مقاله آنچه بايد درباره انواع فشار سنج ها بدانيد

مقاله آنچه بايد درباره انواع فشار سنج ها بدانيد

تعداد صفحات: 11

نوع فایل: ورد ،

دسته بندی: -

قیمت: 19500 تومان

تعداد نمایش: 944 نمایش

ارسال توسط:

خرید این محصول:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

مقاله آنچه بايد درباره انواع فشار سنج ها بدانيد

آنچه بايد در باره انواع فشار سنج ها بدانيد

يك نگاه سطحي به اطرافيان خود بيندازيد مي‌بينيد تعداد افرادي كه به فشار خون بالا مبتلا هستند، چندان كم نيست و هر چه سن بالا مي‌رود بر اين شيوع هم افزوده مي‌شود به طوري كه در ميان افراد مسن گاهي تا حدود 20درصدشان دچار فشار خون بالا هستند. اين فشار‌خون‌هاي بالا علاوه بر اينكه مي‌توانند علايم حادي نظير سردرد، درد قفسه سينه و … ايجاد كنند، در بلند مدت مي‌توانند عملكرد بسياري از دستگاه‌هاي بدن نظير قلب، كليه‌ها و حتي چشم را تخريب ‌كنند و بنابراين به بروز آسيب‌هاي جبران ناپذير منجر ‌شوند.

با توجه به شيوع بسيار بالاي اين بيماري و نيز با توجه به علايم حاصل از آن و اهميت عوارض طولاني مدت آن بسيار مهم است كه همه افراد با نحوه اندازه‌گيري فشار‌خون آشنا باشند.

وسايل اندازه گيري فشارخون:مقاله آنچه بايد درباره انواع فشار سنج ها بدانيد

در حال حاضر دو گروه از وسايل و ابزار آلا‌ت پزشكي براي اندازه‌گيري فشار‌خون وجود دارد: ابزارهاي دستي و ابزارهاي خودكار ابزارهاي دستي: ابزار دستي اندازه‌گيري فشار خون، همان دستگاه فشارخوني است كه عمدتا در مطب پزشكان با آنها مواجه شده‌ايد. اين ابزارها داراي يك كيسه باد هستند كه توسط يك تلمبه بادي كوچك باد مي‌شود. پزشك يا فردي كه فشار‌خون شما را اندازه‌گيري مي‌كند اين كيسه را ابتدا به دور بازوي شما مي‌بندد و آن‌قدر آن را باد مي‌كند تا فشار آن از فشار شريان‌هاي شما بيشتر شده و بنابراين با فشار وارد كردن بر‌روي شريان‌ها آنها را ببندد. گاهي اوقات براي اطمينان از بسته شدن شريان‌هاي بازوي بيمار از نبض بيمار استفاده مي‌شود. اگر شريان‌هاي بازوي بيمار بسته شده باشند، ديگر نبضي در ناحيه مچ دست بيمار قابل لمس نخواهد بود. پس از كسب اطمينان از اينكه فشار‌ كاف از فشار شريان‌هاي بازوي بيمار بالاتر رفته است، پيچ تخليه باد به آرامي باز مي‌شود بدين‌ترتيب فشار‌ در درون كاف به تدريج پايين مي‌آيد. وقتي اين فشار به حد فشار‌خون شريان‌ها رسيد، حالا به تدريج شريان باز شده و جريان خون در آن برقرار مي‌شود. اين امر باعث مي‌شود كه در مچ دست بيمار هم نبض دوباره برقرار شود. پس شما مي‌توانيد حداكثر فشار‌خون بيمار (يعني فشار سيستوليك بيمار) را از روي برقرار شدن نبض در مچ دست بيمار و مشاهده فشاري كه عقربه دستگاه فشار‌سنج در اين زمان به شما نشان مي‌دهد، مشخص كنيد. البته راه ديگري هم هست، معمولا پزشكان در زير دستگاه فشار‌سنج يك گوشي پزشكي مي‌گذارند. به محض اينكه فشار‌كاف به فشار خون سيستوليك فرد رسيد، به علت برقراري جريان خون در شريان، صداي نبض از گوشي به گوش مي‌رسد. شما در اين زمان مي‌توانيد از روي عقربه فشار‌سنج، فشار‌كاف (كه معادل فشار شرياني سيستوليك فرد است) را مشاهده ‌كنيد.

 

پس از تعيين فشار سيستوليك، باز هم به تخليه باد ‌كاف ادامه دهيد. با گوش دادن به صداهاي نبض و جريان ‌خون از طريق گوشي بالاخره فشار تا حدي پايين مي‌آيد كه ديگر هيچ صدايي به گوش شما نمي‌رسد. در اين زمان به عقربه دستگاه فشار‌سنج نگاه كنيد و آن را ثبت كنيد. اين فشار همان فشار پايين يا دياستوليك فرد است. بدين‌ترتيب شما از طريق سمع جريان خون از طريق گوشي دو فشار بدست ميآوريد كه يكي فشار بالا يا سيستولي (زمان شروع صداهاي جريان خون در شريان‌ها) و ديگري فشار پايين يا دياستولي (زمان خاتمه صداها در گوشي) بود.

نكات فشار سنجي

بعضي از دستگاه‌هاي فشار‌سنج هستند كه عقربه ندارند. در اين دستگاه‌ها، يك ستون جيوه مثل دستگاه درجه حرارت هوا وجود دارد كه فشار را به شما نشان مي‌دهد. اصول كار با اين دستگاه‌ها هم مثل همان دستگاه‌هاي عقربه‌دار است. فقط هنگام خواندن فشار، بايد به اعدادي دقت شود كه در دو طرف ستون جيوه ارائه شده‌اند.

‌دستگاه‌هايي كه گفته شد (كاف فشارسنج دستي) دستگاه‌هاي استاندارد فشار سنج هستند و بنابراين بهتر است براي اندازه‌گيري فشار خون از آنها استفاده شود. از آنجا كه در موارد نادر دستگاه‌هاي ديجيتالي و خودكار فشار‌خون را اشتباه محاسبه مي‌كنند، هميشه ترجيح داده مي‌شود كه از كاف فشار‌سنج استفاده شود و

مقاله آنچه بايد درباره انواع فشار سنج ها بدانيد

اين فقط قسمتي از فایل است . جهت دريافت کل فایل ، لطفا آن را خريداري نماييد
اگر تمایلی به پراخت انلاین ندارید می توانید مبلغ فایل را به شماره کارت واریز کنید و رسید را به واتساپ یا تلگرام ما ارسال کنید تا براتون ایمیل بشه
خرید این محصول از دکمه مقابل:
یا تلگرام ارسال کنید تا براتون ایمیل بشه .

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شودو یک نسخه برای شما ایمیل می شود.

پاسخ دهید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.