مقاله در مورد كشتارگاه

مقاله در مورد كشتارگاه

تعداد صفحات: 14

نوع فایل: ورد ،

دسته بندی:

قیمت: 19500 تومان

تعداد نمایش: 1360 نمایش

ارسال توسط:

خرید این محصول:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

مقاله در مورد كشتارگاه

مقدمه

در حال حاضر در بيشتر كشتارگاههاي صنعتي بخشي از منابع سود آوري اين تاسيسات قسمت صنايع جنبي كشتارگاه و استفاده از مواد حاصل از كشتار دام مي باشد. از نظر اقتصادي بر اين عقيده هستند كه سودي كه از اين بخش حاصل مي گردد به مراتب بيشتر از بخش كشتار دام و توليد گوشت مي باشد. كه مي تواند در بالانس هزينه ها وسود سالانه نقش موثر داشته باشد زيرا در بسياري از موارد هزينه هاي كشتار دام و آماده سازي گوشت به مراتب بيشتر از هزينه دريافت شده به ازاي واحد آن مي باشد.

از يك دام كشتاري –پوست –روده-آلايش خوراك-خون-ضايعات غير قابل مصرف –چربي خوراكي و بسياري از مواد شيميايي استحصال مي گردد، صنايع جنبي و توليدات حاصل از آن در كشتارگاهها علاوه بر ارزش اقتصادي آن از نظر بهداشتي اهميت فراوان دارد زيرا:

1-مواد حاصله در همان مجتمع قرار گرفته و مصرف مي شود و در اثر انتقال خطرات بهداشتي براي محيط زيست و اشاعه امراض دامي وبيماري مشترك را ندارد.

2-از نظر اقتصادي نياز به هزينه هاي اضافي جهت جمع آوري و انتقال و يا افزايش آنها ندارند.

3-اشتغال سازنده و مفيدي را ايجاد مي نمايد.

بنابراين آنچه به طور خلاصه مي توان بيان كرد اين است كه صنايع جنبي كشتارگاهها سبب مي شود تا دام به عنوان مواد اوليه وارد و متعاقب عمليات و مراحل توليد فرآورده هايي از مجتمع هاي كشتارگاهي خارج كرد . اين فرآورده ها شامل:

1-گوشت و انواع مختلف آن

2-روده شرت شده و آماده مصرف جهت پوشش سوسيس و كالباس و توليد نخ قابل جذب

3-پوست به صورت سالامبور و يا كراست و در برخي از مجتمع ها بصورت چرم.

4-روغن غير خوراكي و صنعتي

5-روغن خوراكي

6-بعضي از مواد اوليه جهت ساخت دارو مثل غده لوزالمعده-صفرا –خون(توليد انسولين)

7-آلايش خوراك دام مثل جگر-قلوه-زبان و مغز

8-جمع آوري شاخ جهت مصارف صنعتي-داروئي و بخصوص لايه خارجي شاخ گاو ميش

9-پودر گوشت-استخوان وخون

10-پلاسما براي صنايع دارو سازي همچنين توليد نوعي چسب

11-كنسرو گوشت جهت مصرف انساني

12-غذاي حيوانات

13-كود جهت مصارف كشاورزي –حاصل از سانتريفوژن فاضلاب(فاضلاب حاصل از كشتارگاه به عنوان كود ازته ارزش زيادي در كشاورزي دارد)

14-فرآورده هاي گوشتي به صورت سوسيس و كالباس –گوشت خشك شده و ساير فرآورده ها.

15-ژاتين حاصله از استخوان در مرحله توليد پودر استخوان.

 

ضمناٌ كارخانجات يا قسمت هاي توليد قوطي كنسرو-پلاستيك زني و نخ سازي را نيز مي توان جزئي از واحد فعال مجتمع هاي كشتارگاهي و صنايع جنبي وابسته به آن به حساب آورد.

 

روده:

استفاده از روده كوچك گوسفند و بز و همچنين روده كوچك گاو از مدتها پيش در جهت پوشش هاي طبيعي و قابل مصرف فراوردهاي گوشتي(سوسيس و كالباس) در بسياري از كشورهاي جها ن مرسوم بوده و هست. و از طرفي روده كوچك گوسفند جهت توليد نخ هاي بخيه قابل جذب نيز استفاده مي شود. بخش قابل استفاده و با ارزش روده لايه sumbucsusal است كه از فيبرهاي كاژن تشكيل شده است.بنابراين جهت توليد روده قابل مصرف قسمتهاي داخلي و خارجي روده بوده و از آن جدا مي شود. كلاژن يك پلي پپتيد است كه تحت تاثير آنزيم ها هضم و جذب مي شود.

نحوه عمليات كارگاهي توليد روده )روده پاك كني شرت):

روده پس از استحصال از دام كشتاري به منظور طي مراحل بعدي به كارگاه لش گيري منتقل مي شود. در اين قسمت ابتدا روده از مزانتر يا روده بند و ساير بافت ها از جمله چربي جدا شده و محتويات آن خارج مي شود.اين قسمت ازروده پاك كني مي تواند توسط دستگاه و ماشين هاي مكانيكي صورت پذيرد.

آنچه در حال حاضر در كارگاههاي روده پاك كني در ايران مرسوم مي باشد استفاده از چوب خيزران مي باشد كه افراد ماهر در اين كار با عبور دادن و كشاندن روده از بين آن ضمن خارج نمودن بخش هاي داخلي لايه بخش هاي خارجي آن را نيز جدا مي نمايد. و حاصل از اين كار باقيمانده لايه تحت موكوسي sumbucsusal مي باشد كه محصول روده پس از لش گيري است

مقاله در مورد كشتارگاه

اين فقط قسمتي از فایل است . جهت دريافت کل فایل ، لطفا آن را خريداري نماييد
اگر تمایلی به پراخت انلاین ندارید می توانید مبلغ فایل را به شماره کارت واریز کنید و رسید را به واتساپ یا تلگرام ما ارسال کنید تا براتون ایمیل بشه
خرید این محصول از دکمه مقابل:
یا تلگرام ارسال کنید تا براتون ایمیل بشه .

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شودو یک نسخه برای شما ایمیل می شود.

پاسخ دهید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.