مقاله خوراك دام وطيور و آبزيان – اكسيد منيزيم مورد مصرف در مكمل هاي معدني – ويژگي ها و روش هاي آزمون

مقاله خوراك دام وطيور و آبزيان – اكسيد منيزيم مورد مصرف در مكمل هاي معدني – ويژگي ها و روش هاي آزمون

تعداد صفحات: 27

نوع فایل: ورد ،

دسته بندی:

قیمت: 19500 تومان

تعداد نمایش: 859 نمایش

ارسال توسط:

خرید این محصول:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

مقاله خوراك دام وطيور و آبزيان – اكسيد منيزيم مورد مصرف در مكمل هاي معدني – ويژگي ها و روش هاي آزمون

مؤسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران به موجب قانون، تنها مرجع رسمي كشور است كه عهده دار وظيفه تعيين، تدوين و نشر استانداردهاي ملي (رسمي) ميباشد.

تدوين استاندارد در رشته هاي مختلف توسط كميسيون هاي فني مركب از كارشناسان مؤسسه، صاحبنظران مراكز و مؤسسات علمي، پژوهشي، توليدي واقتصادي آگاه ومرتبط با موضوع صورت ميگيرد. سعي بر اين است كه استانداردهاي ملي، در جهت مطلوبيت ها و مصالح ملي وبا توجه به شرايط توليدي، فني و فن آوري حاصل از مشاركت آگاهانه و منصفانه صاحبان حق و نفع شامل: توليدكنندگان ،مصرف كنندگان، بازرگانان، مراكز علمي و تخصصي و نهادها و سازمانهاي دولتي باشد.پيش نويس استانداردهاي ملي جهت نظرخواهي براي مراجع ذينفع واعضاي كميسيون هاي فني مربـوط ارسال ميشود و پس از دريـافت نظـرات وپيشنهادهـا در كـميته ملـي مرتبـط بـا آن رشته طرح ودر صورت تصويب به عنوان استاندارد ملي (رسمي) چاپ و منتشر مي شود.

پيش نويس استانداردهايي كه توسط مؤسسات و سازمانهاي علاقمند و ذيصلاح و با رعايت ضوابط تعيين شده تهيه مي شود نيز پس از طرح و بـررسي در كميته ملي مربوط و در صورت تصويب، به عنوان استاندارد ملي چاپ ومنتشرمي گردد. بدين ترتيب استانداردهايي ملي تلقي مي شود كه بر اساس مفاد مندرج در استاندارد ملي شماره ((5)) تدوين و در كميته ملي مربوط كه توسط مؤسسه تشكيل ميگردد به تصويب رسيده باشد.

مؤسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران از اعضاي اصلي سازمان بين المللي استاندارد ميباشد كه در تدوين استانداردهاي ملي ضمن تـوجه به شرايط كلي ونيازمنديهاي خاص كشور، از آخرين پيشرفتهاي علمي، فني و صنعتي جهان و استانداردهـاي بين المـللي استفـاده مي نمايد.

مؤسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران مي تواند با رعايت موازين پيش بيني شده در قانون به منظور حمايت از مصرف كنندگان، حفظ سلامت و ايمني فردي وعمومي، حصول اطمينان از كيفيت محصولات و ملاحظات زيست محيطي و اقتصادي، اجراي بعضي از استانداردها را با تصويب شوراي عالي استاندارد اجباري نمايد. مؤسسه مي تواند به منظور حفظ بازارهاي بين المللي براي محصولات كشور، اجراي استاندارد كالاهاي صادراتي و درجه بندي آنرا اجباري نمايد.

همچـنين بمنظـور اطـمينان بخـشيدن به استفاده كنندگـان از خـدمات سازمانها و مؤسسات فعال در زمينه مشاوره، آموزش، بازرسي، مميزي و گواهي كنندكان سيستم هاي مديريت كيفيت ومديريت زيست محيطي، آزمايشگاهها و كاليبره كنندگان وسايل سنجش، مؤسسه استاندارد اينگونه سازمانها و مؤسسات را بر اساس ضوابط نظام تأييد صلاحيت ايران مورد ارزيابي قرار داده و در صورت احراز شرايط لازم، گواهينامه تأييد صلاحيت به آنها اعطا نموده و بر عملكرد آنها نظارت مي نمايد. ترويج سيستم بين المللي يكاها ، كاليبراسيون وسايل سنجش تعيين عيار فلزات گرانبها و انجام تحقيقات كاربردي براي ارتقاي سطح استانداردهاي ملي از ديگر وظايف اين مؤسسه مي باشد.

