مقاله رایگان سوزاک

مقاله رایگان سوزاک

سوزاک ( التهاب گنوکوکي مجراي ادراري )

توضيح‌ كلي‌

سوزاك‌ عبارت‌ است‌ از يك‌ بيماري‌ عفوني‌ در دستگاه‌ تناسلي‌ كه‌ از راه‌ آميزشي‌ منتقل‌ مي‌شود. در مردان‌، اين‌ عفونت‌ در پيشابراه‌ رخ‌ مي‌دهد، در زنان‌، در پيشابراه‌ (مجرايي‌ كه‌ ادرار را از مثانه‌ به‌ بيرون‌ هدايت‌ مي‌كند) و نيز دستگاه‌ توليد مثل‌، و در هر دو جنس‌ ممكن‌ است‌ راست‌روده‌، گلو، مفاصل‌، يا چشم‌ها نيز درگير شوند. اين‌ عفونت‌ در تمام‌ سنين‌ رخ‌ دهد (حتي‌ كودكان‌ كم‌ سن‌ و سن‌ سال‌ كه‌ مورد تجاوز قرار مي‌گيرند). حداكثر شيوع‌ اين‌ عفونت‌ بين‌ ۳۰-۲۰ سالگي‌ است‌. دوره‌ كمون‌ بيماري‌ (از زمان‌ ورود ميكرب‌ تا بروز علايم‌) ۱۰-۲ روز است‌.

همانطور که در بالا ذکر شد این بیماری از طريق تماس جنسي منتقل مي شود و عامل آن گنوکوک مي باشد . در مردان ۷-۲ روز پس از تماس جنسي با فرد آلوده ترشحات چرکي از مجراي ادرار خارج شده و ميزان دفع ادرار نيز کاهش مي يابد . درصد کمي از مردان بدون نشانه باليني هستند .

در خانمها پس از آلودگي ، التهاب دهانه رحم به وجود آمده که در بيشتر موارد بدون نشانه است ولي در برخي از خانمها پس از نزديکي ترشحات غيرعادي يا خونريزي وجود دارد .

 

در بيست درصد از موارد ، عفونت در مراحل عادات ماهانه به رحم رسيده و باعث التهاب رحم ، ‌لوله هاي زهدان و برخي نواحي لگن مي شود که گاهي چنين حالتي منجر به عقيم شدن و يا  حاملگي خارج از رحم مي شود .

دختران در سنين قبل از بلوغ ممکن است در اثر تماس جنسي مستقيم با ترشحات بالغين آلوده ، دچار التهاب گنوکوکي واژن و رحم شوند . نوزادان و ندرتاً بالغين ممکن است مبتلا به عفونت کنوکوکي ملتحمه چشم شوند که اگر به سرعت و به مقدار کافي درمان نشوند ممکن است منجر به کوري گردد . در صورتيکه آلودگي به صورت سيستميک در بدن پخش شود منجر به درگيري مفاصل و پوست و گاهي بندرت قلب و پرده هاي مغزي مي شود . در صورتيکه درمان آلودگي و التهاب مفصلي به تأخير افتد منجر به ضايعات دائمي مفصلي ميشود .

التهابهاي غيرگنوکوکي مجاري ادراري – تناسلي و التهاب چرکي مخاطي رحم که ممکن است با عوامل ديگر غير از گنوکوک ايجاد شده باشند ، در اغلب موارد با عفونت گنوکوکي همراه بوده و تشخيص باليني سوزاک را دچار اشکال مي کند .

تشخيص بيماري از طريق آزمايش ميکروسکوپي گسترش ترشحات دستگاه تناسلي رنگ آميزي شده با روش گرم يا کشت اين ترشحات در محيطهاي اختصاصي کشت … صورت مي گيرد .

حداکثر شيوع اين بيماري در طبقات اقتصادي پائين جامعه  وجود دارد .

در حال حاضر موارد مقاوم به داروهاي قديمي افزايش يافته است و داروهاي جديد تنها کاربرد درماني دارند .  مخزن :

انسان تنها مخزن شناخته شده اين عامل عفوني است .

دوره واگيري :

اين زمان نزد موارد درمان نشده بيماري ممکن است براي ماهها ادامه داشته باشد . چند ساعت بعد از شروع درمان مؤثر ، واگيري خاتمه مي يابد .

علايم‌ شايع‌
زنان‌ معمولاً علايم‌ كمي‌ دارند يا اصلاً علامتي‌ ندارند. اما علايم‌ در مردان‌ معمولاً برجسته‌تر هستند.
سوزش‌ به‌ هنگام‌ ادرار
ترشحات‌ ضخيم‌ به‌ رنگ‌ سبز ـ زرد از آلت‌ تناسلي‌ مردان‌ يا مجراي‌ تناسلي‌ زنان‌
تب‌ خفيف‌ يا بدون‌ تب‌
گاهي‌ درد به‌ هنگام‌ مقاربت‌
درد مفاصل‌
بثورات‌، خصوصاً روي‌ كف‌ دست‌
گاهي‌ گلو درد خفيف‌
علل‌
عفونت‌ ناشي‌ از باكتري‌هاي‌ گنوكك‌ كه‌ در بافت‌ نرم‌ و مرطوب‌ به‌ خوبي‌ رشد مي‌كنند. باكتري‌ها معمولاً از راه‌ آميزشي‌ انتقال‌ مي‌يابند، اما در بعضي‌ از موارد منشأ عفونت‌ مشخص‌ نيست‌. در صورت‌ مقاربت‌هاي‌ غيرطبيعي‌، ممكن‌ است‌ راست‌روده‌ يا دهان‌ نيز دچار عفونت‌ شوند.
عوامل‌ افزايش‌ دهنده‌ خطر
داشتن‌ شركاي‌ جنسي‌ متعدد
خودفروشي‌
سوءاستفاده‌ جنسي‌ از كودكان‌
عبور نوزاد از كانال‌ زايماني‌ مادري‌ كه‌ دچار عفونت‌ است‌.

