در مورد ازدواج

اين فقط قسمتي از فایل است . جهت دريافت کل فایل ، لطفا آن را خريداري نماييد
اگر تمایلی به پراخت انلاین ندارید می توانید مبلغ فایل را به شماره کارت واریز کنید و رسید را به واتساپ یا تلگرام ما ارسال کنید تا براتون ایمیل بشه
خرید این محصول از دکمه مقابل:
یا تلگرام ارسال کنید تا براتون ایمیل بشه .

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شودو یک نسخه برای شما ایمیل می شود.

پاسخ دهید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.