 

 

كميسيون خوراك دام و طيور و آبزيان – اكسيد منيزيم مورد مصرف در مكمل هاي معدني – ويژگي ها و روش هاي آزمون

رييسنمايندگي
تكميلي – مهدي( ليسانس مهندسي دامپروري )شركت خوراك دام آريا
   اعضا  

افشار مازندران – نادر(دكتراي دامپزشكي )

سازمان دامپزشكي كشور

انجمي – مريم (ليسانس مهندسي صنايع غذايي )

    معاونت امور دام وزارت جهاد كشاورزي

ايلا – نيما( دكتراي خوراك دام )

معاونت امور دام وزارت جهاد كشاورزي

دانشمند ايراني – كورش( فوق ليسانس شيمي )

موسسه استاندارد وتحقيقات صنعتي ايران
سميعي –  سروش(فوق ليسانس مهندسي مواد )شركت داميار جامع
كبيري – فاطمه( ليسانس دامپروري )موسسه استاندارد وتحقيقات صنعتي ايران
يوسفي – محمد( دكتراي شيمي تجزيه )عضو هيأت علمي دانشگاه
    دبير
ناگهي – نسريندخت( ليسانس مهندسي كشاورزي – علوم دامي )موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران

پيشگفتـار

استاندارد ويژگي ها و روش هاي آزمون اكسيد منيزيم در خوراك دام و طيور و آبزيان  كه توسط كميسيون هاي فني مربوط تهيه و تدوين شده و در سيصد و نود و ششمين جلسه كميته ملي استاندارد خوراك و فرآورده هاي كشاورزي مورخ 12/7/1382 مورد تصويب قرار گرفته است . اينك به استناد بند 1 ماده 3 قانون اصلاح قوانين و مقررات موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران مصوب بهمن ماه 1371 به عنوان استاندارد ملي ايران منتشر مي شود .

براي حفظ همگامي و هماهنگي با تحولات و پيشرفت هاي ملي و جهاني در زمينه صنايع ، علوم و خدمات استانداردهاي ملي ايران در مواقع لزوم تجديد نظر خواهد شد و هرگونه پيشنهادي كه براي اصلاح يا تكميل اين استانداردها ارايه شود , در هنگام تجديد نظر در كميسيون فني , مربوط مورد توجه قرار خواهد گرفت . بنابراين براي مراجعه به استانداردهاي ايران بايد همواره از آخرين تجديد نظر آنها استفاده كرد .

در تهيه و تجديد نظر اين استاندارد سعي شده است كه ضمن توجه به شرايط موجود و نيازهاي جامعه ، در حد امكان بين اين استاندارد و استاندارد ملي كشورهاي صنعتي و پيشرفته هماهنگي ايجاد شود .

منابع و مآخذي كه براي تهيه اين استاندارد به كار رفته به شرح زير است :

1- استاندارد ملي ايران 2387 : سال 1363 ويژگي هاي مكمل هاي معدني و ويتاميني درخوراك طيور

2- شماع – مرواريد – ساعدي – اصول تغذيه دام و طيور- چاپ سوم سال 1370

3- گليان – ابوالقاسم ( مترجم ) – اسيس ليون – چي دي سامرز –  تغذيه دام وطيور سال 1380

4- مجـتمع كارخانجات خوراك دام و طــيور كشــتزار – راهنماي مصرف خوراك دام وطيور

5- ISO 10058:1992 Magnesites and dolomites – chemical analysis .

الف

6- Clarence B.Ammerman David Baker Austin tewis- Bioavailabitily of nutrients for animal  (1995) .

7- Lee Russell Mc Dowell . Minerals in animal and human nutrition academic press sandiego Newyork , Boston , London , Sjdnej , Tokyo , Toronto ( 1999 ).

