مقاله رایگان کود دهی و جوانه پاشی پسته

مقاله رایگان کود دهی و جوانه پاشی پسته

کود دهی و جوانه پاشی پسته

درخت پسته هم در برابر سرمای زمستان و هم در برابر گرمای تابستان پایدار است و از 20- تا 40+را می پذیرد.

مناسبترین خاک برای پسته خاک لمونی شنی سبک است که به دلیل ریشه عمیقی که دارد خاک باید دست کم 2 متر عمق داشته باشد.

 

به دلیل عمیق بودن ریشه در خت پسته در برابر کم آبی مقاوم بوده و دربرابر شوری آب هم مقاوم می باشد.

 

رطوبت زیاد هوا و خیس بودن خاک به مدت طولانی برای پسته مضرند و میزان حصول را کاهش می دهند.

 

 

افزایش پسته به دو صورت کشت بذر و پیوند زدن روی دان نهال حاصله انجام می شود.

 

در این مورد دو نکته را باید حتما رعایت کرد:

 

یکی اینکه چون ریشه این گیاه برای تولید ریشه فرعی قدرت کافی را ندارد نشا کردن آن مقرون به صرفه نیست.و باید بذر را در محل اصلی در باغ کاشت و بر حسب میزان رشد دان نهال حاصله ،پس از یک تا سه سال آن را پیوند کرد.

 

دوم اینکه :چون پسته گیاهی دو پایه است در باغ باید حدود 10درصد از پایه ها را با پیوندک نر پیوند زد.

 

سن باروری بر حسب رقم 5-8 سالگی است و گیاه در 15-40 سالکی بیشترین محصول خود را می دهد.

 

فاصله کاشت پسته در حدود 6-8 متر است و هر درخت در سال حدود 70-200کبلو گرم پسته تولید می کند.که معادل 25-70کیلو پسته خشک است.

روشهای کاشت پسته و تولید نهال:

 

کاشت پسته در گلدان:

 

براي اين منظور از كيسه هاي پلاستيكي سياه به قطر 15-10 سانتي‍متر و ارتفاع 30-25 سانتي‍متر استفاده مي ‍شود.

 

تركيب خاك گلدان شامل ماسه شيرين + خاك زراعي + كود حيواني پوسيده (ترجيحاً كود گاوي) مي ‍باشد.

 

در اين روش ممكن است گلدان‍ها به صورت آزاد در كنار يكديگر قرار گيرند يا به صورت كرتي درآيند. پس از خيساندن بذور مورد نظر و ضدعفوني آنها، 2 عدد بذر در عمق 3-2 سانتي‍متري خاك گلدان قرار گرفته و روي آن با ماسه يا خاك اره پوشانده مي‍ شود. زمان كاشت در گلدان اواخر زمستان و اوايل و اوايل بهار مي باشد.درصورت توليد نهال گلداني در شاسي يا گلخانه، مي‍ توان در پاييز يا اوايل زمستان نيز اقدام به كاشت بذر نمود. از مزاياي اين روش بالابودن بازده توليد نهال، سهولت و عدم محدوديت زماني در امر جابجايي گلدان مي باشد.

 

 

 

کاشت پسته در خزانه:

 

در اين روش از يك قطعه زمين به مساحت‍هاي 20*10 يا 30*20 متر استفاده مي شود. پس ازآماده سازي زمين با افزودن كود حيواني پو‍سيده (20 تن در هكتار)، ماسه بادي (60 تن ) و مقداري كود شيميائي (فسفات آمونيوم به ميزان 4000 كيلوگرم در هكتار) نسبت به اصلاح و تقويت زمين اقدام مي گردد.

 

در اواسط اسفند تا اواسط فروردين ماه، بذور پسته ارقام بادامی ريز يا قزويني را به مدت 12 ساعت خيسانده و ضدعفوني مي كنند. در قطعه مورد نظر رديف هايي به فواصل 30-20 سانتي‍متر ايجاد و بذور روي رديف‍ها به فاصله 15-10 سانتي‍متري و در عمق 3 سانتيمتر كشت مي ‍شوند. آبياري نهال‍ها ابتدا هر 10-7 روز يك ‍مرتبه و بعد هر 12-10 روز يك ‍مرتبه انجام مي ‍شود و نهال هاي توليدي در زمستان سال اول يا دوم به زمين اصلي منتقل مي ‍شوند.

