مقاله در مورد شب ادراري

مقاله در مورد شب ادراري

تعداد صفحات: 14

نوع فایل: ورد ،

دسته بندی:

قیمت: 19500 تومان

تعداد نمایش: 969 نمایش

ارسال توسط:

خرید این محصول:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

مقاله در مورد شب ادراري

شب ادراري(ناتواني كنترل ادرار)

عدم كنترل ادرار يكي از شايعترين علل مراجعه به روانپزشك يا متخصص كودكان مي باشد.

كودكاني كه به سن پنج سالگي مي رسند بايد توانائي نگهداري و كنترل ادرار خود را كسب كنند .حال اگر با رسيدن به سن پنج سالگي با سطح رشدي مناسب بدون هيچ دليل جسمي و مشكلات پزشكي  و يا مصرف  برخي  داروها ( ادرار او رها )،كنترل ادرار صورت نگيرد و اين مسئله دو بار در هفته به مدت سه ماه پياپي باشد، فرد مبتلا به اختلال بي اختياري ادرار خواهد بود. شب ادراري ممكن است خواه عمدي و خواه غير عمدي باشد. در واقع ترس، اضطراب، از دست دادن مهر و محبت والدين، تولد كودك ديگر، جلب نظر والدين، ترس از تنبيه و در بچه هاي بزرگتر مشكل در مدرسه و دوستان و در كل هيجانات مختلف در كودك مهمترين علل بيماري هستند.

وجود نشانه هاي نظير مكيدن انگشت، كج خلقي، لجبازي  و ساير مشكلات رفتاري همراه با اين اختلال گزارش است، زيرا عدم كنترل ادرار نيز  به نوبه’ خود بر روان كودك اثر مي گذارد و سر زنش يا تنبيه از طرف والدين باعث احساس ناراحتي و ضعف شده و بر شدت عدم كنترل ادرار مي افزايد، والدين بايد سعي كنند با آرامش و صبر با كودكان برخورد كنند، بايد از توبيخ و تنبيه كودك خودداري كرد و با اين عمل او را متوجه ساخت كه عدم كنترل ادرار عمل زشت و شرارت نيست بلكه نوعي بيماري است.

محققان عقيده دارند چنانچه والدين در فهم كودك و نيازهاي او بكوشند و با وي رابطه عاطفي صحيح بر قرار    كنند بيماري به سهولت درمان ميشود.

 

 به طور خلاصه درمان با تلفيق روشهاي زير انجام مي گيرد:

الف: تشويق كودك به بيان مشكلات خود و اصلاح رابطه كودك و اعضاي خانواده.

ب: از بين بردن جو اضطراب زا  براي كودك .

پ: بيدار كردن كودك براي ادرار كردن در شب در فواصل معين و آشنايي كودك با آداب توالت رفتن.

ت: دادن مايعات به مقدار كم، مخصوصا نوشيدنيهايي كه در آنها كافيين وجود دارد مثل: چاي، قهوه، نوشابه.

ث: تهيه و نصب ورقه بالاي تخت كودك به اين منظور كه شبهايي كه كودك خشك بود، توسط خودش يك ستاره يا خورشيد روي آن علامت زده شود و مي توان به منظور تشويق يك جايزه در ازاي مثلا ده ستاره به او داد.

ج: دارو درماني هم در بهبود اين اختلال موثر است، اما به هر حال موفقيت آن همراه با  موارد بالا مي باشد.

اختلال شب ادراری در كودكان پسر شایع‌تر است

یك روانشناس بالینی گفت: “شب ادراری” نوعی اختلال رفتاری است كه در كودكان پسر در مقایسه با دخترها شایع‌تر است.

یك روانشناس بالینی گفت: “شب ادراری” نوعی اختلال رفتاری است كه در كودكان پسر در مقایسه با دخترها شایع‌تر است.شهلا رحیمی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا مركز استان تهران افزود: در این اختلال رفتاری، كودك باید بیش از چهار سال سن داشته باشد، زیرا شب ادراری در كودكان زیر چهار سال نیاز به درمان ندارد.وی خاطرنشان كرد: استرس در كودك، نحوه تربیت مادر و ارث از عوامل موثر در شب ادراری كودكان است.رحیمی، آرامش دادن به كودك، دعوا نكردن كودك درصورت شب ادراری، آموزش به كودك برای كنترل ادرار خود و تعیین جایزه برای كودك درصورت عدم شب ادراری را در پیشگیری از شب ادراری كودكان موثر دانست.وی گفت: افزایش سطح آگاهی والدین و معلمان و اصلاح الگوهای محیطی حاكم بر دنیای روانی كودك نیز از شیوه‌های مهم پیشگیری از بروز این اختلال رفتاری در كودك است.این روانشناس اظهار داشت: تجویز دارو برای درمان این اختلال رفتاری معمولا كوتاه مدت و با توجه به سن و وزن كودك است و باید تحت نظر روانپزشك انجام شود.وی افزود: البته با توجه به امكان عود بیماری پس از قطع دارو بهتر است كه با استفاده از روش‌های غیر دارویی همچون آرامش دادن به كودك و تعیین جایزه، درمان صورت گیرد.

مقاله در مورد شب ادراري

اين فقط قسمتي از فایل است . جهت دريافت کل فایل ، لطفا آن را خريداري نماييد
اگر تمایلی به پراخت انلاین ندارید می توانید مبلغ فایل را به شماره کارت واریز کنید و رسید را به واتساپ یا تلگرام ما ارسال کنید تا براتون ایمیل بشه
خرید این محصول از دکمه مقابل:
یا تلگرام ارسال کنید تا براتون ایمیل بشه .

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شودو یک نسخه برای شما ایمیل می شود.

پاسخ دهید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.