پيشگيري :

مبتني بر رابطه جنسي سالم مي باشد . پس بهتر است از بي‌بند و باري‌ جنسي‌ خودداري‌ كنيد.

جهت جلوگيري از ابتلا در اشخاصي که مشکوک به آلودگي به اين بيماري مي باشند حتماً بايستي از کاندوم استفاده شود .

اقدامات ديگري که خاص پيشگيري از ابتلا به سوزاک است مثل پيشگيري داروئي در چشم نوزادان و توجه به تماسهاي بيماران مبتلا به ساير بيماريهاي عفوني نيز اجرا مي گردد .

ترشحات بيمار و اشيايي که به آنها آلوده شده اند بايستي گندزدايي شود
موارد اين‌ عفونت‌ بايد گزارش‌ شود تا از گسترش‌ آن‌ جلوگيري‌ شود. اين‌ عفونت‌ گاهي‌ همزمان‌ با سيفليس‌ و عفونت‌ كلاميديايي‌ رخ‌ مي‌دهد. توجه‌ داشته‌ باشيد كه‌ همكاري‌ مناسب‌ اهميت‌ زيادي‌ دارد و مطمئن‌ باشيد كه‌ هويت‌ محرمانه‌ خواهد ماند.

عواقب‌ مورد انتظار

با درمان‌ معمولاً در ۲-۱ هفته‌ خوب‌ مي‌شود.
عوارض‌ احتمالي‌
عفونت‌ گنوككي‌ چشم‌. اين‌ عفونت‌ مي‌تواند باعث‌ نابينايي‌ در كودكان‌ شود.
مسموميت‌ خون‌ (سپتي‌ سمي‌ گنوككي‌)
آرتريت‌ عفوني‌ (عفونت‌ مفصل‌)
بيماري‌ التهابي‌ لگن‌ (منظور عفونت‌ احشاي‌ تناسلي‌ در زنان‌)
آندوكارديت‌
در صورت‌ عدم‌ درمان‌، گاهي‌ در مردان‌ ناتواني‌ جنسي‌ رخ‌ مي‌دهد.
ناباروري‌ در زنان‌

درمان‌
اصول‌ كلي‌

آزمايش‌هاي‌ تشخيصي‌ ممكن‌ است‌ عبارت‌ باشند از: آزمايش‌ خون‌، كشت‌ ترشحات‌ يا خون‌، و تجزيه‌ و تحليل‌ ميكروسكپي‌ ترشحات‌ دستگاه‌ تناسلي‌، راست‌ روده‌، يا گلو
درمان‌ با آنتي‌بيوتيك‌ است‌. در كشت‌هاي‌ بعدي‌ بهبودي‌ تأييد خواهد شد.
بيماران‌ حتماً بايد از نظر ساير بيماري‌هاي‌ آميزشي‌ مورد آزمايش‌ قرار گيرند.
به‌ هنگام‌ درمان‌ از ملحفه‌ و روانداز مجزا يا در صورت‌ لزوم‌، از قاشق‌ و چنگال‌ مجزا استفاده‌ شود.
دستان‌ خود را مرتباً بشوييد، خصوصاً پس‌ از ادرار و اجابت‌ مزاج‌
به‌ چشمان‌ خود دست‌ نزنيد.

داروها

آنتي‌بيوتيك‌ها براي‌ مبارزه‌ با عفونت‌
براي‌ تخفيف‌ ناراحتي‌ و درد مي‌توان‌ از استامينوفن‌ يا آسپيرين‌ استفاده‌ كرد اما اين‌ داروها جاي‌ آنتي‌بيوتيك‌ را نمي‌گيرند. درمان‌هاي‌ خانگي‌ يا سنتي‌ نيز تأثيري‌ ندارند.
فعاليت‌
محدوديتي‌ براي‌ آن‌ وجود ندارد، تنها بايد از مقاربت‌ تا زماني‌ كه‌ در كشت‌ مشخص‌ شود كه‌ عفونت‌ معالجه‌ شده‌ است‌ خودداري‌ شود. توجه‌ داشته‌ باشيد كه‌ گاهي‌ ممكن‌ است‌ درمان‌ با شكست‌ مواجه‌ شود يا مقاومت‌ به‌ آنتي‌بيوتيك‌ها به‌ وجود آيد.

رژيم‌ غذايي‌

رژيم‌ خاصي‌ توصيه‌ نمي‌شود.
در اين‌ شرايط‌ به‌ پزشك‌ خود مراجعه‌ نماييد
اگر شما يا يكي‌ از اعضاي‌ خانواده تان‌ علايم‌ سوزاك‌ را داريد.
اگر قبل‌ از درمان‌ يا به‌ هنگام‌ درمان‌، مشكلاتي‌ چون‌ تب‌ و لرز، درد شكمي‌، زخ‌ در ناحيه‌ تناسلي‌ يا درد مفاصل‌ به‌ وجود آيند.
اگر دچار علايم‌ جديد و غيرقابل توجيه شده ايد‌. داروهاي‌ مورد استفاده‌ در درمان‌ ممكن‌ است‌ عوارض‌ جانبي‌ به‌ همراه‌ داشته‌ باشند

 

مقاله رایگان سوزاک

پاسخ دهید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.