 

در هنگام انتقال نهال‍ها بايد دقت لازم در زمان بيرون آوردن آنها از زمين خزانه صورت گيرد تا از قطع شدن نوك ريشه اصلي و پوشش ريشه جلوگيري شود. در صورت عدم رعايت اين مسئله ممكن است ميزان تلفات به 40-30 درصد برسد.

 

فاصله کاشت درختان:

 

 

 

در اكثر باغ‍هاي پسته به دليل عدم آگاهي باغداران، فواصل كاشت رعايت نشده و باغ‍هايي با شكل‍هاي نامنظم و متراكم مشاهده مي گردد كه علاوه بر عدم رعايت اصول صحيح باغداري، مشكلات عمليات داشت و برداشت را دارد. به منظور جلوگيري از بروز اين مشكل، فاصله مناسب بين دو رديف 8-6 متر و روي 4-3 متر توصيه مي شود.

 

 

 

كشت مخلوط:

 

كاشت هر نوع گياه، اعم از زراعي يا باغي در فاصله بين درختان را كشت مخلوط مي گويند. طول دوره نونهالي درختان پسته نسبتاً طولاني مي ‍باشد. بنابراين باغدار اقدام به كاشت گياهان مناسب در فاصله بين درختان پسته مي ‍‍‍كند تا علاوه بر تامين بخشي از هز ینه ‍هاي توليد، سبب اصلاح و بهبود ساختمان خاك نيز شود. از گياهان زراعي مناسب و متداول در كشت مخلوط مي ‍توان گندم، جو، يونجه، چغندر، شلغم، منداب و زعفران را نام برد. از گياهان باغي مي ‍توان انگور، انار، بادام ، زردآلو و سيب را نام برد.

 

 

 

کوددهی پسته:

 

كودهاي آلی

 

كودهاي آلي براساس منشاپيدايش به سه دسته عمده : حيواني، گياهي، و مخلوط تقسيم مي ‍شوند.

 

مزاياي كودهاي آلي

 

اين كودها ممكن است بتوانند تمامي عناصر ضروري پر‍مصرف و كم مصرف را براي گياه تامين كنند. اهميت ديگر كودهاي آلي، بهبود و افزايش نفوذپذيري خاک نسبت به آب و هوا و در نتيجه نفوذپذيري ريشه يا گياه مي باشد.

 

كودهاي دامي

 

درايران خصوصاً در باغات پسته از كود ماكيان نوع مرغي بسيار مصرف مي ‍شود و بهتراست از مصرف مداوم كود‍مرغي در باغات پسته خودداري نمود و حداقل هر سه يا پنج سال از كود آلي ديگري استفاده شود.

 

مقدار مصرف اين كود به علت بالا بودن ازت آن بيش از 10تن در هكتار براي درختان جوان (15ساله) توصيه نمي ‍شود.

 

در مورد درختان بارور و مسن مي‍توان ميزان استفاده از آن را تا حداكثر 20 تن در هكتار بالا برد. بطور كلي كود پرندگان و كودمرغي داراي درصدآهن بالا مي باشند به همين علت از مصرف مداوم و با مقدار زياد آنها در باغاتي كه درصد آهك از 30 درصد متجاوز است، بايد جداً خودداري نمود.

 

كودهاي مرغي را بايستي .در شيار كودي عميق، مصرف و مدفون كرد.

 

كودهاي دامي گاوي و گوسفندي تفاوتي در كاربرد نداشته و گاهي نيز به صورت مخلوط بكار برده مي ‍شوند كه انجام آن توصيه مي ‍شود، زيرا كودهاي گاوي ازت و پتاسيم كمتري از كود‍هاي گوسفندي دارند.

 

بهتر است براي اراضي داراي معمولي و نسبتاً غني از نظر مواد غذائي مصرف شوند. ميزان مصرف كودهاي مخلوط يا گوي معادل 20 تن در هكتار براي درختان جوان زير 15 سال و 40-20 تن براي درختان بارور و مسن توصيه مي ‍شود.

 

كليه مقادير كودي توصيه شده اعم از مرغي و يا گاوي و… بايد به عنوان كود زمستانه فقط در شيار كودي به عرض 40 و عمق 40 سانتي‍متر در انتهاي سايه انداز درختان مصرف شود.

مقاله رایگان کود دهی و جوانه پاشی پسته

1 نظر

پاسخ دهید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.