8-Mineral processing technology–middle east technical university Ankara (1985).

9- Nutrient requirements of poultry ( N.R.C ) . National academy press (1990 ) .

10- Nutrient requirement of dairy cattle ( N.R.C) National academy press ( 2001 ) .

11- Unerwood and N.F sattle, Mineral nutrition of livestock 3 Ed – CABI, Publishing ( 1990 ) .

مقدمه

مواد معدني بخش كوچكي از جيره حيوانات را تشكيل مي دهند ولي وجود آنها بسيار حياتي است . مواد معدني در بدن حيوانات در حال رشد نقش مهمي را به عهده داشته و در فعاليت هاي حياتي اعضاي ديگر دخالت دارند . يكي از اين مواد عنصر منيزيم است كه رابطه نزديكي با عنصرهاي كلسيم و فسفر دارد و حدود 70 درصد كل منيزيم در استخوان ها و بقيه در بافتهاي نرم و مايعات بدن حيوان پراكنده است . منيزيم فلزي است از خانواده فلزات قليايي خاكي كه نقش ساختماني در غضروف ها , استخوان ها و دندان ها دارد . منيزيم در تركيب( MgO ) با اكسيژن در رديف مكمل هاي معدني خوراك دام و طيور و آبزيان دسته بندي شده كه شماره خوراك بين المللي آن 16-02-756 با ويژگي هاي خاص خود كه در اين استاندارد آورده شده است مي باشد . منيزيم معمول ترين فعال كننده بعضي آنزيم ها بوده و بعنوان يك ماده تسريع كننده درسوخت وساز كربوهيدرات ها وچربي ها اثر مي گذارد و جهت فعاليت مناسب و تنظيم كار بعضي از آنزيم ها دخالت دارد . كاهش غلظت منيزيم در رژيم غذايي و پس از آن كاهش سطح آن در خون سبب كزاز عضلاني مي شود و همچنين باعث كاهش قابليت دسترسي زيستي2 و ساير مواد مغذي و در نهايت كاهش رشد مي شود. در شرايط بروز اختلالات ناشي از كمبود منيزيم اضافه كردن يونهاي منيزيم با غلظت هاي بيشتر در جيره غذايي سبب بهبود بيماري مي شود . بطوري كه شايعترين بيماري ناشي از كمبود منيزيم خون , در حيوانات بالغ كزاز مرتعي ( كزاز شيرواري3 ) مي باشد . منيزيم بصورت تركيبات مختلف از جمله اكسيد منيزيم ،سولفات منيزيم،كلريد منيزيم،كربنات منيزيم واستات منيزيم مي تواند درمكمل هاي معدني مورد مصرف در خوراك دام و طيور و آبزيان اضافه گرديده و يا بصورت متراكم بشكل آجرليسيدني مورد استفاده قرار گيرد .

خوراك دام و طيور و آبزيان-اكسيد منيزيم مورد مصرف در مكمل هاي معدني

ويژگي ها و روش هاي آزمون

1              هدف

هدف ازتدوين اين استاندارد تعيين ويژگي هاي فيزيكي ، شيميايي ، نمونه برداري ، روش هاي آزمون، بسته بندي ، نشانه گذاري و شرايط نگهداري و انبارداري اكسيد منيزيم است .

 

2              دامنه كاربرد

اين استاندارد در مورد اكسيد منيزيم براي مصرف در مكمل هاي معدني خوراك دام و طيور و آبزيان بسته بندي شده كاربرد دارد .

 

مقاله خوراك دام وطيور وآبزيان- اكسيد منيزيم مورد مصرف در مكمل هاي معدني – ويژگي ها و روش هاي آزمون

اين فقط قسمتي از فایل است . جهت دريافت کل فایل ، لطفا آن را خريداري نماييد
اگر تمایلی به پراخت انلاین ندارید می توانید مبلغ فایل را به شماره کارت واریز کنید و رسید را به واتساپ یا تلگرام ما ارسال کنید تا براتون ایمیل بشه
خرید این محصول از دکمه مقابل:
یا تلگرام ارسال کنید تا براتون ایمیل بشه .

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شودو یک نسخه برای شما ایمیل می شود.

پاسخ دهید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.