تحقیق تخت جمشید

تحقیق تخت جمشید

تعداد صفحات: 26

نوع فایل: ورد ،

دسته بندی:

قیمت: 19500 تومان

تعداد نمایش: 1145 نمایش

ارسال توسط:

خرید این محصول:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

تحقیق تخت جمشید

شهرستان کلات و کاخ خورشید

شهرستان کلات :حصار كلات كه در فاصله 180 كيلومتري شمال مشهد واقع شده است مانند دره‌اي است كه توسط دو رشته كوه مرتفع محاصره گرديده باشد و داراي طول و عرض تقريبي 35 و 10 كيلومتر مي‌باشد.این رشته کو ها بنا به گفته ی مردم محلی همان منطقه به کوه های 77 معروف است و از یک دهنه که 7 آن بسیار بزرگ تر است نادرشاه وارد منطقه می شده است و امروزه در همان کوه تونلی با عرض کم و بسیار خطرناک ایجاد شده و تنها محل رفت آمد و ورود و خروج مردم کلات          می باشد.

معرفی کاخ خورشید :

بناي اين كاخ كه در وسط باغ بزرگي قرار دارد از آثار دوره‌ي نادر شاه افشار است و احتمالاً براي سكونت خانواده‌ي سلطنتي احداث شده است. نماي اين كاخ كه به شيوه معماري هنري ساخته شده به شكل استوانه‌اي بوده و با سنگ هاي مر‌مر سياه تزيين شده است. بلندي آن در گذشته در حدود 25 متر بوده است و در حال حاضر به علت خرابي طبقه سوم ، ارتفاع كاخ بيش از 20 متر نيست. اين كاخ مجموعاً داراي 12 اتاق است كه در داخل اتاق‌ها نيز تزييناتي از نقاشي و گچ‌بري ديده مي‌شود . شيوه تزيين و آرايشي كه در اين بنا به كار رفته مشتمل بر ريزه كاري هاي دقيق و متنوع و قابل ملاحظه است. تصاويري از شاهزادگان نادري بر روي ديوار‌ها نقش شده است كه در ميان آن‌ها، نقوش زرين نيز ديده مي‌شود. در طبقه زيرين بنا راهرو تاريكي وجود دارد. در وسط اين بنا از سطح پشت بام طبقه اول برجي‌با ترك‌هاي شبيه نيم ستون معروف به خياري احداث شده است. اين قسمت از برج به صورت سنگ يكپارچه است و ظاهراً يك سوم از ارتفاع بنا را شامل مي‌شود. اين قصر در نيمه دوم قرن دوازدهم هجري قمري ساخته شده است. عمارت خورشيد در سال 1151 هـ.ق، به دستور نادرشاه جهت اقامت و خزانه برای جواهرات و غنايم ساخته شده است.اين بنا مربوط به سال های آغازين به قدرت رسيدن نادرشاه افشار می باشد. عمليات ساخت عمارت در تمام طول پادشاهی ادامه داشته و حتی تا آخرين سال های حيات نادرشاه يعنی سال 1160 هجری قمری در دست ساخت بوده است.زيرا كتيبه ثلث بسيار زيبای«سوره نباء» كه در قسمت دور تا دور فضای گنبد نوشته شده به همين تاريخ اشاره دارد. اين عمارت در وسط باغ بزرگی قرار دارد كه شامل يك بنا در سه طبقه است. ارتفاع آن در گذشته، حدود 25 متر بوده است اما در حال حاضر به علت خرابی طبقه سوم، ارتفاع آن بيش از 20 متر نيست. طبقه اول آن 8 ضلعی است كه آن را روی چهار رديف پلكان به شكل هرم بر پا كرده اند.ورودی های كاخ ،در اضلاع هشتگانه قرار دارد كه به سالن اصلی كاخ منتهی می شود. اين كاخ مجموعاً دارای 12 اتاق است كه داخل هراتاق نيز تزئيناتی از نقاشی و گچ بری ديده می شود. در ميان اين تزئينات، تصاويری از شاهزادگان نادری نيز به چشم می خورد. در وسط اين بنای هشت ضلعی ، برج استوانهاي مانند، در دو طبقه قرار دارد كه محل اقامت شاه و خانواده اش بوده است. زيبايی اين كاخ بيشتر در آرايش نمای خارجی كنگره دار ساختمان است كه در آن معماری مغولی – هندی به چشم می خورد. داخل اتاق ها با نقاشى و گچبرى تزئين شده اند. در وسط اين بنا از سطح پشت بام برجى مدور با ترك هاى شبيه نيم ستون معروف به خيارى احداث شده است.

 

 

 

تاریخچه بنا

:ساخت این بنا در سال 1155 هجری قمری به فرمان نادر شاه آغاز و در سال 1160 (برابر با 1126 هجری شمسی ) همزمان با قتل نادرشاه متوقف گردید (با استناد به کتیبه موجود در داخل کلخ خورشید )با توجه به متون قدیم و حجم معماری و کتیبه موجود (سوره مبارکه النبا) آرامگاه نادرشاه می باشد.

تحقیق تخت جمشید

اين فقط قسمتي از فایل است . جهت دريافت کل فایل ، لطفا آن را خريداري نماييد
اگر تمایلی به پراخت انلاین ندارید می توانید مبلغ فایل را به شماره کارت واریز کنید و رسید را به واتساپ یا تلگرام ما ارسال کنید تا براتون ایمیل بشه
خرید این محصول از دکمه مقابل:
یا تلگرام ارسال کنید تا براتون ایمیل بشه .

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شودو یک نسخه برای شما ایمیل می شود.

پاسخ دهید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.