مقاله اصلاح نژاد دام علم و هنر تثبت ژنهای موثر در تولید اقتصادی دام

مقاله اصلاح نژاد دام علم و هنر تثبت ژنهای موثر در تولید اقتصادی دام

تعداد صفحات: 8

نوع فایل: ورد ،

دسته بندی:

قیمت: 19500 تومان

تعداد نمایش: 1225 نمایش

ارسال توسط:

خرید این محصول:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

مقاله اصلاح نژاد دام علم و هنر تثبت ژنهای موثر در تولید اقتصادی دام

اصلاح نژاد دام علم و هنر تثبت ژنهای موثر در تولید اقتصادی دام می‌باشد. اصلاح نژاد با انتخاب دامها و طیور برتر از لحاظ فنوتیپ و با کمک روشهای آمیزشی مناسب، دام و طیور برتر راایجاد می‌کند. اصلاح نژاد یک علم کاربردی بوده و در بخش‌های تخصصی با کاربرد دانش ژنتیک، دانش آمار و رایانه افق جدیدی پیدا کرده است.

چكيده:

مدلهاي استفاده شده در ژنتيك كمي عمدتا اثر تجمعي ژنهايي را كه عهده دار ايجاد تنوع در صفات مي باشند مورد توجه قرار مي دهند و فرض اصلي در اين مبحث، تفكيك همزمان بسياري از ژنهاي كوچك اثر مي باشد. اين موضوع مورد ترديد است كه همه ژنهاي مؤثر بر صفات كمي اثرات جزئي داشته باشند و ممكن است برخي از اين ژنها سهم عمده اي در تنوع صفات به خود اختصاص داده باشند. متخصصين ژنتيك مولكولي قادر به تعيين ژنوتيپ آنها با استفاده از       تكنيك هاي مولكولي بوده و قادرند بطور مستقيم نشان دهند كه چگونه تنوع فنوتيپي از تنوع ژنتيكي موجود در ژنوم موجود ناشي مي شود امروزه تكنيك هاي مولكولي و ژنتيك كمي بصورت مكمل يكديگر استفاده مي گردند. دو ديدگاه عمده براي تعيين ژنوتيپ در ژنتيك وجود دارد كه عبارتند از: 1- استفاده از نشانگرهاي غير مستقيم، كه در اين روش تعيين ژنوتيپ با استفاده از نشانگرهايي كه بر روي قطعه كروموزومي خاصي است صورت ميگيرد. 2- ديدگاه ژنهاي كانديدا است كه در اين روش با توجه به اطلاعات موجود، خود ژن كنترل كننده صفت كه پروتئين خاصي را كد مي كند مورد بررسي قرار مي گيرد كه در واقع اين ژنها به عنوان ماركرهاي مستقيم صفات بيولوژيكي و فيزيولوژيكي بكار گرفته مي شوند. اين مقاله سعي دارد در يك نگرش اجمالي برخي از ژنهاي كانديدا براي كنترل صفات مهم اقتصادي يا ژنهاي مرتبط با بروز ناهنجاري هاي ژنتيكي را معرفي كند.

1-  ژن كاپا كازئين (K-Casein Gene):

ژنهاي بخش كازئين شير به چهار گروه عمده K-Casein (با وزن مولكولي 19800 دالتون و 169 اسيد آمينه)، Beta-Casein (با وزن مولكولي 24000 دالتون و 209 اسيد آمينه)، as1-Casein (با وزن مولكولي 23000 دالتون و 199 اسيد آمينه) و as2-Casein (با وزن مولكولي 25000 دالتون و 207 اسيد آمينه) تقسيم مي شوند كه در گاو، بر روي كروموزوم شمار 6 و در گوسفند و بز بر روي كروموزوم شماره 4 قرار گرفته اند. كاپا كازئين يكي از مهمترين پروتئينهاي شير است و توسط ژني با پنج اگزون و چهار اينترون كنترل مي گردد. مقدار پنير توليدي و همچنين مانده گاري شير در خارج از يخچال بطور مستقيم به خصوصيات كاپا كازئين شير بستگي دارد. الل B ژن كاپاكازئين كه حاصل بروز جهش نقطه اي (T/C) در موقعيت اگزون 4 مي باشد موجب بالا رفتن راندمان توليد شير به پنير مي شود در كاتالوگهاي اسپرم ژنوتيپهاي BB يا AB بيانگر ژنوتيپ هاي مطلوب براي توليد شير مورد استفاده در كارخانجات پنيرسازي مي باشد. كه موجب كاهش زمان انعقاد شير و بالارفتن ثبات و استحكام دلمه شدن آن مي شود.

2-  ژن بتالاكتوگلوبولين (Beta-lactoglobulin):

بتالاكتوگلوبولين پروتئين اصلي بخش آب پنير شير نشخواركنندگان است كه داراي وزن مولكولي 18200 دالتون است كه در گاو و بز بر روي كروموزوم شماره 11 و در گوسفند بر روي كروموزوم شماره 3 تعيين نقشه شده است. ژن بتالاكتوگلوبولين در گوسفند داراي 9737 جفت باز است و شامل 7 اگزون و 6 اينترون مي باشد كه اگزون 7 اين ژن كاملا غير فعال است و 6 اگزون اوليه مسئول توليد پروتئين بتالاكتوگلوبولين مي باشند. ارتباط چندشكلي هاي موجود در اين ژن با صفات توليدي به خوبي مورد بررسي قرار گرفته است. ژن آلفا لاكتالبومين يكي ديگر از ژنهاي بخش آب پنير است كه در گاو در كروموزوم 5 و در گوسفند در كروموزوم 3 شناسائي شده است و داراي 1400 دالتون وزن مولكولي است.

مقاله اصلاح نژاد دام علم و هنر تثبت ژنهای موثر در تولید اقتصادی دام

اين فقط قسمتي از فایل است . جهت دريافت کل فایل ، لطفا آن را خريداري نماييد
اگر تمایلی به پراخت انلاین ندارید می توانید مبلغ فایل را به شماره کارت واریز کنید و رسید را به واتساپ یا تلگرام ما ارسال کنید تا براتون ایمیل بشه
خرید این محصول از دکمه مقابل:
یا تلگرام ارسال کنید تا براتون ایمیل بشه .

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شودو یک نسخه برای شما ایمیل می شود.

پاسخ دهید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.