مقاله در مورد خرما

مقاله در مورد خرما

تعداد صفحات: 22

نوع فایل: ورد ،

دسته بندی:

قیمت: 19500 تومان

تعداد نمایش: 5934 نمایش

ارسال توسط:

خرید این محصول:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

مقاله در مورد خرما

نخل خرما از گياهاني است كه كشت آن در قديم در منطقه هاي جنوبي كشور متداول بوده است و در حال حاضر كشور ما از توليدكنندگان مهم آن به شمار مي رود به طوري كه ايران دومين كشور دنيا از نظر توليد خرما مي باشد.

خرما ميوه اي بسيار مغذي ، زود هضم و انرژي زا مي باشد. قسمت عمده مواد تشكيل دهنده خرما مواد قندي مي باشد. خرما با داشتن ويتامين آ به مقدار زياد و ويتامين هاي B,C و فسفر، كلسيم،پتاسيم ،چربي و مواد ازت دار از نظر ارزش غذايي بسيار مهم است.

تاريخچه خرما

خرما يكي از گياهاني است كه در ازمنه ماقبل تاريخ در مناطق بين مدار 29 تا 39 درجه عرض شمالي توسط مردم بومي كشت شده و در طي قرون متمادي مهمترين منبع نيرو و تغذيه انساني بوده است. پيدايش درختان خرما در جهان از دوران دوم زمين شناسي يعني دوره ترياس ژوراسيك آغاز مي شود ولي زماني كه انسانهاي متمدن پي به ارزش غذايي خرما برده و مبادرت به كاشت و بهره برداري و ترويج نخل نموده اند به شش هزار سال قبل از ميلاد مسيح برميگردد.

از شواهد تاريخي در مورد قدمت خرما توصيه هاي پيامبران و متون كتب آسماني درباره اين گياه است.

 

دين يهود خرما را يكي از هفت ميوه بهشتي برشمرده و ديوارهاي معبد حضرت سليمان را با شاخه ها و خوشه هاي خرما منقوش ساخته اند. حضرت عيسي(ع) در زير درخت خرما تولد يافته است.

امروزه در مناطق خرما خيز درخت خرما درا درخت زندگي مي گويند و مورد احترام مردم اين مناطق مخصوصاً اعراب است. اعراب معتقدند كه درخت خرما داراي قدرت درك و احساس مي باشد.

ممالك توليد كننده خرما در دنيا

عمده ممالك توليد كننده خرما در دنيا به ترتيب مصر،عراق و ايران است كه تا پيش از اين جمعاً ساليانه حدود 2 ميليون تن خرما توليد مي كردند ولي در چند سال اخير تغييراتي در توليد ممالك دنيا بوجود آمده است كه ميزان توليد آنها در جدول شماره 1 نشان داده شده است.

نام كشورميزان توليد به هزار تن
مصر520
عربستان475
ايران4/468
عراق5/323
پاكستان290
الجزاير180
سودان125
ليبي7/100
آمريكا4/16
ساير كشورها358442
جمع442/902/2

 

آمار سطح كشت و ميزان توليد خرما در ايران

سطح زير كشت خرما 148/139 هكتار برآورد شده است كه معادل 12درصد كل سطح زير كشت درختان ميوه و 87درصد درختان بارور مي باشد كه توليدي به ميزان 520/538 تن داشته است

متوسط عملكرد خرما در هكتار 454/4 كيلوگرم بوده است. درصد كشت بارور و ميزان توليد خرماي استانها نسبت به كل كشور در سال 1368 به شرح جدول زير مي باشد.

استانسطح كشت درختان بارور(درصد)ميزان توليد
كرمان1928/5
خوزستان2/292/9
هرمزگان4/1417
فارس4/125/13
بوشهر3/128/17
سيستان و بلوچستان2/84/14
اصفهان8/2
ساير استانها1/725/2

ارزش غذايي خرما

خرما يكي از باارزش ترين مواد غذائي است اگر چه مقدار ويتامين هاي آن چندان قابل ملاحظه نيست اما خاكستر آن داراي 50% پتاسيم و 8% فسفر و 5% كلسيم است بنابراين يكي از منابع مهم تركيبات معدني در يك رژيم

مقاله در مورد خرما

اين فقط قسمتي از فایل است . جهت دريافت کل فایل ، لطفا آن را خريداري نماييد
اگر تمایلی به پراخت انلاین ندارید می توانید مبلغ فایل را به شماره کارت واریز کنید و رسید را به واتساپ یا تلگرام ما ارسال کنید تا براتون ایمیل بشه
خرید این محصول از دکمه مقابل:
یا تلگرام ارسال کنید تا براتون ایمیل بشه .

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شودو یک نسخه برای شما ایمیل می شود.

پاسخ دهید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.